وزير علوم از كوچكسازي بدنه آموزش عالي در كشور خبر داد
الحاق و تجميع
گروه اجتماعي| وزير علوم، تحقيقات و فناوري در نشست مجازي با روساي دانشگاههاي مجري طرح ساماندهي آموزش عالي گفت كه اين وزارتخانه بر اساس مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي مكلف است با الحاق يا تجميع موسسات آموزشي كوچك در موسسات آموزشي بزرگ به سمت ساماندهي آموزش عالي حركت كند. با اجراي اين طرح تعداد مراكز دانشگاه پيام نور از ۵۰۰ واحد به ۳۷۵ واحد و دانشگاه جامع علمي كاربردي از هزار و ۷۴ واحد به ۵۸۵ واحد تغيير يافتهاند. به گزارش اداره كل روابط عمومي وزارت علوم، نشست روساي دانشگاههاي مجري طرح ساماندهي آموزش عالي صبح دوشنبه با هدف همانديشي و تبادل تجارب دانشگاههايي كه الحاق واحدهاي كوچكتر داشتهاند، با حضور وزير علوم و برخي معاونان ذيربط به صورت برخط برگزار شد.وزير علوم در اين نشست با اشاره به تلاشهاي فراواني كه دانشگاهها و موسسات آموزش عالي، پژوهشي و فناوري طي سالها داشتهاند، گفت: اميدوارم مجموعه اين فعاليتها و تلاشها مبناي رشد و توسعه كيفي در حوزه علم و فناوري باشد. منصور غلامي با اشاره به اينكه طرح ساماندهي آموزش عالي مصوبه شماره ۷۷۶ شوراي عالي انقلاب فرهنگي است، گفت: هدف از اجراي اين مصوبه كيفيسازي آموزش و ارتقاي كيفيت خدمات دانشگاههاست كه تقريبا همه بخشهاي آن اجرا شده يا در حال نهايي شدن است. اين مصوبه جزو معدود مصوباتي بوده است كه با جميع جوانب به صورت كامل اجرا ميشود. در بخش نهايي آن هم ماموريتگرايي دانشگاههاست كه به تدريج در حال تحقق است و در راستاي پيشبرد برنامههاي راهبردي حوزه آموزش عالي بسيار موثر خواهد بود. دكتر غلامي ادامه داد: وزارت علوم، تحقيقات و فناوري بر اساس مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي مكلف است با الحاق يا تجميع موسسات آموزشي كوچك در موسسات آموزشي بزرگ به سمت ساماندهي آموزش عالي حركت كند. در اين طرح موسسات موجود حفظ ميشوند اما با هدف كيفيسازي و ماموريتگرايي، به لحاظ مديريتي و حمايتي به مجموعه بزرگتر ملحق ميشوند تا تحت يك مديريت مركزي برنامهريزي و هدايت شوند. وزير علوم، تحقيقات و فناوري با بيان اينكه ساماندهي در ديگر دانشگاهها نيز انجام شده است، گفت: اين طرح با اجرا در زيرنظامهاي دانشگاه پيام نور و جامع علمي كاربردي نيز به خوبي انجام گرفته و با تجميع و ساماندهي مراكز، تعداد مراكز دانشگاه پيام نور از ۵۰۰ واحد به ۳۷۵ واحد و دانشگاه جامع علمي كاربردي از هزار و ۷۴ واحد به ۵۸۵ واحد تغيير يافتهاند. او در پايان ابراز اميدواري كرد: براي انسجام قوي آموزش عالي و جلوگيري از توسعه كمي موسسات آموزشي، اين طرح با همافزايي و پشتيباني علمي قوي، در ساير موسسات هم به عنوان كاري ماندگار اجرا شود.