• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4957 -
  • ۱۴۰۰ دوشنبه ۳۱ خرداد

پيام همتي براي هواداران و را‌ي‌دهندگان به او

به نام خداوند عادل و مهربان ملت عزيز ايران 
سيزدهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري با همه فراز و نشيب‌هاي آن پايان يافت. از همه راي‌دهندگان عزيز، بالاخص كساني كه بنده را لايق دانستند، از صميم قلب تشكر و قدرداني مي‌كنم.
انتخابات رياست‌جمهوري در شرايطي پايان يافت كه بسياري از شما هم‌ميهنان عزيزم به هر دليل پاي صندوق‌هاي راي نيامديد يا آراي خود را به عنوان اعتراض به صندوق راي سپرديد. من مي‌خواستم صداي همه شما غايبان باشم و گرچه گزينه گروهي از شما شدم، اما نتوانستم كه پژواك بزرگ‌تري باشم. 
من از حضور در انتخابات ناراضي نيستم. اين پويش، اگرچه كافي نبود اما لازم بود تا به يادگار در تاريخ بماند كه ما تسليم نشديم و با ادب و متانت رقابت كرديم. من سعي كردم شرايط بحراني اقتصاد كشور را تشريح كنم و ضرورت توسعه سريع اقتصادي در اين وضعيت را نشان دهم. ايران فرصتي براي سعي و خطا ندارد. جامعه ايران به ‌زودي و به‌ سرعت پير خواهد شد و اگر از اين پنجره فرصت دهه پيش‌رو، استفاده نكند، شايد امكان رسيدن به كشورهاي توسعه‌يافته را از دست بدهد. از سوي ديگر، فرصت‌هاي بين‌المللي و روابط خارجي كه به‌ روي كشور گشوده شده با سوءتدبير در حوزه اقتصاد و ديپلماسي مي‌تواند به سادگي از دست برود. 
به عنوان اقتصادداني كه به ساختار كشور آشناست مي‌گويم؛ اگر اصلاحات ساختاري اقتصادي در اين موقعيت كه هنوز فرصت‌‌هاي خارجي و نيز امكانات جمعيتي براي كشور وجود دارد، صورت نگيرد، اصلاحات در آينده پرهزينه‌تر و شايد حتي ناممكن شود. تعارض منافع گسترده و گروه‌هاي رانتخوار كه اقتصاد و سياست كشور را به گروگان گرفته‌اند تنها با انجام اصلاحات عميق و وسيع اقتصادي در كنار شفافيت ملي كه دست‌هاي آلوده را آشكار مي‌كند قابل كنار گذاشتن است. 
اصلاحات اساسي در نظام مالياتي و نظام يارانه‌هاي پنهان بايد از روز اول در دستوركار دولت منتخب قرار گيرد. مديريت دارايي‌هاي دولت، تفكيك درآمدهاي نفتي از بودجه، اصلاح رابطه مالي دولت و بانك مركزي و مقررات‌زدايي گسترده از مواردي است كه اگر در دو سال اول دولت آتي انجام نشود ديگر امكان انجامش بسيار مشكل خواهد بود. من با آگاهي از دلسردي در احزاب و مردم، آمده بودم تا راه اصلاحات اقتصادي را در ايران معرفي كنم و اگر مردم اعتماد كردند، آن را كليد بزنم.
كل حضورم در صحنه، كمتر از سه هفته فعاليت انتخاباتي و بدون حمايت مالي و در رقابتي سخت و نابرابر، بدون بهره‌‌گيري از هيچ‌گونه رانت و پول ناپاك بوده است. سپاسگزارم از جواناني كه بي‌مزد و منت شبانه‌روز به من كمك و مردم را به راي دادن ترغيب كردند. همچنين از زناني كه بااميد به اين پويش نگريستند، متشكرم. من لازم مي‌دانم از بزرگاني كه به خاطر ايران بهتر از آبرو و اعتبار خود مايه گذاشتند و تلاش كردند كه اين روزنه بسته نشود، در كمال فروتني سپاسگزاري كنم. ما به مسووليت تاريخي خود آن‌گونه كه مي‌فهميديم، عمل كرديم و با ايران‌دوستانه‌‌‌ترين نيت‌ها در‌ نااميدي سعي كرديم اميد بسازيم.
تاريخ نشان خواهد داد كه انتخاب ما از آزمون زمان و قضاوت تاريخ سربلند بيرون خواهد آمد. من به همه راي‌دهندگان درود مي‌فرستم و ناراحتي و اعتراض آنان كه راي ندادند را درك مي‌كنم. از رييس محترم دولت سيزدهم مي‌خواهم خود را وقف اصلاحات اساسي كشور كند و به ‌دور از حاشيه‌ها و با نگاهي همه‌جانبه‌گر اصلاحات را به تعويق نينداخته و بكوشد كه رونق به صندوق راي بازگردد، روزنه‌هايي كه نگران بوديم، بسته شود گشوده بماند، توسعه‌ اقتصادي ايران احيا شود، شكاف ميان حاكميت و مردم كاهش بيابد، حقوق و آزادي‌هاي اساسي شهروندان، با همه‌ تكثرشان، صيانت شود و همان‌طور كه مقام رهبري هميشه تاكيد داشته‌اند از جمهوريت نظام حفاظت شود.
مخالفان راي دادن بايد نشان دهند چگونه راهبرد آنها در راي ندادن براي ايران و ايرانيان نتايج بهتري از مشاركت دارد و كارآمدتر و مفيد‌تر است. ما نيز حتما بايد تلاش كنيم با نقد و مطالبه‌گري، ملت و دولت منتخب را ياري كنيم. برداشت ما اين بود كه اگر راي مردم به ما كافي بود به سود كشور و اقتصاد و جمهوريت و جامعه ايران مي‌شد. اكنون با اينكه كافي نبود، ولي بي‌شك در برابر وجدان‌ و فرزندان‌مان و نيز آيندگان سرفرازيم كه در دشوارترين شرايط و در رقابتي نابرابر، همه تلاش‌مان را كرديم و اگر قماري هم كرديم قمار بر سر آينده بهتر براي ايران و زندگي بهتر ده‌ها ميليون هموطن‌مان بود. به عنوان يك هموطن از شما سپاسگزارم كه در كنار اميد ايستاديد و در حد توان‌تان تلاش كرديد.
در پايان، پيوند خود با شما راي‌دهندگان عزيز را مغتنم مي‌شمارم و تلاش مي‌كنم از اين سرمايه ارزشمند در جهت كمك به مطالبه و تحقق اهدافي كه ذكر كرده بودم، استفاده كنم. خداوند را سپاسگزارم كه من را مشمول لطف خود قرار داد كه بتوانم از پلشتي‌ها و ناراستي‌ها در چهل سال خدمتم به شما مردم دور باشم و هيچ آرزويي جز سربلندي و رفاه شما مردم را نداشته باشم. راه صداقت و درستي و پاكي، هر چند باريك و پرسنگلاخ است، ولي آينده از آن درستكاران است.
عبدالناصر همتي ۳۰ خرداد۱۴۰۰

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون