• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4958 -
  • ۱۴۰۰ سه شنبه ۱ تير

رييسي در نخستين نشست خبري پس از پيروزي در انتخابات رياست‌جمهوري:

مستقلم دولتم انقلابي است

با يادداشت‌هايي از: عباس عبدي محمدجواد حق‌شناس جعفر گلابي ابوالفضل فاتح محمد علي وكيلي علي تاجرنيا

 دنيا بايد بداند كه وضعيت با حضور حماسه‌ساز مردم عزيز تغيير كرده و شرايطي جديد پيش ‌روي دنيا است؛ دنيا بايد بداند كه تا امروز فشار حداكثري بر ملت ما كارساز نشده است و بايد تجديد نظر كنند و بازگردند؛ ملت ما نشان داد كه در مقابل فشارها مقاومت و ايستادگي دارد و بايد بدانند كه سياست خارجي دولت ما از برجام شروع نمي‌شود و به برجام نيز محدود نخواهد شد، بلكه ما تعاملي گسترده و متوازن را در سياست خارجي دنبال خواهيم كرد.
   در مذاكرات - هر مذاكره‌اي كه منافع ملي در آن تضمين شود -  حتما مورد حمايت ما خواهد بود اما ما وضعيت اقتصاد و شرايط مردم را به مذاكرات گره نخواهيم زد.
    در روز آغاز كار دولت اعلام خواهيم كرد كه تمام بسترهاي فسادزا كه ايجاد رانت مي‌كنند، بايد خاتمه داده شود و تمام دستگاه‌هاي اداري موظفند ريشه‌هاي فساد و رانتخواري را از بين ببرند و اين ساز و كارها توسط دولت اصلاح شود.
    به امريكا مي‌گويم شما بر اساس برجام موظف به رفع تحريم‌ها بوديد، ولي اين كار را نكرديد.اكنون به تعهدات خود بازگرديد . به اروپا مي‌گويم تحت فشار امريكا قرار نگيريد.
    [در پاسخ به سوال «آيا قصد داريد تيم فعلي مذاكره‌ كننده‌ هسته‌اي را حفظ كنيد؟»] تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي كار را دنبال مي‌كنند و گزارش‌هايي را به من دادند و تيم سياست خارجي من در حال بررسي اين گزارش‌هاست.
    نه فقط در 100 روز نخست، بلكه در تمام مدت كار تمام سختگيري‌ها در جهت تحقق وعده‌ها به ‌كار گرفته ‌مي‌شود. ابتدا شايد هفته‌اي يك ‌بار و بعد ماهي يك‌ بار ارتباط با مردم را به عنوان يك نعمت براي رفع مشكلات حفظ خواهم كرد.
    محور كار ما در دولت اقدام و عمل خواهد بود. اگر هم مشكلي باشد حتما با مردم را در ميان خواهم گذاشت.
    [در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه تحريم‌هايي عليه جنابعالي وجود دارد و اتهاماتي از سوي برخي سازمان‌هاي حقوق بشري عليه شما مطرح است و اخيرا سازمان عفو بين‌الملل مسائلي درخصوص دست داشتن شما در برخي اعدام‌ها اعلام كرده است؛ بفرماييد كه اين مساله روي تعامل شما با ساير رهبران جهان چه تاثيري دارد و بفرماييد كه آيا قصد سفر به كشورهاي خارجي داريد يا خير؟] من از ابتداي مسووليتم به عنوان يك حقوقدان مدافع حقوق مردم بودم و حقوق بشر محوري‌ترين موضوعي بوده است كه من دنبال كرده‌ام. به آناني كه اتهام مي‌زنند بايد گفت ما در جايگاه مدعي قرار داريم. تمامي اقداماتي كه تاكنون انجام داده‌ا‌م همواره در جهت دفاع از حقوق بشر و انسان بوده است و با كساني كه در حقوق انسان‌ها اخلال ايجاد كرده‌اند و دست به حركت‌هاي داعشي زدند، برخورد كردم. اگر يك حقوقدان در كسوت يك قاضي از حقوق مردم و از امنيت جامعه دفاع كرده بايد مورد نقد قرار بگيرد كه چرا مردم را در مقابل هجوم‌ها و تهديدها حفظ كرده است و من افتخارم اين است كه در كسوت دادستان از حقوق مردم دفاع خواهم كرد و در جايگاه رياست‌جمهوري هم خود را موظف به دفاع از حقوق بشر از هر قومي با هر گويشي در هر كجاي دنيا مي‌دانم.
    مسائل منطقه‌اي و موشكي قابل‌مذاكره نيست.
    [در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه آيا در شرايط رفع تحريم‌ها حاضر به ديدار با رييس‌جمهور امريكا هستيد]: خير.
    دولت حتما بورس را قلكي براي خود قرار نمي‌دهد تا كسري بودجه خود را از طريق بورس تامين كند. تلاش مي‌كنيم تضمين‌هاي لازم را براي جبران خسارات سهامداران خرد ايجاد كنيم. ساز و كارهاي نظارتي و صندوق توسعه را فعال مي‌كنيم تا از ايجاد تكانه در بورس پيشگيري كند. با تسهيل شرايط براي شركت‌هايي كه آماده ورود به بورس هستند، بورس را عميق خواهيم كرد.
    پيشنهاد جدي من به دولت امريكا اين است كه سريعا به تعهدات خود عمل كرده و تمامي تحريم‌ها را رفع كند و اين گونه صداقت خود را نشان بدهد.
    سياست جمهوري اسلامي ايران كه بارها اعلام شده اين است كه ايران به دنبال استفاده صلح‌آميز از انرژي هسته‌اي بوده و از اين علم در عرصه‌هاي مختلف بهره مي‌گيرد. بر اساس اعلام سازمان‌هاي بين‌المللي هم اقدامات ايران كاملا در چارچوب مقررات بين‌المللي است.
    همان طور كه من بارها اعلام كردم به صورت مستقل وارد انتخابات شدم و از همه احزاب و اشخاصي كه از من حمايت كردند صميمانه تشكر مي‌كنم، اما من براي تشكيل دولت خود را در مقابل خداوند متعال مسوول مي‌دانم و فقط وامدار مردم خواهم بود؛ در تشكيل دولت نگاهم به انقلابي بودن، كارآمد بودن، فسادستيز بودن و مردمدار بودن است.
    سامانه‌اي در اختيار آحاد مردم قرار مي‌دهيم و شاخص‌هايي را در آن سامانه قرار مي‌دهيم كه هر كسي در هر كجاي كشور احساس مي‌كند مي‌تواند به عنوان يك مدير و خدمتگذار در دولت موثر باشد معرفي شود؛ من از نگاه مردم و نخبگان استقبال مي‌كنم. در دولت مردمي شايسته‌سالاري محور خواهد بود.
   رژيم صهيونيستي پاسخ مردم فلسطين را چگونه خواهند داد؟ جمهوري اسلامي بارها اعلام كرده كه به آراي عمومي رجوع كنند؛ فلسطينيان صاحب فلسطين هستند و پيش از آنكه اين رژيم نسبت به ما احساس وحشت كند، بايد از مردم فلسطين و گروه‌هاي مقاومت و كساني كه حق آنها را ضايع كرده، بترسد.
   يمن بايد هر چه زودتر توسط خود يمني‌ها مديريت شود و هر گونه دخالت سعودي‌ها و حاميان سعودي‌ها بايد متوقف شود؛ جمهوري اسلامي بر توقف هرچه سريع‌تر جنگ عليه مردم يمن تاكيد دارد و معتقد است كه يمن بايد توسط خود يمني‌ها اداره شود. ما بر توقف هرچه سريع‌تر حملات سعودي‌ها نسبت به مردم مظلوم يمن تاكيد مي‌كنيم.
   بهترين و امن‌ترين مكان براي سرمايه‌گذاري ايرانياني كه در خارج از كشور هستند، سرزمين آبا و اجدادي‌شان است. امروز امنيت كاملي براي سرمايه‌گذاري در ايران وجود دارد و همه سرمايه‌گذاران دنيا بدانند كه امروز ايران امن‌ترين مكان براي سرمايه‌گذاري اقتصادي است.
    ارتباط مردم با من از طريق اقوام، خويشان و بستگان نبايد باشد. در اين زمينه به ‌جز حضور در اجتماعات مردمي سامانه‌اي براي ارتباط دائمي با مردم و همه سطوح اجتماعي طراحي خواهيم كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون