• ۱۴۰۳ سه شنبه ۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4950 -
  • ۱۴۰۰ يکشنبه ۲۳ خرداد

ششمين دور رايزني‌ها براي احياي برجام

ديپلمات‌ها به وين بازگشتند

گروه ديپلماسي|روز از نو، روزي از نو. ديپلمات‌هاي ايران، ايالات متحده و 1+4 (فرانسه، بريتانيا، آلمان، روسيه و چين) براي ششمين بار در سه ماه گذشته راهي پايتخت اتريش شدند تا شايد بتوانند طلسم احياي توافق را باطل شكسته و با اعلام نهايي شدن متن‌ها در دو كارگروه رفع تحريم و هسته‌اي و تفاهم بر سر نحوه تناسب و تناظر گام‌ها در گروه ترتيبات اجرايي، تاريخي را به عنوان روز اجرا اعلام عمومي كنند. اين‌بار نه تنها از ابراز خوش‌بيني ديپلمات‌ها پيش از آغاز رسمي رايزني‌ها خبري نبود، بلكه رابرت مالي، رييس هيات مذاكره‌كننده ايالات متحده و عباس عراقچي، رييس هيات مذاكره‌كننده ايراني به جدل لفظي در توييتر هم پرداختند. 
جدل توييتري عراقچي و مالي 
عباس عراقچي پيش از راهي شدن به وين به منظور شركت در نشست كميسيون مشترك برجام در صفحه توييترش به توييت مداخله‌جويانه رابرت مالي نماينده ويژه امريكا در امور ايران پاسخ داد و نوشت: «ترامپ رفته است، اما تحريم‌هاي غيرقانوني و جنايت‌بار او همچنان برقرارند. نيازي به اشك تمساح نيست، وقتي كه تلاش‌هاي امريكا براي تحميل رنج و مصيبت به ٨٢ ميليون ايراني ادامه دارد.تروريسم اقتصادي، آن هم در بحبوحه بيماري كرونا، جنايت عليه بشريت است.» پاسخ عراقچي به توييتي از رابرت مالي بود كه در آن با محكوم كردن مرگ يك زنداني سياسي در ايران، از تهران خواسته بود به حقوق بشر احترام بگذارد. 
هايكو ماس: انعطاف نشان بدهيد 
وزير خارجه آلمان در آستانه ششمين دور مذاكرات ايران و گروه 1+4 در خصوص لغو تحريم‌هاي امريكا و بازگشت احتمالي اين كشور به برجام، خواستار انعطاف همه‌ طرف‌ها شد. هايكو ماس از همه طرف‌هاي شركت‌كننده در مذاكرات وين خواست كه از خودشان انعطاف و عملگرايي نشان دهند. به گزارش فارس، او كه چندي قبل از ايران خواسته بود به تلاش‌هاي ديپلماتيك براي احياي برجام سرعت ببخشد، در اظهارات تازه خود اشاره مستقيمي به آنچه نياز است از سوي امريكا براي به نتيجه رسيدن گفت‌وگوهاي وين انجام شود، نكرد. وزير خارجه آلمان گفت: «موضوع بر سر انعطاف و عملگرايي همه طرف‌هاي شركت‌كننده (در مذاكرات وين) است. بازي كردن با زمان، به نفع هيچ كسي نيست».

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون