• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4948 -
  • ۱۴۰۰ پنج شنبه ۲۰ خرداد

پيكر علي مرادخاني به خانه ابدي بدرقه شد

پيكر علي مرادخاني، معاون سابق هنري و مدير موزه موسيقي كه سابقه 3 دهه مديريت هنري را در كارنامه حرفه‌اي خود داشت، صبح روز چهارشنبه(۱۹ خرداد ماه) به سوي خانه ابدي بدرقه شد. در اين مراسم همكاران زنده‌ياد مرادخاني از ويژگي‌هاي اخلاقي و حرفه‌اي او سخن گفتند و از او به عنوان يكي از مديران شجاع عرصه فرهنگ و هنر ياد كردند. به گزارش ايسنا، مراسم تشييع پيكر زنده‌ياد علي مرادخاني صبح روز چهارشنبه(۱۹ خردادماه) با حضور خانواده آن مرحوم و جمعي از همكاران و دوستان او در قطعه ۲۰ بهشت‌زهرا(س) برگزار شد. سيدعباس صالحي، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز در اين مراسم اظهار كرد: آقاي مرادخاني با بيش از 4 دهه فعاليت در حوزه فرهنگ و هنر ايران و بيش از 3 دهه مديريت در اين حوزه، چهره از ياد نرفتني در عرصه فرهنگ و هنر كشور خواهند بود. صالحي خاطرنشان كرد: در گفتار و رفتار آقاي مرادخاني، زندگي مجسم و شور زندگي كاملا نمايان بود. همه صورتش لبخند و صدايش گرم و گرمابخش بود و حتي در روزهاي بيماري كه با او صحبت مي‌كرديم نيز گويا هرگز بيمار نبود و صدايش سرشار از زندگي بود. وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در ادامه به بيان ويژگي‌هاي حرفه‌اي مرادخاني پرداخت و با بيان اينكه او حامي و همراه اهل هنر بود، اظهار كرد: بسياري از هنرمندان از آقاي مرادخاني خاطراتي دارند كه چگونه او در تنگناها به سراغ‌شان رفته بود و در خوشي‌ها و ناخوشي‌ها همراه آنها بود. او مشاور امين، صديق و بي‌مزد و منتي براي اصحاب فرهنگ و هنر بود كه داشته‌ها و دانسته‌هاي خودش را به راحتي در كف اخلاص مي‌گذاشت و تقديم مي‌كرد. صالحي با اشاره به دستاوردهاي مديريتي زنده‌ياد مرادخاني خاطرنشان كرد: او از نسل مديراني بود كه از نسل روحانيت و با دغدغه‌هاي انقلاب اسلامي كه در اين زمينه داشت به ميدان آمد. در طول بيش از 3 دهه مديريت در جاي جاي حوزه فرهنگ و هنر ايران و به ‌طور خاص وزارت فرهنگ‌ و ارشاد اسلامي، نقش مديريتي او را مي‌توان پيدا كرد. در اين ميان بايد اين نكته را در نظر داشت كه بخشي از معرفي فرهنگ و هنر ايران به خارج از كشور در اين ۳۰ سال به صورت مستقيم و غيرمستقيم توسط او انجام شد. 
در ادامه احمد مسجدجامعي، عضو شوراي شهر تهران و وزير اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز در سخناني خاطرنشان كرد: باعث تاسف است كه ما اين شخصيت گرانقدر را در اين روزها از دست داديم. شايد بايد از حوزه بهداشت و درمان بيشتر انتظار تلاش و كار براي واكسيناسيون را داشته باشيم. در اين شرايط آقاي مرادخاني، آقاي محتشمي‌پور و آقاي شريعتمدار، يكي ديگر از علماي تهران را به خاطر كرونا از دست داديم.
او افزود: اميدوارم اين مقدمات فراهم شده سرعت پيدا كند. اتفاقا يكي از موضوعاتي كه علي حتي در روزهاي آخر پيگيري مي‌كرد، واكسن هنرمندان بود و شخصا پيگيري مي‌كرد. او در هر شرايطي چه زماني كه پُست داشت و چه نداشت، ارتباطش با هنرمندان قطع نمي‌شد و اين به خاطر همان پيوندي بود كه از يك سو نسبت به فرهنگ و هنر داشت و از يك سو در يك ساختار اداري كار مي‌كرد. مسجدجامعي با بيان اينكه «آقاي مرادخاني يك مدير مدني و خودش به تنهايي يك مديركل بود» اظهار كرد: مرادخاني شجاعت اقدام در شرايط دشوار را داشت و هزينه اين اقدام را نيز مي‌داد. اجراي سمفوني خسوف به عنوان اولين سمفوني آييني در كشور كه بيش از 5 شب هم نتوانست ادامه پيدا كند واقعا نياز به شجاعت داشت.
حميدرضا نوربخش، مدير خانه موسيقي نيز از ديگر سخنرانان اين مراسم بود كه در سخناني با بيان اينكه دل همه ما خون است، اظهار كرد: ما در همه اين سال‌ها دو پناهگاه داشتيم كه يكي از آنها رفت و ديگري نيز استاد داوود گنجه‌اي است كه در اين مراسم حضور دارند. ما اهالي موسيقي، علي مرادخاني را از سال ۶۹ شناختيم؛ يعني حدود ۳۱ سال پيش. از روزي كه آمد، قدمش براي اهالي موسيقي خير و مبارك بود. بدون اغراق همه اهالي موسيقي علي مرادخاني را جزو خانواده‌شان مي‌دانستند و مي‌دانند. اوايل فكر مي‌كرديم كه علي مرادخاني فقط براي ماست و بعد در ادامه فعاليتش مشاهده كرديم كه اهالي سينما را بيشتر از ما دوست دارد و بعد ديديم كه جامعه تئاتر و تجسمي نيز چنين است. نوربخش با بيان اينكه نام آقاي مرادخاني براي همه قابل احترام بود، اظهار كرد: او انساني با تدبير و به واقع تكيه‌گاه همه ما بود. ما يكي از ستون‌ها و تكيه‌گاه‌هاي‌مان را از دست داديم. آقاي مرادخاني از سال ۸۳ ديگر در مركز موسيقي حضور نداشتند و در تمام اين 8 سال تمام اهالي موسيقي براي امورات‌شان به علي مرادخاني مراجعه مي‌كردند. او از مديران شجاع بود. يادم است روزي كه همايون خرم از دنيا رفت در دولت دهم اجازه نمي‌دادند كه استاد محمدرضا شجريان در جايي حضور پيدا كند يا اينكه بخواند. شب قبل از مراسم تشييع با آقاي مرادخاني صحبت مي‌كرديم و به او گفتم آقاي شجريان مي‌خواهند فردا به مراسم بيايند و آواز بخوانند و آقاي مرادخاني گفتند، مشكلي نيست. اما برخي از مسوولان آن زمان، آقاي مرادخاني و آقاي گنجه‌اي را بازخواست كردند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون