• ۱۴۰۳ سه شنبه ۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4949 -
  • ۱۴۰۰ شنبه ۲۲ خرداد

ايسپا ميزان مشاركت در انتخابات را با استناد به يك نظرسنجي پس از مناظره دوم، 41 درصد پيش‌بيني كرد

ميتينگ انتخاباتي زير سايه كرونا

از ماه‌ها پيش تصور مي‌شد در اين دوره انتخابات رياست‌جمهوري به‌خاطر شيوع و ادامه همه‌گيري كرونا احتمالا كانديداها از خير تجمع‌هاي بزرگ انتخاباتي و ميتينگ‌هاي استاديومي بگذرند و بر تبليغات در فضاي مجازي و شبكه اجتماعي تمركز كنند. اما گويا جلب‌توجه و راي شهروندان دست‌كم براي برخي كانديداها، به‌ مراتب مهم‌تر و ارزشمندتر از جان شهروندان است. اين البته نخستين‌بار نبود اما شامگاه چهارشنبه تصاويري در شبكه‌هاي اجتماعي و رسانه‌ها منتشر شد كه نشان مي‌داد حاميان سيدابراهيم رييسي تجمعي بزرگ را در ورزشگاه اهواز برگزار كرده‌اند؛ تجمعي كه اگرچه در فضاي تدارك ديده‌شده بود اما ازدحام جمعيت آن‌طوركه در تصاوير آشكار بود، چنان بود كه باز يا بسته بودن محوطه چندان تاثيري در وضعيت ايجاد نكند؛ چراكه عملا امكان رعايت فاصله‌گذاري فيزيكي ميان حضار نبود و همين هم موجب انتقادات بسياري به اين رفتار انتخاباتي شد. انتقادهايي كه حتي صداي دولت را هم درآورد و رييس‌جمهوري به وزير كشور دستور داد با آنان كه پروتكل‌هاي بهداشتي را رعايت نمي‌كنند، برخورد شود. در اين بين تصاوير تجمع انتخاباتي رييسي در اهواز  كه منتشر شد، انتقاد هم شروع شد. هرچند رسانه‌هاي حامي او ترجيح دادند كه بي‌توجه به شرايط خاص كرونايي كنوني، صرفا بر آنچه شكوه و كثرت مردم مي‌خواندند، مانور بدهند و كمتر به خطر جاني آنان بپردازند. اين اتفاق درحالي افتاد كه در 2 مناظره نخست، كانديداها عملا كمترين اشاره‌اي به موضوع كرونا نداشتند و صحبت و حتي وعده‌اي درباره واكسيناسيون ارايه نكردند؛ گويي اصلا كرونايي در كار نيست و ملت دغدغه سلامت جان‌شان را ندارند. اين انتقادها اما وقتي دوچندان و تشديد شد كه تصاوير تجمع ستاد رييسي در اهواز هم به بي‌توجهي او و ديگر كانديداها به همه‌گيري كرونا اضافه شد. تاكنون رييسي و اعضاي ستادش واكنش روشني به اين انتقادها نداشته و نه‌تنها پوزش‌خواهي صورت نگرفته، بلكه توضيح دقيقي هم ارايه نشده است. اما به‌هرحال اين اتفاق باعث نگراني مقامات دولت شده است. نگراني‌هايي كه به نشست روز پنجشنبه كميسيون‌هاي تخصصي ستاد مقابله با كرونا هم رسيد و درنتيجه رييس كميته بهداشت و درمان اين ستاد با ابراز نگراني نسبت به عدم رعايت پروتكل‌ها و عادي‌انگاري‌هايي كه توسط برخي نامزدها در استان‌ها انجام گرفته، از كانديداهاي انتخابات ۱۴۰۰ خواست كه دعوت از شهروندان براي رعايت پروتكل‌هاي بهداشتي در تبليغات انتخاباتي را در اولويت فعاليت‌هاي ستادشان قرار دهند. همزمان رييس‌جمهوري پس از استماع اين گزارش، به قرارگاه عملياتي مقابله با كرونا دستور داد كه باتوجه به استقرار اين قرارگاه در وزارت كشور كه توامان مسوول اجراي انتخابات نيز هست، با جديت و قاطعيت هرچه تمام‌تر نسبت به ارايه هشدارها و اخطارهاي لازم، ضمن اقدام فوري، با نامزدهاي متخلف در اين خصوص برخورد قاطع و جدي صورت گيرد و اقدامات انجام‌شده به مردم اطلاع‌رساني شود. همزمان درحالي‌كه روحاني در اين نشست تاكيد كرد «كساني كه قرار است در كشور حافظ قانون باشند، نبايد قانون‌شكني كنند»، حسام‌الدين آشنا نيز در توييتي با كنايه به ميتينگ انتخاباتي رييسي نوشت: «با كرونا همنشيني نكنيد كرونا را انتخاب نكنيد. براي شكست كرونا برنامه بدهيد!»

 تغيير  شيوه  مناظره
اما چنان‌كه اشاره شد درحالي كه قرار بود سومين و آخرين دور از مناظره‌هاي سيزدهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري عصر امروز برگزار شود، برخي منابع از احتمال بروز تغييراتي در اين مناظره خبر داده‌اند؛ تغييراتي كه واكنشي است به تداوم انتقادها به شيوه برگزاري اين مناظره كه حتي صداي كانديداها را هم درآورد. درنهايت سيداحسان قاضي‌زاده هاشمي نماينده شوراي نظارت بر صداوسيما درباره احتمال تغيير در چگونگي برگزاري مناظره سوم به خبرگزاري فارس توضيح داده و با اشاره به برگزاري جلسه عصر جمعه در اين خصوص گفته است: «پيشنهاد براي طرح جديد دارم اما اينكه بگوييم همه اينها را مي‌شود يك‌شبه جابه‌جا كرد، اين‌طور نيست.»

 نظرسنجي  و  ميزان  مشاركت
فارغ از اينها تبليغات 7 كانديداي تاييدصلاحيت‌شده در فضاي عمومي و مجازي درحالي انجام مي‌شود كه استقبال مردم از انتخابات بنابر آخرين نظرسنجي‌ها چندان تعريفي ندارد. حالا مركز افكارسنجي ايسپا با استناد به موج دهم نظرسنجي‌هاي خود كه روزهاي 19 و 20 خرداد انجام شده، مي‌گويد مشاركت شهروندان بعد از برگزاري مناظره دوم ۴۱ درصد محاسبه شده است. در همين حال توجه مردم نسبت به مناظره‌ها هم در حد قابل‌توجهي پايين گزارش شده است. اين مركز مي‌گويد كه نتايج بررسي‌هايش نشان مي‌دهد تنها ۳۷ درصد از پاسخگويان، مناظره دوم را تماشا كرده و در مقابل ۶۳ درصد به اين پرسش پاسخ منفي داده‌اند. با اين همه برخي اميدوارند كه پس از مناظره سوم، اين شرايط تاحدودي دگرگون شود؛ هرچند بعيد است كه شاهد تحولي اساسي در اين خصوص باشيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون