• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4943 -
  • ۱۴۰۰ چهارشنبه ۱۲ خرداد

4+1 كانديداي اصولگراي انتخابات رياست‌ جمهوري 1400 همچنان مشغول تبليغاتند

از مستند قاضي‌زاده تا تلويزيون جليلي

گروه سياسي

 

 

5 نامزد اصولگراي حاضر در انتخابات برنامه‌هاي تبليغاتي را با حاشيه‌هاي مختلف پيش مي‌برند. فيلم تبليغاتي قاضي‌زاده‌هاشمي با واكنش‌هاي گسترده از سوي كاربران شبكه‌هاي اجتماعي مواجه شده است. برادر محسن رضايي در يك گفت‌وگو سخناني تازه را درباره اين نامزد انتخابات مطرح كرده است. سعيد جليلي در ادامه برنامه‌هاي دولت در سايه‌اش افتتاح و راه‌اندازي يك تلويزيون اينترنتي را كليد زده و سيدابراهيم رييسي هم كه كانديداي مهم و محبوب اصولگرايان است همچنان به نظاره كشمكش‌هاي ستاد انتخاباتي‌اش نشسته است.
 رييسي؛ ستادي كه فعال است اما ستاد نيست
در اين ميان خبرهايي از ديدار نمايندگان ادوار مجلس با سيدابراهيم رييسي مخابره شد و آن طور كه خبرگزاري فارس نوشته از نمايندگان اولين دوره‌هاي مجلس، نماينده‌هاي مجلس فعلي در اين گردهمايي كه در محل ‌يادمان شهداي هفتم تير برگزار شده، حاضر بودند. يوناتن بت‌كليا، نماينده مسيحيان آشوري و كلداني در مجلس نيز از حاضران در اين نشست بوده است. نماينده‌اي كه همان ابتداي صحبت‌هايش از اينكه اقليت خطاب مي‌شود، گلايه و تاكيد كرده كه يك ايراني است. اوگفته است:«برخي مسوولان از دست دادن با ما امتناع مي‌كنند ولي آيت‌الله رييسي در اولين ديدار با نمايندگان از پشت ميزشان بلند شده و سمت ما آمده و صورت ما را بوسيدند و اين كار ايشان براي ما ارزشمند است.» ظاهرا در اين ديدار رضا رحماني، وزير صنعت سابق دولت روحاني هم حضور داشته است. ديداري كه خبرگزاري اصولگراي تسنيم از حضور حدود 300 نماينده ادوار در آن خبر داده است؛ ادعايي كه البته با تصاوير منتشر شده چندان مطابقت ندارد.
فعاليت‌هاي انتخاباتي و تبليغاتي رييسي در حالي ادامه دارد كه نوعي به هم ريختگي و كشمكش در ستاد انتخاباتي او شكل گرفته است. از يك ‌سو هر روز خبرهايي از انتصابات در ستاد او منتشر مي‌شود و از سوي ديگر عده‌اي مي‌گويند كه او اساسا ستاد انتخاباتي ندارد. 
در اين ميان بود كه ديروز خبر آمد كه علي نيكزاد رييس شوراي هماهنگي ستاد انتخابات رييسي، سيدعلي قريشي را معاون نظارت ستاد مركزي و مردمي انتخاباتي، دولت مردمي ايران قوي ۱۴۰۰ منصوب كرد. نيكزاد از سوي رييسي به اين سمت منصوب شده و هر روز هم در حال گسترش ستاد انتخاباتي رييسي است. نيكزاد همچنين در حكمي سيدمحمدرضا ميرتاج‌الديني را كه هم‌اكنون ازجمله اعضاي هيات رييسه فراكسيون اكثريت مجلس يازدهم است و البته سابقه معاونت پارلماني احمدي‌نژاد را نيز در كارنامه دارد به عنوان رييس كميته نمايندگان مجلس يازدهم سيدابراهيم رييسي منصوب كرد. اما با اين حال اميرآبادي‌فراهاني، نماينده اصولگراي قم در مجلس مي‌گويد كه رييسي ستاد ندارد! 
احمد اميرآبادي‌فراهاني، نماينده اصولگراي قم در مجلس يازدهم كه در نشست كميته شوراها و شهرداري‌هاي ستاد رييسي سخنراني مي‌كرد، گفته است: آقاي ابراهيم رييسي گفتند مستقل آمده‌ام و از تمام ظرفيت‌هاي مردمي استفاده خواهم كرد. اعلام كردند ستاد ندارم يعني آحاد مردم و خانه‌ها و موبايل‌ها همه و همه ستاد من هستند. به نظر مي‌رسد كه حاميان رييسي بيشتر نگران سهم خود در دولت بعد هستند و از حالا رقابت براي رسيدن به پست‌هاي مهم دولتي را شروع كرده‌اند و اين كشمكش‌هاي ستادي و انتخاباتي هم احتمالا ريشه در اين سهم‌خواهي‌ها دارد. 
 «رسانه جليلي» رقيب «رسانه ملي»
سعيد جليلي همچنان تاكيد دارد كه با همان دولت در سايه‌اش به پيش برود. در بيشتر برنامه‌هاي تبليغاتي‌اش هم مي‌گويد كه بر اساس همان فعاليت‌هاي دولت در سايه حركت مي‌كند. در اين بين هم بيشتر روي فضاي مجازي متمركز شده است. در همين راستا هم  دست به يك اقدام متفاوت زده و يك شبكه تلويزيوني اينترنتي را افتتاح كرده است. او در افتتاحيه استوديو شبكه اختصاصي «جهاد و جهش» در فضاي مجازي گفت:«به همت جوانان متخصص، انقلابي و با انگيزه كشورمان در رسانه ملي امكاني براي كانديداها قرار داده شده كه مي‌توانيم برنامه‌هاي خود را در آن منتشر كنيم. ما نيز با استفاده از اين فرصت 24 ساعته براي ارايه برنامه‌هاي خود در اين بستر موثر و آسان، برنامه‌هاي خود را ارايه خواهيم كرد.» اين نامزد انتخابات رياست‌جمهوري همچنين گفته است:«برنامه ما مبتني بر 8 سال كار كارشناسي و ميداني بوده كه در قالب كارگروه‌هاي مختلف دولت سايه به سرانجام رسيده است و معتقديم با اين برنامه‌ها نه تنها كشور را اداره خواهيم كرد بلكه با يك نگاه واقعي جهش خواهيم داد».
گفتني است در اين شبكه اختصاصي، توليد محتواي ارايه شده از جانب ستاد انتخاباتي اين نامزد رياست‌جمهوري از طريق پيام‌رسان‌هاي تلوبيون، لنز و تيوا پخش خواهد شد. اين تلويزيون 24 ساعته در اين شبكه اختصاصي براي هر 7 نامزد انتخابات رياست‌جمهوري با ابتكار رسانه ملي ايجاد شده است. جليلي پيش از اين هم سعي كرده بود با سخن گفتن عليه فيلترينگ توييتر، توجه‌ها را به خود جلب كند. در حال حاضر بحثي بين اصولگرايان درباره كناره‌گيري يا ادامه فعاليت انتخاباتي جليلي شكل گرفته و تصور عمومي اين است كه او در نهايت به نفع رييسي كنار مي‌رود اما برخي اين گمانه را مطرح كرده‌اند كه جليلي كنار نمي‌رود و مقابل رييسي مي‌ايستد.
 قاضي‌زاده‌ هاشمي؛ فيلم اكشن روي سفره غذا
اولين فيلم تبليغاتي اميرحسين قاضي‌زاده‌هاشمي كه در تلويزيون پخش شده واكنش كاربران شبكه‌هاي اجتماعي را برانگيخته است. بخش‌هاي مختلف اين فيلم دستمايه طنز كاربران شده به خصوص آنجا كه قاضي‌زاده‌هاشمي در سكانسي سفره غذاخوري را در خانه مي‌تكاند. بسياري رفتارهاي اين فيلم را سرد و فاقد هرگونه هنر تبليغاتي دانسته‌اند. برخي هم با نقد جدي نوشته‌اند كه اين فيلم تبليغاتي بدون هيچ گونه فكر و برنامه‌ريزي تهيه شده و هيچ ايده سياسي را براي مديريت كشور تبليغ نمي‌كند. 
 زاكاني؛ چيني‌ها عاشقِ كالاي ايراني!
حاشيه‌ها به سخنان عليرضا زاكاني ديگر نامزد اصولگراي سيزدهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري هم رسيده است. زاكاني به تازگي در يك نطق انتخاباتي ادعا كرده بود، چيني‌ها طرفدار كالاي ايراني هستند اما موانع صادراتي اجازه نمي‌دهد اما اين ادعا از سوي رييس اتاق ايران و چين تكذيب شد. مجيدرضا حريري در پاسخ به همين ادعا در توييترش نوشت:«امروز پشت فرمان مصاحبه جناب زاكاني را گوش مي‌كردم، فرمودند يكي از دوستان من مي‌گفت مردم چين عاشق كالاي ايراني هستند اما موانع صادراتي اجازه نمي‌دهد كالا به چين صادر كنيم. جناب زاكاني اطلاعاتي كه بهتون دادند، غلط است مردم چين اصولا كالاي ايراني را نمي‌شناسند».
 محسن رضايي؛ مخالف جنگ، موافق FATF
اظهارات محسن رضايي نيز در ديروز مركز توجهات بوده است. رضايي كه دبير مجمع تشخيص مصحلت نظام نيز هست به عنوان يكي از چهره‌هاي مخالف پيوستن ايران به FATF شناخته مي‌شود اما حالا در سخناني گفته كه در ماجراي FATF دولت مقصر بوده است. رضايي در جمع فعالان اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و كشاورزي ايران حضور پيدا كرد و گفت:«دولت در موضوع FATF مقصر بود؛ 21 سوال به دولت داده شد تا پاسخ داده شود اما ۲۴ ساعت مانده به جلسه پاسخ‌ها را ارسال كرد. ايران ۳۹ توصيه آن نهاد را عمل كرده و فقط دو توصيه مانده اما آن نهاد تنها ۱۲ مورد را پذيرفته است».
حاشيه‌ها درباره او تنها به اظهارات خودش محدود نمي‌شود. اميدوار رضايي، برادر محسن رضايي به عنوان نماينده او در برنامه گفت‌وگو با نماينده نامزدهاي انتخابات رياست‌جمهوري حاضر شده و درباره محسن رضايي صحبت كرده است. اميدوار رضايي با بيان اينكه «دو، سه موضوع است كه هيچ كس درباره برادرم خبر ندارد» گفته است:«شهيد باقري در دست‌خط‌هاي خودش مي‌گويد كه «آقا محسن مي‌گويد جنگ تمام مي‌شود و مشكل بعدي مسائل اقتصادي است.» تا به حال اين نكته كه محسن رضايي مخالف جنگ بوده، مطرح نشده بود و هنوز درباره اين اظهارنظر اميدوار رضايي كسي موضع‌گيري نكرده است. معلوم نيست چرا اگر محسن رضايي مخالف ادامه جنگ بوده تا به حال خودش آن را بيان نكرده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون