• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4950 -
  • ۱۴۰۰ يکشنبه ۲۳ خرداد

روند شيوع كرونا در كشور نزولي است غير از 4 استان

وعده تير ماه براي تزريق واكسن 60 سال به بالا

گروه اجتماعي| بنا بر اعلام وزارت بهداشت با فوت ۱۱۵ نفر ديگر از هموطنان مبتلا به كوويد- ۱۹ در شبانه‌روز گذشته، تعداد جان‌‌باختگان اين بيماري در ايران به ۸۱ هزار و ۹۱۱ نفر رسيد. همزمان با كاهش آرام آرام آمار مرگ و ابتلا، نگراني‌ها بابت تعويق در برنامه‌هاي از پش اعلام‌ شده و وعده‌هاي واكسن ادامه دارد. اين وعده‌ها حالا نوبت گروه سني بين 60 تا 70 سال را به تير ماه موكول كرده‌ است. در عين حال سخنگوي ستاد ملي مقابله با كرونا روز گذشته خبر داد كه واكسيناسيون دز دوم در حال انجام است و متوقف نشده. 
عليرضا رييسي در حاشيه هفتادودومين جلسه ستاد ملي مقابله با كرونا كه روز گذشته با حضور همه اعضا و رييس‌جمهور برگزار شد، اعلام كرد:«روند كلي كشور از نظر موج بيماري روند نزولي است؛ اما در استان‌هاي جنوبي و شرقي كشور درگيري‌هايي وجود دارد و آن روند نزولي در اين استان‌ها مشاهده نمي‌شود و حتي در برخي استان‌ها روند بيماري افزايشي است. روند بيماري در استان هرمزگان هنوز يك روند صعودي دارد. بيماري در استان سيستان و بلوچستان هم هنوز صعودي است. حتي استان‌هاي كرمان و بوشهر نيز حتما نياز است كه مراقبت‌هاي بسيار بيشتري را انجام دهند.» به گفته او در حال حاضر ۱۳ شهر قرمز، ۲۰۸ شهر نارنجي و ۲۲۷ شهر كشور در وضعيت زرد قرار دارند. شهرهاي ايرانشهر، چابهار و نيك‌شهر در استان سيستان و بلوچستان، شهر پاوه در استان كرمانشاه و شهرهاي بستك، بندرلنگه، بندرعباس، جاسك، حاجي‌آباد، رودان، پارسيان، قشم و ميناب در وضعيت قرمز قرار دارند. 
سخنگوي ستاد ملي مقابله با كرونا باز هم «بدعهدي» در تامين 3 ميليون دز واكسن وعده داده شده به كشورمان را يادآور شد و گفت:«متاسفانه يك بد عهدي طبق معمول براي دريافت واكسن داشتيم كه محموله ۳ ميليون دزي كه قرار بود ۲ هفته پيش به دست‌مان برسد به دست‌مان نرسيد و ان‌شاءالله در اين هفته قسمتي از آن به دست‌مان خواهد رسيد.» او البته اضافه كرد كه نوبت دوم تزريق واكسن در حال انجام است و دريافت‌كنندگان نبايد نگراني داشته باشند و بعد هم وعده تير ماه براي تعيين تكليف گروه سني 60 سال به بالا را داد:«كساني كه دز اول واكسن را دريافت كردند و نوبت دز دوم‌شان است، نگران نباشند و ان‌شاءالله آخر اين هفته تا هفته آينده دز دوم واكسن‌ها را انجام خواهيم داد. همچنين بعد از اينكه تعداد قابل توجهي واكسن در تير ماه از واكسن داخلي و خارجي به دست‌مان برسد، روند واكسيناسيون و اعلام گروه سني را خواهيم داشت.» او گفت همه گروه هدف قطعا تا پايان سال دز اول واكسن را خواهد گرفت. معاون وزير بهداشت در بخشي از صحبت‌هايش هم به صورت كلي اشاره‌اي به انتخابات كرد و گفت:«از نامزدهاي انتخابات رياست‌جمهوري ممنونيم كه پروتكل‌ها را رعايت كردند و اگر جايي نواقصي وجود دارد، خواهش مي‌كنم مردم و ستادها و نامزدها دقت لازم را براي رعايت پروتكل‌ها به عمل آورند تا انتخابات از نظر سلامتي به درستي برگزار شود. به عنوان يك كارشناس خواهش مي‌كنم بحث سلامت مردم و بيماري كرونا را سياسي نكنيم‌. با سلامت مردم نه بايد شوخي كرد و نه بايد آن را سياسي كرد و بگذاريد اين كار با متخصصان امر باشد تا با همدلي و همياري براي كنترل بيماري تلاش كنيم.» تشكر او بابت رعايت پروتكل‌ها در حالي صورت گرفت كه برخي از گردهمايي‌هاي طرفداران نامزدها در روزهاي گذشته انتقادات بسياري بابت در معرض خطر قرار دادن شهروندان به همراه داشت. 
در صحبت‌هاي رييسي اشاره مشخصي هم به واكسيناسيون كودكان بود. او مي‌گويد براي بازگشايي بي‌دغدغه مدارس بايد برنامه‌اي هم براي واكسيناسيون كودكان داشت و اين برنامه با توافق با چين مقدور مي‌شود:«ما قطعا تا پايان سال دز اول واكسن را به همه گروه‌هاي هدف خواهيم زد اما اكنون استراتژي دولت بايد اين باشد كه با چين قرارداد ببنديم تا واكسن اين كشور كه براي كودكان ۵ سال به بالا تاييد شده را خريداري كنيم زيرا دانش‌آموزان به جهت دوري از مدرسه در حال آسيب هستند».
ناگفته‌ها را بايد روزي نوشت
روز گذشته وزير بهداشت هم در حاشيه مراسم رونمايي از مستند «شنا با دست‌هاي بسته» و عكس مدافعان سلامت كه در محل وزارت بهداشت برگزار شد به ليست كردن فهرست «افتخارات» دولت و وزارتخانه پرداخت و گفت:«در دوران كرونا و تحريم‌ هيچ بيماري به دليل بي‌پولي پشت درهاي بيمارستان نماند و به قوم كرد، بلوچ، سني و شيعه خدمات‌رساني شد. در دوران كرونايي به ۲۵۶ هزار تبعه افغانستاني نيز خدمات درماني ارايه شد و اينها جزو افتخارات ايران است كه در اوج تحريم‌ها كسب شد.» ايرنا به نقل از سعيد نمكي و در خصوص اتفاقاتي كه در بيش از يك سال گذشته در حوزه سلامت رخ داد، نوشت:«ناگفته‌هاي زيادي در راه مبارزه با كرونا وجود دارد و بايد يك روزي نگاشته شود، ما بيماري كوويد-۱۹ را مديريت كرديم و در واقع پلي ساختيم براي عبور اين سرزمين از اين بيماري، رشد اقتصادي كشور در اين دوران مثبت بود، خيال توليد‌كننده، مهندس، كارگر و... از اين بابت راحت بود كه اگر كرونا گرفت، تخت‌هاي خالي در بيمارستان‌ها براي درمان وجود دارد. در اين دوران ۳۰ درصد به ظرفيت تخت‌هاي خالي بيمارستان‌ها اضافه شد و با توجه به اينكه در اوج تحريم بوديم، ظرفيت بخش‌هاي ‌آي سي يو ۲ برابر و ۴۶۰ اكسيژن‌ساز به بيمارستان ارايه شد و بيماران مبتلا به كرونا از لحاظ دسترسي به اكسيژن مشكلي نداشتند. 4 هزار و ۷۵۰ قلم دارو در اوج تحريم و كرونا به بيمارستان ارايه شد كه مردم سرگردان نباشند و يك دقيقه اتاق عمل به دليل كمبود دارو تعطيل نشد. داروهاي بيهوشي و مايحتاج پرستار و پزشك را توليد كرديم و داروهاي موثر در كرونا به ۲ برابر توليد داخلي رسيد و با يك دهم قيمت داروهاي وارداتي عرضه كرديم».

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون