• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4953 -
  • ۱۴۰۰ چهارشنبه ۲۶ خرداد

واشنگتن تحكيم رابطه با تل‌آويو را آغاز كرد

پرونده ايران در اولويت همكاري بايدن- بنت

گروه ديپلماسي| تل‌آويو و واشنگتن تلاش براي تطبيق هرچه سريع‌تر سياست‌ها در نتيجه كنار گذاشته شدن بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير رژيم اسراييل از قدرت پس از 12 سال را آغاز كرده‌اند. در حالي كه خيابان‌هاي تل‌آويو شامگاه يكشنبه شاهد رقص و شادي مخالفان بي‌بي بود، ائتلافي كه نفتالي بنت، جانشين نتانياهو رياست آن را برعهده گرفته ماهيت شكننده‌اي دارد كه نياز به اقدام‌هاي جديد در حوزه سياست داخلي و خارجي را بيش از پيش ضروري مي‌كند. با اين همه به نظر مي‌رسد كه در ميانه پرونده‌هاي سياست خارجي روي ميز دو طرف براي حفظ يا توسعه همكاري‌هاي مشترك، ايران بيش از همه به چشم آمده و در اولويت قرار گرفته است. هنوز دو ساعت از شكست بي‌بي و اختصاص عنوان نخست‌وزير به نفتالي بنت نگذشته بود كه جو بايدن، رييس‌جمهور ايالات متحده امريكا و دوست 40 ساله نتانياهو در ميانه ديدار با رهبران كشورهاي عضو گروه هفت و پس از آن رايزني‌ با سران عضو ناتو تماس تلفني با تل‌آويو برقرار كرد. بنابر اعلاميه‌هاي تل‌آويو و واشنگتن، ايران يكي از محورهاي اصلي در نخستين تماس تلفني بايدن با بنت بوده است. ساعتي پس از اين تماس نيز رسانه‌ها از از گفت‌وگوي تلفني ميان «بني گانتز» وزير جنگ رژيم اسراييل با «لويد آستين» وزير دفاع امريكا خبر دادند. بني گانتز از چهره‌هايي است كه در كابينه بنت نيز جايگاه خود را حفظ كرده و آستين در اين تماس تلفني به او براي ادامه حضور در كابينه جديد به عنوان وزير دفاع تبريك گفته است. گانتز كه از اين پس عضوي از كابينه بنت به حساب مي‌آيد در اين گفت‌وگو با همتاي امريكايي بر لزوم تقويت امنيت رژيم اسراييل تاكيد كرد. برنامه هسته‌اي ايران و فرصت‌هاي تقويت صلح در منطقه از طريق توافق‌هاي عادي‌سازي روابط كشورها با رژيم اسراييل از جمله محورهاي رايزني‌ها گانتز با آستين بوده است. 
همزمان با خانه تكاني سياسي در تل‌آويو «آويو كوخاوي» رييس ستاد كل ارتش اين رژيم قصد دارد هفته آينده براي بحث با مقام‌هاي امريكا درباره طيفي از موضوعات از جمله ايران عازم واشنگتن شود. به گزارش روزنامه اسراييلي «جروزالم پست»، او در اين سفر قرار است با همتايان امريكايي در تلاش براي متقاعد كردن آنها به عدم بازگشت به برجام گفت‌وگو كند. براساس ترجمه خبرگزاري فارس از اين گزارش، در برنامه‌ريزي سفر اوليه كه به تعويق افتاد او قرار بود با «لويد آستين» وزير دفاع آوريكا، «جيك ساليوان» مشاور امنيت ملي امريكا، «مارك ميلي» رييس ستاد مشترك ارتش امريكا، «كنت مك‌كنزي» فرمانده تروريست‌هاي امريكايي در غرب آسيا (سنتكام) و «ريچارد كلارك» فرمانده ستاد فرماندهي عمليات ويژه ايالات متحده ديدار داشته باشد. «اوضاع رو به وخامت» لبنان، حضور ايران در سوريه و عمليات موسوم به عمليات «محافظ ديوارها» كه به تاخير سفر او در ماه مه منجر شد، محورهاي گفت‌وگو در اين سفر خواهند بود. 
بايدن به دنبال جلب همراهي بنت در پرونده ايران 
24 ساعت پس از پايان دولت 12 ساله نتانياهو، دولت بايدن كه قريب به 6 ماه عمر دارد به دنبال رابطه‌اي جديد و متفاوت ميان امريكا و اسراييل است. وال استريت ژورنال در گزارشي در اين باره مي‌نويسد: دولت بايدن براي كاهش تنش با تل‌آويو بر سر پرونده ايران و همچنين مديريت ساير اختلاف‌ها به سرعت با دولت ائتلافي و شكننده نفتالي بنت تماس گرفت. جو بايدن در حالي كه براي نخستين‌بار از زمان حضور در كاخ سفيد در ژانويه 2016 راهي اروپا شده، كمتر از دو ساعت پس از پيروزي نفتالي بنت با او تماس گرفته و به او تبريك گفت. بيانيه استقبال كاخ سفيد از تحولات سياسي رخ داده در تل‌آويو تنها چند دقيقه پس از اجراي سوگند بنت منتشر شد و مجموع اين تحولات نشان مي‌دهد كه دولت بايدن به دنبال آغازي درست و به‌موقع با دولت جديد در تل‌آويو است. در بيانيه كاخ سفيد هيچ اشاره‌اي به بنيامين نتانياهو كه دوست قديمي جو بايدن است نشده بود. در حالي كه بايدن بلافاصله پس از پيروزي بنت با او تماس گرفت، بي‌‌بي تا يك ماه پس از جابه‌جايي قدرت در انتظار اين تماس بود. 
بايدن به دنبال تعريف فصل جديدي در رابطه با دولت نوپاي بنت است. نفتالي بنت در روزهايي قدرت را در دست گرفته كه تنش داخلي در اسراييل بيداد مي‌كند و فشار بسياري بر رييس‌جمهور امريكا ازسوي دموكرات‌ها براي به چالش كشيدن سياست‌هاي توسعه‌طلبانه اسراييل در كرانه باختري وجود دارد. به نظر مي‌رسد كه دوستي چهار دهه‌اي بايدن با نتانياهو در متوقف كردن تبادل آتش ميان اسراييل و حماس در ماه گذشته ميلادي نقش مهمي ايفا كرد. 
وال‌استريت ژورنال به نقل از چند منبع امريكايي و اسراييلي مي‌نويسد: بايدن تصور مي‌كند با بنت مي‌تواند اتحاد ميان امريكا و اسراييل را مستحكم‌تر كند، هر چند كه اين دو تاكنون با هم ديدار مستقيمي نداشته‌اند. به گفته مقام‌هاي امريكايي، دولت بايدن منتظر است ببنيد چگونه بنت 49 ساله نقش جديد خود به عنوان نخست‌وزير را ايفا مي‌كند و چه سياست‌هايي احتمالا تغيير خواهد كرد. بنت سياستمداري متعلق به جناح راست است كه از توسعه شهرك‌سازي حمايت و مخالف تشكيل كشور فلسطين است. او همچنين مخالف موافقت امريكا با برجام بود و همزمان با سوگند به عنوان نخست‌وزير هم تاكيد كرد كه احياي برجام اشتباه است. 
وال‌استريت ژورنال در ادامه مي‌نويسد: دولت بايدن معتقد است كه بنت از پتانسيل لازم براي ميانه‌روي برخوردار است و البته برخي اطرافيان بنت هم اين ميانه‌روي را يك ضرورت مي‌دانند. مقام‌هاي امريكايي مي‌گويند كه دولت بايدن به منظور كنترل اوضاع در ساختار سياسي اسراييل پيرامون تلاش‌ها براي احياي برجام به سرعت تعامل با دولت بنت را آغاز كرده است. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون