• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4937 -
  • ۱۴۰۰ چهارشنبه ۵ خرداد

وزير نيرو حمله سايبري به تاسيسات نيروگاهي را رد كرد

عذرخواهي اردكانيان بابت قطع برق

قطعي‌هاي چندباره برق در برخي استان‌هاي شمالي و تهران كه از ابتداي هفته به اوج خود رسيد، واكنش وزير نيرو و عذرخواهي او را در پي داشت. رضا اردكانيان بر اين باور است كه «هيچ پشت پرده‌اي نظير آنچه درباره حمله سايبري به تاسيسات نيروگاهي عنوان مي‌شود در كار نيست و در تامين و عرضه برق با مشكلاتي مواجه هستيم.» از سوي ديگر معاون بهره‌برداري و ديسپاچينگ شركت توزيع نيروي برق تهران بزرگ نيز در اين خصوص گفت كه «به علت همكاري خوب صنايع در كاهش مصرف، برق پايتخت تا چند روز آينده قطع نخواهد شد.» اگرچه به نظر مي‌رسد راهكارهايي  مانند «همكاري خوب صنايع يا كاهش مصرف خانگي» تاثيري در قطعي‌ها ندارد، چراكه ظرفيت توليد برق كشور 15 هزار مگاوات با آنچه قرار بود در سال 1400 به آن برسد، فاصله دارد و ساير نيروگاه‌ها مانند اتمي و تجديدپذير نيز تاثير چنداني در توليد برق ندارند. 

عذر مي‌خواهم
«به‌رغم گزارشاتي كه در روزهاي اخير توسط همكاران من ارايه شده و به تناسب براي مضيقه‌هايي كه براي هموطنان در بخش خانگي و تجاري فراهم شده، عذرخواهي كردند، بنده نيز وظيفه دارم به عنوان وزير نيرو از بابت تمام اين مضيقه‌ها و فشارها صميمانه عذرخواهي كنم.» اين جملات بخشي از صحبت‌هاي روز گذشته اردكانيان نسبت به انتقاداتي بود كه مردم به عملكردش درخصوص مديريت برق و قطعي‌هاي مكرر داشتند. البته كه او قطعي‌ها را به دليل مصرف بالا چه در بخش‌هاي خانگي، تجاري و... و چه در استخراج رمز ارز مي‌دانست، اما آمارهاي وزارت نيرو نشان مي‌دهد كه از كل 100 هزار مگاواتي كه قرار بود در سال 1400 براي توليد برق كشور محقق شود، تنها 85 هزار و 313 مگاوات، آن هم به صورت اسمي محقق شده است. براساس گفته‌هاي وزير نيرو از كل اين توان اسمي، «حدود ۱۲ هزار مگاوات ظرفيت نيروگاه‌هاي آبي و ۷۳ هزار و ۳۱۳ مگاوات ظرفيت نصب شده بقيه نيروگاه‌هاي حرارتي، اتمي، تجديدپذير و توليد پراكنده است.» البته توان عملي براي توليد برق به خصوص در تابستان حدود 60 هزار مگاوات است. اردكانيان در اين خصوص توضيح داد كه «به ازاي هر ۱۰۰ متر ارتفاع، يك درصد و به ازاي هر يك درجه دماي بالاي ۱۵ درجه، ۰.۷ درصد از توان خروجي نيروگاه‌ها كاسته مي‌شود. با اين محاسبه ما در تابستان در نيروگاه‌ها به جز آبي‌ها حدود ۵۰ هزار مگاوات ظرفيت عملي داريم؛ لذا در بهترين شرايط مجموع توليد عملي كشور با احتساب راندمان، حدود ۶۰ هزار مگاوات است. البته كه كاهش بارندگي موجب شد در نيروگاه‌هاي آبي با ۳۵۰۰ مگاوات كاهش ظرفيت عملي مواجه باشيم.» 
چندين دليل خاموشي
اردكانيان روز گذشته در مورد قطعي‌هاي مكرر برق؛ دو عامل شروع زود فصل گرما و استخراج رمز ارزها را به عنوان اصلي‌ترين عوامل اين قطعي‌ها اعلام كرد و گفت: «ما در فروردين‌ امسال به‌طور متوسط افزايش دماي پنج درجه داشتيم و در ارديبهشت‌ ماه افزايش دماي سه درجه را تجربه كرديم كه اين مساله روي خروجي توان نيروگاه‌ها و همچنين شروع به كار دستگاه‌هاي سرمايشي اثر مي‌گذارد.» وزير نيرو در ادامه سخنان خود به رمز ارزها نيز اشاره و خاطرنشان كرد: «براساس مطالعاتي كه با همكاري وزارت ارتباطات صورت گرفته و همچنين مطالعاتي كه در سطح دنيا انجام شده است و طبق پايش‌هاي صورت‌گرفته در اين زمينه، در مجموع انرژي الكتريسيته‌اي كه در دنيا مصرف مي‌شود بيش از ۱۰ درصد تخمين زده شده كه متعلق به ايران است. همكاران ما نيز رشد مصرف را كه تحليل كردند به برآورد حدود ۲۰۰۰ مگاوات رسيدند كه ۳۲۱ مگاوات داراي مجوز است.» با استناد به صحبت‌هاي او 1679 مگاوات برق به صورت غيرمجاز توسط رمز ارزها مصرف مي‌شود. اما اين رقم نيز نمي‌تواند افزايش 9 هزار مگاواتي مصرف در دو روز ابتدايي خرداد را توجيه كند و دو امكان ايجاد مي‌شود؛ مراكز استخراج رمزارز در كشور بيش از آن چيزي است كه تخمين زده مي‌شود و راندمان نيروگاه‌ها با توجه به عدم سرمايه‌گذاري در سال‌هاي تحريم، به پايين‌ترين حد خود رسيده و نمي‌تواند برق بيشتري را توليد كند. اردكانيان به اين نكات نيز اشاره كرد و معتقد است: «استفاده از رمزارزها به صورت غيرمجاز وارد تمام بخش‌ها شده و آنچه تاكنون كشف شده درصد كمي از آن چيزي است كه احتمال داده مي‌شود فعال باشد.»

بي‌اخلاقي بدتر از بي‌برقي است
اردكانيان به شايعاتي كه در فضاي مجازي شكل گرفته كه قطعي برق را ناشي از «برخي رخدادهاي پشت پرده مي‌دانند» نيز واكنش نشان داد و گفت: «درست است كه بي‌برقي خيلي سخت است، اما بي‌اخلاقي از بي‌برقي بسيار سخت‌تر است و من اين اطمينان را مي‌دهم كه هيچ پشت پرده‌اي براي خاموشي‌هاي اخير وجود ندارد و تنها بخش شگفت‌زدگي ما سطح وسيع استفاده غيرمجاز از ماينرها است.» او به صفر شدن صادرات برق در صورت اضطراري شدن وضعيت برق در كشور نيز اشاره كرد. با وجود انتقادات از اينكه چرا وزارت نيرو در اين سال‌ها به فكر سرمايه‌گذاري و استفاده بيشتر از انرژي‌هاي تجديدپذير براي توليد برق نيفتاده، اما اردكانيان بر اين باور است سرمايه‌گذاري براي پروژه‌هاي اينچنيني صورت گرفته و اگر يكي از آنها كه همان تونل مشترك بادي ميان ايران و افغانستان است، به بهره‌برداري برسد، تا 30 هزار مگاوات ظرفيت توليد دارد. با وجود تاكيد وزير براي استفاده بهينه از جغرافياي كشور، اما ظرفيت توليد برق تجديدپذير كمي بيشتر از هزار مگاوات است؛ 20 درصد آن چيزي كه قرار بود تا پايان 1400 محقق شود. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون