• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4946 -
  • ۱۴۰۰ سه شنبه ۱۸ خرداد

لاستيك فرشتاپن تركيد، فرمان هميلتون قفل شد

قهرماني پرز با كمك ابر و باد و مه و خورشيد

گروه ورزش

 

تعداد اشتباهات لوييس هميلتون در طول دوران حرفه‌اي به اندازه انگشتان يك دست هم نيست اما در گرندپري آذربايجان هميلتون يكي از اين اشتباهات را مرتكب شد. اشتباهي كه تاوان سنگيني هم داشت. اين راننده بريتانيايي و تيمش با اينكه در يك وضعيت برتر براي كسب عنوان قهرماني قرار داشتند، فرصت را از دست دادند و پيروزي را به رقيب واگذار كردند.
گرندپري آذربايجان كه روز يكشنبه برگزار شد با قهرماني سرخيو پرز از ردبول به پايان رسيد. يك رانندگي عالي براي كسب دومين پيروزي در فرمول يك! اما اين قهرماني تحت‌الشعاع درامي بود كه به موجب آن هر دو راننده پيشتاز يعني هميلتون و مكس فرشتاپن از رقابت كنار رفتند. مكس ديوانه با تركيدن لاستيك و هميلتون به دليل قفل شدن فرمان كه خطايي كاملا غير معمول براي او به حساب مي‌آيد. گفته شده مشكلاتي كه براي اين دو راننده به وجود آمده است به سرعت بررسي مي‌شوند اما توتو وولف مدير مرسدس كه بعد از مسابقه كاملا آشفته به نظر مي‌رسيد حرف‌هاي زيادي براي گفتن داشت. 
وولف گفت: «احساس نااميدي دارم و اين مساله بسيار طاقت‌فرساست. صادقانه بگويم هر دوي ما از دست رفتيم. براي او به عنوان يك راننده قهرماني بسيار نزديك بود اما حالا از بين رفته.»
لحظه سرنوشت‌ساز اين رقابت در دور 47 رقم خورد. مكس فرشتاپن راننده ردبول با فاصله‌اي مطمئن پيشتاز بود و با گذراندن تنها 5 دور ديگر قهرماني را به دست مي‌آورد. با اين حال به ناگاه لاستيك ماشين او بدون اخطار قبلي تركيد و اين راننده را از گردونه رقابت خارج كرد و مسابقه را براي دقايقي به تعطيلي كشاند. ورشتاپن كه بسيار عصباني بود به هر چه دم راهش سبز مي‌شد لگد مي‌زد. او باور نمي‌كرد قهرماني را به همين راحتي از دست داده باشد. بعد از رفع مشكل و پايين آمدن پرچم قرمز مسابقه از دور 49 آغاز شد و هميلتون كه پشت سر پرز در رده دوم قرار داشت مي‌توانست به راحتي قهرماني را تصاحب كند. هميلتون در دور بعدي فشار زيادي به حريف وارد كرد و در حالي كه به نظر مي‌رسيد از حريف سبقت گرفته به دليل قفل شدن فرمان از پيست خارج شد و راهي منطقه run-off شد. به اين ترتيب جايگاه نخست دوباره به پرز رسيد. 
حركت انتحاري هميلتون با توجه به اينكه او مي‌دانست امتياز جايگاه دوم چقدر اهميت دارد، مخصوصا بعد از خارج شدن ورشتاپن، بسيار عجيب بود. قبل از شروع مجدد مسابقه وولف به تيمش گفته بود به ياد داشته باشيد اين يك ماراتن است نه يك دوي سرعت. 
در اين زمينه گفته شده هميلتون دكمه «جادويي» را به اشتباه فشرده است. اين دكمه‌اي است كه تعادل ترمز را در اتومبيل تغيير مي‌دهد تا لاستيك‌هاي جلو پيش از شروع مسابقه به شكل يكسان گرم شوند. اين دكمه بعد از استارت خاموش مي‌شود اما هميلتون تاييد كرد به‌طور تصادفي اين دكمه را فشار داده. اين يك لحظه بسيار كوتاه بود اما براي قفل شدن فرمان و لاستيك‌ها كافي به نظر مي‌رسيد.  هميلتون بعد از مسابقه گفت: «اين يك تجربه بسيار دردناك است. امروز واقعا يك بدشانسي بود اما مكس هم بدشانسي آورد. طبيعتا همه متاسفيم و سعي مي‌كنيم قوي‌تر برگرديم.»
اما شايد دردي كه هميلتون تجربه كرد حتي بخشي از درد راننده هلندي هم نبود. فرشتاپن بعد از اينكه لاستيك چپ عقب ماشينش تركيد از مسابقه كنار رفت. او از بدشانسي عصباني بود و به همه بد و بيراه مي‌گفت. از جمله به لاستيك مقصر! به جز او لنس استرون راننده استون مارتين هم با همين مشكل روبرو شد و در حالي كه 180 مايل بر ساعت سرعت داشت از مسير خارج شد و با ديواره برخورد كرد. اين حوادث يكپارچگي لاستيك‌هاي پيرلي را زير سوال برد اما مدير اين شركت گفت در تحقيقات اوليه پنچري عامل اين اتفاق بوده است.  هورنر مدير رييس ردبول گفت معتقد است مساله پنچري نبوده بلكه مشكل تاير بوده است. ويتلي مدير ورزشي ردبول هم به FIA گفت هيچ گونه هشداري در مورد شكست قريب الوقوع در داده‌هاي تيم به ثبت نرسيده. 
با رخ دادن همه اين اتفاقات مي‌توان گفت روز متعلق به پرز بود. مردي كه با شايستگي روي سكوي نخست قرار گرفت. سباستين فتل كه از جايگاه يازدهم استارت زده بود دوم شد. فتل كهنه‌كار با راي مردم به عنوان بهترين راننده‌ مسابقه نيز برگزيده شد تا نخستين پوديوم تيم استون مارتين را در بازگشت اين برند به فرمول يك به چنگ بياورد. بعد از فتل پير گسلي در رقابتي سنگين با لكلرك سكوي سوم را به دست آورد. 
پرز بعد از قهرماني تاريخي‌اش گفت: «من به خاطر قهرماني خيلي خيلي خوشحالم. پيست باكو خيلي ديوانه‌وار است. براي مكس متاسفم چون مسابقه فوق‌العاده‌اي داشت. او شايسته پيروزي بود.» فتل قهرمان سابق فرمول يك كه مدت‌ها بود روي سكو رفتن را تجربه نكرده بود نيز گفت: «امروز روز فوق‌العاده‌اي است! اين براي من ارزش زيادي دارد. روي ابرها سير مي‌كنم، ما وقتي به اينجا مي‌آمديم انتظار پوديوم را نداشتيم.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون