• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4950 -
  • ۱۴۰۰ يکشنبه ۲۳ خرداد

واكنش ولاديمير پوتين به خبر فروش سيستم پيشرفته ماهواره‌اي روسيه به ايران

خبر چرند و جعلي است

گروه  ديپلماسي 

 

 

ولاديمير پوتين و جو بايدن روساي جمهور روسيه و ايالات متحده براي نخستين ديدار دوجانبه با هم در روز چهارشنبه 26 خرداد ماه آماده مي‌شوند و همزمان ششمين دور از رايزني‌ها ميان ايران، 1+4 و ايالات متحده در وين از سر گرفته شد تا شايد با بازگشت ايالات متحده به برجام و به تبع آن اجرا شدن كامل اين توافق هسته‌اي پس از وقفه‌اي سه ساله، ايران و جامعه جهاني مسيري نو را تجربه كنند. در شرايطي كه شمار موارد اختلاف ميان كرملين و كاخ سفيد از دست خارج شده، دورنماي روي كار آمدن دولتي مخالفت غرب در ايران در نتيجه انتخابات 28 خرداد ماه و همزمان برداشته شدن موانع تحريم از پيش‌پاي توسعه همه‌جانبه رابطه تهران با مسكو و پكن، بسياري را نگران كرده و البته به تلاش براي خبرسازي واداشته است.
 اخيرا روزنامه امريكايي واشنگتن‌پست در گزارشي اختصاصي به نقل از چند منبع امريكايي و منطقه‌اي در غرب آسيا ادعا كرد كه روسيه به ايران سيستم پيشرفته ماهواره‌اي مي‌دهد. اين روزنامه از قول مقام‌هاي سابق و فعلي دولت امريكا نوشت كه اين سيستم ماهواره‌اي به ايران اين توانايي را مي‌دهد كه اهداف نظامي در خاورميانه و اطراف آن را زيرنظر بگيرد. سيستم ماهواره كاناپوس- وي ساخت روسيه است كه دوربيني با كيفيت بالا دارد و مي‌تواند توانايي جاسوسي ايران را ارتقا دهد. به گفته منابع اطلاعاتي واشنگتن‌پست، اين ماهواره به ايران امكان كنترل مستمر و مداوم اهدافي از پالايشگاه‌ها و تاسيسات نفتي در خليج فارس تا پايگاه‌هاي نظامي اسراييل و پادگان‌هاي عراق را كه نيروهاي امريكايي در آن مستقر هستند، مي‌دهد.  واشنگتن‌پست در بخش‌هايي از اين گزارش به پيش‌بيني زمان‌بندي تحويل اين سيستم به ايران نيز پرداخته و ادعا كرد كه اين سيستم ظرف چند ماه آينده به ايران تحويل داده مي‌شود.  گزارش مفصل واشنگتن‌پست از جزييات بسياري برخوردار بود. به عنوان نمونه در بخش‌هايي از آن با اذعان به اينكه سيستم كاناپوس-وي براي اهداف غيرنظامي در نظر گرفته شده نوشته شد كه مقامات نظامي ايران در تمامي مذاكرات خريد اين سيستم دخيل بوده‌اند و فرماندهان عاليرتبه سپاه پاسداران به همين منظور از سال ۲۰۱۸ تاكنون چندين بار به روسيه رفته‌اند و در بهار امسال نيز كارشناسان روسيه به ايران رفتند تا نيروهاي زميني را كه قرار است اين ماهواره را در يك مركز جديدالتاسيس نزديك شهر كرج هدايت كنند، آموزش دهند. بر اساس توافق بين ايران و روسيه، سيستم جديد ماهواره‌اي ايران در روسيه راه‌اندازي مي‌شود و با سخت‌افزارهاي روسي از جمله يك دوربين با وضوح ۱/۲ متري تجهيز مي‌شود. نويسنده اين گزارش براي واشنگتن‌پست با پيشرفت مهم خواندن واگذاري اين سيستم به ايران ادعا كرده كه ايران قادر خواهد بود به اين ماهواره ماموريت جاسوسي از مكان‌هاي مورد نظر در زمان انتخابي خود را بدهد. مقاماتي كه با واشنگتن‌پست صحبت كرده‌اند، ادعا كردند يكي از نگراني‌هاي آنها اين است كه ايران مي‌تواند اين عكس‌هاي ماهواره‌اي را در اختيار نيروهاي نظامي مورد حمايتش در منطقه قرار بدهد.  همزمان با انتشار اين گزارش در واشنگتن‌پست، رسانه‌هاي غربي به گزارشي پخش شده از تلويزيون پرس تي‌وي، كانال انگليسي صدا و سيماي ايران در سال 2015 اشاره كردند كه در آن گفته شده بود شركت‌هاي ايراني و روسي به توافقي رسيده‌اند كه به ايران اين امكان را مي‌دهد تا يك سيستم حساس قابل كنترل را كه قادر به جمع‌آوري اطلاعات از اطراف كره زمين، جو و اقيانوس‌هاست در اختيار بگيرد. به گزارش يورونيوز، سازمان فضايي ايران دو هفته پيش اعلام كرده بود كه در حال «طراحي چهار ماهواره» و «آماده‌سازي پنج ماهواره» براي پرتاب است.

پوتين خبر واشنگتن‌پست را تكذيب كرد 
به گزارش «اعتماد» در حالي كه انتشار اين خبر با واكنش‌هاي بسياري در فضاي رسانه‌اي و تحليلي درباره تعميق رابطه ايران و روسيه روبه‌رو شد، ولاديمير پوتين، رييس‌جمهور روسيه در مصاحبه اختصاصي با «ان بي‌سي نيوز» در واكنش به گزارش روزنامه واشنگتن‌پست گفت: ما با ايران برنامه‌هاي همكاري، از جمله همكاري‌هاي نظامي و فني داريم اما اين (گزارش) فقط خبر جعلي است. حداقل اينكه من چيزي در خصوص اين مطالب نمي‌دانم، آنهايي كه در خصوص اين صحبت كرده‌اند، احتمالا بيشتر بدانند. اين (گزارش) كاملا مزخرف و چرند است. در حالي كه رييس‌جمهور روسيه مي‌توانست با لحني آرام‌تر و شايد ديپلماتيك‌تر به اين پرسش پاسخ بدهد، نحوه مواجهه او با اين پرسش با واكنش‌هاي بسياري روبه‌رو شد و برخي رسانه‌ها كلمات استفاده شده توسط پوتين در پاسخ به اين پرسش را به عنوان تيتر انتخاب كردند.  پيش از طرح اين پرسش از رييس‌جمهور روسيه، خبرنگاران امريكايي از جان كربي، سخنگوي وزارت دفاع امريكا نيز درباره صحت گزارش واشنگتن‌پست سوال كردند كه او گفت: «من نمي‌توانم اين گزارش‌ها را تاييد كنم.قطعا من در خصوص مسائل اطلاعاتي صحبت نمي‌كنم. البته اين پرسش مهمي است كه بايد در برابر رهبران در تهران و مسكو قرار بگيرد.»

تعريف ولاديمير پوتين از دونالد ترامپ 
«ولاديمير پوتين»، رييس‌جمهور روسيه در بخش‌هاي ديگري از مصاحبه‌اي اختصاصي با شبكه خبري «ان‌بي‌سي» تاكيد كرد كه روابط ميان روسيه با امريكا به نازل‌ترين سطح طي سال‌هاي اخير رسيده است.
در حالي كه نخستين ديدار پوتين با جو بايدن در جامه رييس‌جمهور ايالات متحده در شهر ژنو برگزار خواهد شد، پوتين در اين مصاحبه از دونالد ترامپ، رييس‌جمهور پيشين ايالات متحده به نيكي ياد كرده و گفت: دونالد ترامپ يك فرد فوق‌العاده و مستعد است وگرنه رييس‌جمهور امريكا نمي‌شد. قبلا جزيي از سياست كلان امريكا نبوده، بعضي‌ها از اين خوش‌شان مي‌آيد و بعضي‌ها نه اما اين حقيقت است.»پوتين درباره بايدن گفت: «او كاملا از ترامپ متفاوت است. رييس‌جمهور امريكا، فردي كاركشته [در سياست] است. او تقريبا تمام دوران بزرگسالي‌اش را در سياست گذرانده است.» در حالي كه نگاه‌ها براي نخستين ديدار روساي جمهور روسيه و امريكا به ژنو دوخته شده اما به نظر مي‌رسد كه حجم اختلاف‌ها دو طرف را نسبت به دستاوردهاي اين ديدار واقع‌‌بين كرده است. به عنوان نمونه، «ديميتري پسكوف» سخنگوي كاخ كرملين اواخر ماه مه به خبرنگاران گفت كه مسكو انتظار ندارد همه اختلافات به‌طور كامل حل شود يا در روابط بين روسيه و ايالات متحده پس از اولين ديدار بين دو رييس‌جمهور گشايشي حاصل شود. به گزارش خبرگزاري «رويترز»  اختلافات بر سر مداخله در انتخابات امريكا، حملات سايبري، حقوق بشر و مساله اوكراين از جمله موارد مورد بحث مهم بين بايدن و پوتين است. اين در حالي است كه ثبات راهبردي هسته‌اي و درگيري‌هاي منطقه‌اي نيز از ديگر مسائل مورد بحث بين طرفين است.
بايدن گفته است كه براي احترام به حقوق بشر به پوتين فشار خواهد آورد و پوتين نيز گفته كه انتظار دارد مذاكرات در جو مثبتي برگزار شود هرچند بعيد است به پيشرفت خاصي  منتهي شود. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون