• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4961 -
  • ۱۴۰۰ شنبه ۵ تير

همدردي هنرمندان با ضايعه دردناك فوت دو خبرنگار

شرم بر خاكي كه شما را در آغوش گرفت

از حاتمي‌كيا، معتمدآريا، هديه تهراني تا بهرام رادان، طناز طباطبايي و پريناز ايزديار

گروه هنر و ادبيات 

 

 دو جوان خلاق و با استعداد با سيماي شاداب و پر از نشاط و سرزندگي با برق اميد در چشمان‌شان صبح در ماموريتي به قصد تهيه گزارش از خانه خارج مي‌شوند اما به عصر نشده پيكر بي‌جان آنها لابه‌لاي جاده‌ها و كوه‌هاي شهرستاني دور (شهرستان نقده) از داخل اتوبوسي بيرون كشيده مي‌شود. آخر مگر مي‌شود؟ به همين سادگي؟ عصر چهارشنبه گذشته براي خبرنگاران و جامعه رسانه‌اي كشور روزسياهي بود. فوت نابهنگام دو خبرنگار جوان حوزه اجتماعي (محيط‌زيست) آن‌قدر تلخ و تكان‌دهنده بود كه حتي تا لحظاتي غيرقابل باور و تكذيب‌شدني به نظر مي‌رسيد اما ماجرا كاملا واقعي بود وداستان از آنجايي آغاز شد كه تعدادي از اهالي رسانه در جريان برگزاري تور رسانه‌اي براي بازديد از پروژه‌هاي عمراني ستاد احياي درياچه اروميه راهي اروميه مي‌شوند؛ گروه اعزامي پس از بازديد تونل زاب در شهرستان پيرانشهر ساعت ۶ بعدازظهر براي استراحت و صرف ناهار به محل سد كاني‌سيب مراجعت مي‌كنند در همين ساعات اتوبوس حامل خبرنگاران و تيم اعزامي 

بر اثر نقص فني و عدم توانايي در كنترل وسيله نقليه واژگون مي‌شود و در اين سانحه دو خبرنگار حرفه‌اي حوزه محيط‌‌زيست (ريحانه ياسيني) از ايرنا و (مهشاد كريمي) از ايسنا بر اثر جراحات وارده جان خود را از دست مي‌دهند. اتفاقي تلخ كه در نوع خود شوكه‌كننده بود.اما سويه ديگر ماجرا ابعاد رواني و ناشكيبايي كساني بود كه در مواجهه با اين خبر هولناك قرار مي‌گرفتند و آرامش‌شان سلب شده بود. از همان دقايق ابتدايي وقوع حادثه، فضاي مجازي پر شد از مطالب و عكس‌هاي دردناك و متاثر‌كننده از اين دو جوان كه سوزاننده جان و روح آدمي بود. از اهالي رسانه و همكاران اين دو خبرنگار گرفته تا كاربران ناشناخته و همچنين مديران و مسوولان عاليرتبه كشور با خانواده‌هاي داغداران و همين‌طور اصحاب رسانه همدردي كردند. در همين راستا تعدادي از هنرمندان هم با ابراز تاسف و بيان تسليت از درگذشت ناگهاني اين دو جوان در اين سوگ سهمگين شريك شدند. هديه تهراني، فاطمه معتمدآريا، بهرام رادان، سحر دولتشاهي، پريناز ايزديار، سعيد روستايي، هانيه توسلي، محمدحسين مهدويان، محسن كيايي، نازنين بياتي، سارا بهرامي، غزل شاكري، هنگامه قاضياني، نويد محمدزاده، جواد عزتي، منيژه حكمت، رسول صدرعاملي، پدرام شريفي، شبنم مقدمي و احسان عليخاني از جمله اين هنرمندان بودند. بهرام رادان در استوري حساب شخصي اينستاگرام خود در كنار عكس مهشاد كريمي و ريحان ياسيني نوشت: «شرم بر خاكي كه شما را در آغوش گرفت».حسن فتحي، كارگردان با بيان تسليت به جامعه خبرنگاران و دوستداران محيط زيست، با انتشار عكس‌هايي از اين دو جوان نوشت: «تسليت به خانواده‌هاي داغدار ريحانه ياسيني و مهشاد كريمي خبرنگاران محيط‌زيست كه در حادثه واژگوني اتوبوس در نقده، جان عزيزشان را از دست دادند.»اما رضا كيانيان، بازيگر سينما و تلويزيون در مطلبي با اشاره به توييت خبرنگار ايرنا درباره مرگ، به انتقاد از جاده‌هاي ناامن كه در اين سال‌ها جان نخبگان، انديشمندان و شهروندان كشورمان را گرفته، پرداخت و نوشت: «تسليت... تسليت به جامعه خبرنگاران تسليت به دوستداران محيط‌زيست. تسليت به خانواده‌هاي داغدار، ۲ فوتي و ۲۱ مصدوم در حادثه واژگوني اتوبوس خبرنگاران در نقده. مهشاد كريمي و ريحانه ياسيني. مصدومين تيم خبرنگاران حوزه محيط‌زيست هستند كه از طرف سازمان محيط‌زيست براي تهيه گزارش اعزام شده بودند.»
 كيانيان همچنين با اشاره به اينكه «رييس مركز اطلاعات و كنترل ترافيك پليس راهور ناجا در گفت‌وگو با ايسنا، علت واژگوني اتوبوس حامل خبرنگاران در نقده را عدم توانايي در كنترل وسيله نقليه اعلام كرده در ادامه آورده: «به همين سادگي! جاده‌هاي نا امن، اتوبوس‌هاي فرسوده چي؟؟ چند بار تا به حال نخبگان ما به همين سادگي به كام مرگ رفته‌اند؟»رامبد جوان، مجري برنامه «خندوانه» هم در پيامي كه حاوي دو عكس اين دو خبرنگار بود، نوشت: «اين‌بار ته دره پاياني تلخ بود براي گروهي از خبرنگاراني كه قرار بود روايتگر پيشرفت پروژه‌هاي مربوط به احياي درياچه اروميه باشند. اين عصر تلخ همه ما را در سوگ ريحانه ياسيني و مهشاد كريمي دو خبرنگار جوان خبرگزاري‌هاي ايرنا و ايسنا نشاند. براي من و همكارانم در خندوانه كه در همه اين سال‌ها سعي كرديم به حد توان‌مان در كنار كساني باشيم كه براي حفظ محيط‌زيست از جان‌شان مايه مي‌گذارند، امشب شبي تلخ رقم خورد. بياييد باهم دعا كنيم براي صبر و آرامش خانواده‌هاي اين دو و سلامتي ديگر عزيزان آسيب‌ديده در اين سانحه.»
فرزاد حسني، مجري هم با انتشار عكس‌هايي مشترك با ريحانه ياسيني، خبرنگار محيط‌زيست ايرنا، در توضيح آن آورد: «بانو «ريحانه ياسيني» با تو «اكسير»، اكسير شد؛ قلم شيرينت و قلب مهربانت.» او همچنين در مطلبي ديگر آورده است: ريحانه ياسيني يكي از مهم‌ترين و عزيزترين همكارانم بود. از بغض خفقان گرفته‌ام.»
احسان عليخاني هم با استفاده از هشتگ‌هاي خبرنگار، واژگوني اتوبوس و حادثه تلخ، نوشت: «اتفاق دردناكي براي جامعه خبرنگاران رخ داده و متاسفانه عزيزاني را از دست داديم و تعدادي مصدوم شدند، براي آرامش خانواده‌ها دعا كنيم.»هادي حيدري - كارتونيست - هم با انتشار عكس‌هايي از دو خبرنگار جوان از دست رفته در حادثه واژگوني اتوبوس، عنوان «تلخي بي‌پايان» را براي مطلب خود در فضاي مجازي انتخاب كرده است.او با اعلام اين خبر، در پايان به خانواده‌هاي داغدار اين عزيزان و همچنين جامعه رسانه‌اي كشور تسليت گفت.رضا درميشان كارگردان سينما هم بازنشر توييتي از ريحانه ياسيني، خبرنگار محيط‌زيست ايرنا را براي واكنش به اين اتفاق تلخ انتخاب كرد. ياسيني در توييت خود گفته بود: «ما همه مون مي‌ميريم، مسوولان تنها كار عملي‌شون اعلام كردن خبر ماست.» كانون كارگردانان سينماي ايران اما درگذشت اين دو خبرنگار را به جامعه مطبوعات تسليت گفت و در پيامي مجزا نوشت: « آب، باد، خاك، وطن تشنه باراني است كه نمي‌بارد. جنگل‌هاي بلوط در آتش قهر آسمان مي‌سوزند و دختركان معصوم خبرنگار، مهشاد و ريحانه دل نگران حيات و طبيعت ايران جان‌شان را فدا مي‌كنند تا حرفه خبرنگار از بار شرافت خود سربلند باشد. كانون كارگردانان سينماي ايران همچون كوه‌ها و دشت‌ها و بيابان‌ها و رودها و تالاب‌ها، در غم از دست دادن‌شان كنار خانواده و همكاران‌شان به سوگ مي‌نشيند.»
همچنين ابراهيم حاتمي كيا و فرزاد حسني از هنرمنداني بودند كه در مراسم تشييع پيكر اين دو خبرنگار در بهشت زهرا حاضر شدند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون