• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4948 -
  • ۱۴۰۰ پنج شنبه ۲۰ خرداد

واكسن مي‌زنيم، مدارس را باز مي‌كنيم

گروه اجتماعي: «همه تلاش اين است كه شروع سال تحصيلي به صورت حضوري باشد، چون مهم‌ترين تجربه از دوران كرونا اين بود كه معلم و مدرسه جايگزين ندارد.» روز گذشته وزير آموزش و پرورش باز هم مانند يك‌سال و نيم گذشته در مورد اهميت حضور دانش‌آموزان در مدارس صحبت كرد و تلاش براي برگرداندن آموزش حضوري به برنامه درسي دانش‌آموزان. با اين حال تاكيدهاي وزير از آغاز شيوع كرونا تا به حال، تفاوت كرده است. اين‌بار در صحبت‌هاي محسن حاجي‌‌ميرزايي وعده واكسينه شدن معلمان در اواسط تابستان داده مي‌شود؛ اتفاقي كه به گفته او از جمله پيش‌فرض‌هاي اصلي بازگشايي مدارس از ابتداي پاييز است. او همچنين در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سوالي در مورد وضعيت كودكان و نوجوانان در صورت بازگشايي مدارس و احتمال در نظر گرفتن واكسن براي آنها گفت كه در دنيا واكسيناسيون براي زير 18 سال توصيه نشده كه البته گزاره دقيقي نيست. در بخشي از كشورهايي كه او به باز شدن مدارس آنها اشاره دارد، واكسيناسيون نوجوان بالاي 12 سال در حال اجرا يا  در دستور كار است. 
وزير آموزش و پرورش روز گذشته در جمع خبرنگاران گفت: «تعهدي كه ايجاد شده اين است كه وزارت بهداشت اعلام كرده معلمان را در مرداد ماه امسال ان‌شاءالله واكسينه خواهند كرد و قطعا با واكسيناسيون معلمان امكان بيشتري براي بازگشايي مدارس در مهر ماه ايجاد خواهد شد.» وعده براي واكسينه شدن معلمان در حالي اعلام شده است كه در حال حاضر واكسن دز دوم گروه سني بالاي 70 سال با مشكلات فراوان روبه‌رو شده و نوبت به گروه‌هاي سني پايين‌تر هم نرسيده است. اول خرداد حسن روحاني گفته بود كه تا پايان خرداد 14 ميليون نفر در كشور واكسينه مي‌شوند، صحبتي كه روز 28 ارديبهشت هم از زبان وزير بهداشت نقل شده بود: «تا خردادماه و اوايل تير حدود ۱۴ ميليون جمعيت هدف كه شامل جمعيت بالاي ۶۰ سال، بيماران خاص و صعب‌العلاج هست را طبق سند ملي، واكسينه خواهيم كرد.» در عين حال وقفه در واردات واكسن سبب شده تا به‌رغم تكذيب‌هاي مسوولان، مراكز واكسيناسيون در اغلب نقاط كشور به مراجعان بگويند كه واكسن ندارند. تا روز گذشته 18 خرداد تعداد واكسن‌هاي تزريق شده دز اول در كشور (بر اساس گزارش وزارت بهداشت) تنها به 4 ميليون و ۲۸۱ هزار و ۲۶۸ دز رسيده است. 
هر چند در خصوص تاكيد سيستم‌هاي مختلف آموزشي دنيا بر اهميت آموزش حضوري، وزير آموزش و پرورش گزاره‌هاي درستي را بيان مي‌كند اما در اين بخش از صحبت‌هاي او مساله دغدغه والدين براي احتمال ابتلاي دانش‌آموزان در مدارس چندان روشن بيان نمي‌شود. واكسينه شدن معلمان (در صورت تحقق) كمك بزرگي به بازگشايي مدارس است اما تجربه يك‌سال و نيم اخير نشان داد كه كوويد 19 آنقدرها هم كه در ابتدا گمان مي‌رفت براي كودكان و نوجوانان بي‌خطر نيست. در عين حال موضوع تبديل شدن اين گروه سني به ناقلان ويروس همچنان خطري مهم است. براي همين است كه واكسيناسيون نوجوانان و حتي در مرحله بعد كودكان در دستور كار كشورهاي مختلف قرار گرفته است. با اين حال روز گذشته حاجي‌ميرزايي به خبرنگاران گفت: «براي افراد زير ۱۸ سال در دنيا هنوز واكسن توصيه نشده است كه اگر اين نظر تغيير كند براي آن هم برنامه خواهيم داشت.» به‌رغم ادعاي وزير آموزش و پرورش، روز 20 ارديبهشت سازمان غذا و داروي امريكا اعلام كرد كه مجوز استفاده اضطراري واكسن توليدي شركت‌هاي فايزر و بيون‌تك براي تزريق به نوجوانان ۱۲ تا ۱۵ ساله در اين كشور صادر شده است و از چند روز پس از اعلام اين خبر روند واكسيناسيون گروه نوجوانان بالاي 12 سال امريكايي آغاز شد. چند روز پيش هم اتحاديه اروپا مجوز تزريق واكسن فايزر  براي  نوجوانان  بالاي 12 سال را  صادر كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون