• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4949 -
  • ۱۴۰۰ شنبه ۲۲ خرداد

كميسيون نظارت بر تبليغات به دولت وقت دفاع داد، دولت از سلاخي تاريخ توسط كانديداها گفت

480 ثانيه‌تقديم به دولت!

سيزدهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري در شرايطي 6 روز ديگر برگزار خواهد شد كه اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرايان به لطف رد صلاحيت گسترده شوراي نگهبان عملا گزينه‌اي در انتخابات ندارند و سيدابراهيم رييسي همراه با 4 يارش به عنوان 5 اصولگرا و عبدالناصر همتي و محسن مهرعليزاده به عنوان 2 گزينه غيراصولگرا و به ‌اصطلاح اصلاح‌طلب در شرايطي درگير رقابت با يكديگرند كه شانس رييسي براي تصاحب كرسي رياست «پاستور» به ‌مراتب بيش از ساير افراد است. دولت هم در اين ميان گزينه‌اي ندارد و در شرايطي مشغول تماشاي مناظره‌هاست كه اين ‌بار برخلاف 4 سال گذشته، اصولگرايان از آزادي بيان و آزادي انديشه و رفع فيلترينگ و منع سانسور رسانه‌ها و فراتر از آن از حقوق اقوام، اديان، مذاهب و زنان مي‌گويند. 
اينكه اصولگرايان تغيير كرده‌اند يا انتخابات چنين اقتضا مي‌كند تا مدتي ديگر و با تكيه احتمالي رييسي بر كرسي عالي‌ترين مقام انتخابي جمهوري اسلامي مشخص خواهد شد اما تا آن زمان، آنچه براي رييس‌جمهوري و متعاقبا اعضاي كابينه حائز اهميت است، تخريب تند و تيز دولت توسط كانديداهاست. تخريب‌هايي كه بي‌توجه به دشوارترين تحريم‌هاي ايالات متحده امريكا عليه جمهوري اسلامي و خصومت عيان دونالد ترامپ با ايران صورت مي‌گيرد و همين مساله موجبات انتقاد دولتي‌ها را فراهم آورده و بالاخره كميسيون نظارت بر تبليغات انتخابات را بر آن داشت تا فرصتي هر چند اندك هم براي پاسخگويي به اظهارات مدعيان «پاستور 1400» در اختيار دولت قرار دهد.

 دفاع از 8 سال در 8 دقيقه
همان روز كه كميسيون نظارت بر تبليغات انتخابات رياست‌جمهوري فرصتي 5 دقيقه‌اي را در اختيار سيدابراهيم رييسي و فرصتي 2 دقيقه‌اي را در اختيار اميرحسين قاضي‌زاده‌هاشمي قرار داد تا از آنچه تخريب عليه خود مي‌خواندند، دفاع كنند، انتقاد از اين كميسيون در شبكه‌هاي اجتماعي و رسانه‌هاي ارتباط جمعي دوچندان شد. رييسي از اين فرصت 300 ثانيه‌اي استفاده نكرد ولي اين نافي نگاه ويژه صداوسيما و اين كميسيون به رييسي به عنوان مدعي اصلي «پاستور 1400» نبود. 
دولت در اين ميان سرش بي‌كلاه مانده بود و احتمالا به همين دليل هم رييس‌جمهوري در نشست چهارشنبه هفته گذشته هيات دولت به طعنه از تخريبي عجيب عليه دولت گفت و تناقض اظهارات كانديداها را در مناظره‌هاي فعلي با عملكرد سال‌هاي گذشته آنان يادآور شد. پس از اين انتقاد روحاني، سرانجام كميسيون نظارت بر تبليغات كوتاه آمد و فرصتي 8 دقيقه‌اي را در اختيار دولت قرار داد تا از عملكرد 8 ساله خود دفاع كند. سيداحسان قاضي‌زاده‌هاشمي، عضو كميسيون نظارت بر تبليغات انتخابات در همين راستا به ايرنا گفته است:«براساس مصوبه كميسيون، مقرر شد دولت در يك برنامه ضبط شده به ‌مدت ۸ دقيقه به اظهارات نامزدهاي انتخابات در جريان نخستين مناظره پاسخ داده و از عملكرد خود دفاع كند. زمان پخش برنامه دفاعيه دولت پيش از آغاز سومين مناظره خواهد بود. در صورتي كه در مناظره سوم نيز درخواست‌ و شكايتي به كميسيون ارسال شود تا پيش از پايان زمان تبليغات، شكايت‌ها قابل رسيدگي و پخش است.»

سلاخي تاريخ   و چك بي‌محل  در  مناظره 
پرسش مهم در اين ميان آن است كه اين فرصت 8 دقيقه‌اي از سوي دولت استفاده خواهد شد يا خير. اگر پاسخ مثبت باشد، علي ربيعي به عنوان سخنگوي دولت يكي از محتمل‌ترين افراد براي پاسخگويي به اظهارات كانديداهاست ولي اگرچه سخنراناني به ‌مراتب كاركشته‌تر و تواناتر از ربيعي هم در «پاستور» حضور دارند اما آنچه قطعي به نظر مي‌رسد، عدم ارايه پاسخ از سوي شخص رييس‌جمهوري و معاون اول اوست. 
در اين ميان اما ساير مقامات دولت هم ساكت نمانده و درحالي هر كدام با استفاده از تريبون‌هاي مجازي خود به انتقاد از اظهارات مدعيان «پاستور 1400» در جريان مناظره‌هاي تلويزيوني پرداختند كه شايد يكي از مهم‌ترين و صريح‌ترين واكنش‌ها به عليرضا معزي، معاون ارتباطات و اطلاع‌رساني دفتر رييس‌جمهوري اختصاص داشت. او در صفحه شخصي‌اش در شبكه اجتماعي توييتر با طعنه به كانديداها نوشت:«مگر مي‌شود ايران ۵۹ تا ۶۷ را بدون جنايت صدام و ويراني جنگ تحميلي به ياد آورد كه ايران ۹۷ تا ۹۹ را بدون ايران‌ستيزي ترامپ و آوار جنگ تحريمي روايت مي‌كنند؟ وقتي از ترامپ نمي‌گويند و وقتي از تحريم‌هاي تاريخي نمي‌گويند انگار جنگ با صدام را انكار مي‌كنند، انگار تاريخ را سلاخي مي‌كنند.» حسام‌الدين آشنا، مشاور رييس‌جمهوري نيز در توييتي با انتقاد از رفتار كانديداها از حد و حدود اختيارات رييس‌جمهوري گفت و در توييترش نوشت:«با نزديك‌تر شدن به 28 خرداد وعده‌ها چرب‌تر و ‌برنامه‌ها خيالي‌تر مي‌شود. فراتر از اختيارات رييس‌جمهوري وعده مي‌دهند و از محل اعتبارات نداشته، چك بي‌محل مي‌كشند. به فرداي انتخابات كاري ندارند و در آستانه ورشكستگي با وعده بالاترين سود سپرده، راي‌دهندگان را مي‌فريبند.» آشنا همچنين توييتي ديگر از خود را بازنشر كرد كه در آن خواستار رعايت اخلاق انتخاباتي از سوي مدعيان «پاستور 1400» شده و تاكيد كرده بود:«داوطلبان در مورد بسياري وعده‌ها به ‌جاي اينكه بگويند من اين كار را انجام مي‌د‌هم، بگويند اين لايحه را به مجلس تقديم خواهم كرد، اين موضوع را در فلان شوراي عالي طرح خواهم كرد، در اين مورد نظر من اين است و آن را پيگيري و با ديگران هم رايزني‌ خواهم‌ كرد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون