• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4937 -
  • ۱۴۰۰ چهارشنبه ۵ خرداد

همه‌چيز در رابطه با فرار سايپا از منطقه سقوط با راي كميته انضباطي

رفاقت مديران احمدي‌نژادي، سكوت فيفا و بوي بد فوتبال

علي ولي‌اللهي

 

راي كميته انضباطي فدراسيون فوتبال در رابطه با پرونده بازي سايپا و پيكان منتشر شد و بر اين اساس نتيجه بازي كه با حساب يك بر صفر به سود پيكان به اتمام رسيده بود، سه هيچ به نفع سايپا تغيير كرد. دليل اين تصميم انجام ۶ تعويض توسط تيم پيكان بوده است. 
راي صادرشده از سوي كميته انضباطي از اهميت بالايي برخوردار است. به اين دليل كه آرايش تيم‌ها در پايين جدول را حسابي به هم مي‌ريزد و سايپاي رده پانزدهمي را دو پله بالاتر مي‌برد. همين امر باعث شده علاوه بر پيكان كه بازي برده‌اش را حالا واگذار كرده، تيم‌هاي پايين جدولي نساجي و ذوب‌آهن هم به اين راي معترض بشوند. در روزهاي گذشته و هنگام بررسي موضوع مديران نساجي و ذوب‌آهن نسبت به صدور رايي كه جاي تيم‌ها را در پايين جدول تغيير دهد هشدار داده بودند. 
در اين پرونده چند نكته مبهم وجود دارد. اولين مورد سكوت قوانين داخلي در خصوص تخلف پيكان است كه كار را به تفسير قانون توسط اعضاي كميته انضباطي و هيات‌رييسه فدراسيون فوتبال كشانده است. همين كه راي صريحي در اين زمينه وجود ندارد پيكان و ساير تيم‌هاي متضرر از سه هيچ شدن بازي به نفع سايپا را بر آن داشته كه راي را غير عادلانه بدانند. 
رسول باختر وكيل و كارشناس حقوق ورزشي در توضيح راي كميته انضباطي به «اعتماد» گفت: «بازيكن ششم پيكان كه به زمين بازي فرستاده شد از نظر قوانين ما بازيكن غيرمجاز به حساب نمي‌آمد. البته نه اينكه مجاز به حساب مي‌آمد. مقررات ما در اين زمينه ساكت است. زماني كه مقررات ساكت باشد بايد هيات‌رييسه تصميم‌گيري كند در قسمت‌هايي كه مقررات ساكت هستند چه كاري بايد انجام شود. از طرف ديگر قوانين فيفا بازيكن ششم پيكان را كه به زمين بازي فرستاده شده، بازيكن غيرمجاز مي‌داند. كميته انضباطي هم بر اساس ساكت بودن قوانين ما و صراحت قوانين كميته انضباطي فيفا، بر آن اساس تصميم گرفته است. بر اين اساس يار ششم پيكان بازيكن غيرمجاز محسوب شده و سايپا با توجه به اينكه در موعد مقرر شكايت كرده لذا توانسته از بحث سه بر صفر شدن بازي استفاده كند.» اين كارشناس حقوق در رابطه با تاثير هيات‌رييسه بر تصميم كميته انضباطي اعلام كرد همراهي هيات‌رييسه با كميته انضباطي در رجوع به قوانين فيفا اتفاق درستي بود. 
ديگر نكته مبهم پرونده بازي پيكان و سايپا رابطه صميمانه مهرداد سراجي مديرعامل باشگاه سايپا و عزيزي خادم رييس جديد فدراسيون فوتبال است. دو مدير به اصطلاح «احمدي‌نژادي» كه از سال‌ها پيش همكار و دوست بوده‌اند، حالا در فدراسيون فوتبال به عنوان رييس و عضو هيات‌رييسه كنار هم كار مي‌كنند. حتي خود عزيزي خادم مدتي رياست هيات‌مديره باشگاه سايپا را برعهده داشته است. چندي پيش در ميان موج شديد مخالفت اهالي فوتسال، عزيزي خادم سراجي را به عنوان سرپرست كميته فوتسال منصوب كرد. همين حضور سراجي در هيات‌رييسه و روابط نزديكش با عزيزي خادم شبهات در رابطه با فشار روي كميته انضباطي را بالا برده است. 
رضا حداديان مالك نساجي كه تيمش از تغيير نتيجه بازي سايپا و پيكان متضرر شده در اين رابطه به رسانه‌ها گفت: «همه‌چيز اظهر من‌الشمس است. آقايان همه كار مي‌كنند تا تيم‌هاي ريشه‌دار را در فوتبال نابود كنند. آقايان از روابط و مسووليت‌هاي‌شان در فدراسيون استفاده مي‌كنند. ما چيزهايي شنيده بوديم اما هرگز باور نمي‌كرديم كه كميته انضباطي به اين ذلت تن بدهد. فقط اين را مي‌گويم كه بوي بدي از اين فوتبال به مشام مي‌رسد.» همچنين مهدي تارتار سرمربي پيكان بعد از اعلام راي با نوشتن متني در صفحه شخصي‌اش از هدايت پيكان كناره‌گيري كرد. تارتار نوشت: «خسته‌ام از بي‌عدالتي‌ها، احساس مي‌كنم ديگر تواني براي كار كردن و رقابت با افراد نادرست را ندارم. بهتر است مدتي استراحت كنم و در فرصت مناسب حرف‌هايم را بزنم. از تمام بازيكنان با شرافت‌مان، كادر فني و مديريت باشگاه تشكر مي‌كنم. به اميد روزي كه عدالت بر فوتبال حاكم باشد.»
مديران باشگاه پيكان نيز در رابطه با حكم صادرشده اعلام كردند اين پرونده را تا به انتها پيگيري مي‌كنند و حتي ممكن است كار را به دادگاه حكميت ورزش بكشانند. رسول باختر كارشناس حقوق در رابطه با اينكه آيا پرونده قابليت ارجاع به مجامع بين‌المللي را دارد يا خير، گفت: «بله، ولي اين راي اول بايد در كميته استيناف مورد اعتراض پيكان قرار بگيرد و بعد از آن هريك از طرفين كه به حكم معترض باشند مي‌توانند پرونده را در CAS مطرح كنند.»
به‌طور قطع اعلام راي سه بر صفر شدن بازي پيكان و سايپا به نفع خودروسازان نارنجي‌پوش در روزهاي آينده حواشي بيشتري نيز به همراه خواهد داشت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون