• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4961 -
  • ۱۴۰۰ شنبه ۵ تير

نگاهي به دور گروهي يورو ۲۰۲۰ و بازي‌هاي مرحله حذفي

انگليس – آلمان؛ از جنگ جهاني تا به امروز

محمد امامي

 

رقابت‌هاي جام ملت‌هاي اروپا يورو ۲۰۲۰ از امروز وارد مرحله حذفي مي‌شود. در آخرين ديدارهاي دور گروهي كه چهارشنبه‌شب برگزار شد، دو تيم سوئد و اسپانيا از گروه پنجم و فرانسه، آلمان و پرتغال از گروه آخر موسوم به گروه مرگ موفق شدند جواز حضور در دور يك هشتم نهايي را به دست آورند. در حالي كه لهستان با لواندوفسكي حذف شد و مجارستان ستايش‌برانگيز با وجود ارايه بازي‌هاي فوق‌العاده از گردونه رقابت‌ها كنار رفت. در ادامه نگاهي مي‌اندازيم به آنچه در دور گروهي گذشت و آنچه پيش روي اين رقابت‌هاي هيجان‌انگيز است. در پايان دور گروهي در مجموع ۱۶ تيم از مجموع ۲۴ تيم حاضر در رقابت‌ها به دور حذفي راه پيدا كردند. از گروه يك ايتاليا موفق شد با ۹ امتياز كامل به دور بعد برسد. آتزوري با هدايت مانچيني يكي از جذاب‌ترين تيم‌هاي اين دوره از مسابقات است. آنها با ۷ گل زده و بدون گل خورده صدرنشين گروه A لقب گرفتند. تيم ولز هم بعد از ايتاليا با ۴ امتياز دوم شد. همچنين سوييس با همين تعداد امتياز و تفاضل گل كمتر نسبت به ولز با ايستادن در جايگاه سوم و عملكرد بهتر نسبت به ساير تيم‌هاي سوم به دور بعد راه يافت. 
در گروه دو بلژيك همانند ايتاليا با سه برد پياپي صدرنشين شد. شياطين سرخ با درخشش لوكاكو و ديبروينه رقبا را يكي پس از ديگري از پيش رو برداشتند تا به عنوان يكي از مدعيان اصلي جام شناخته شوند. بعد از بلژيك دانمارك توانست با تنها يك برد صعودي دراماتيك را در روز آخر به دست آورد. آنها كه در بازي اول تا پاي از دست دادن اريكسن پيش رفتند و مقابل فنلاند و بلژيك شكست خوردند با گلباران روسيه و به لطف تفاضل گل در جايگاه دوم ايستادند. دو تيم فنلاند و روسيه هم با همين تعداد امتياز و تفاضل كمتر در جايگاه‌هاي سوم و چهارم ايستادند و حذف شدند. در گروه سه هلند ديگر تيمي بود كه توانست ۹ امتياز كامل دشت كند و به دور بعد برود. شاگردان دي‌بوئر با ۸ گل زده بهترين خط حمله دور گروهي را هم به خودشان اختصاص دادند. بعد از لاله‌هاي نارنجي، اتريش با ۶ امتياز دوم شد و تيم خوب اوكراين تحت هدايت شوچنكو با ۳ امتياز و ثبت تفاضل گل ۱- موفق شد جايي بين تيم‌هاي سوم براي خودش دست و پا كند تا وداعي زودهنگام با يورو نداشته باشد. اما مقدونيه بدون امتياز چهار شد و از جام كنار رفت. 
در گروه چهارم انگلستان به لطف برتري يك بر صفر در بازي روز آخر مقابل چك ۷ امتيازي شد و به عنوان صدرنشين راهي دور بعد شد. نكته جالب در مورد سه‌شيرها اين است كه آنها در ۳ بازي تنها دو گل به ثمر رساندند كه هر دو گل را هم استرلينگ وارد دروازه رقبا كرد. بعد از انگليس، كرواسي نايب‌قهرمان جام جهاني ۲۰۱۸ با برتري پرگل در بازي آخر مقابل اسكاتلند ۴ امتيازي شد و به دليل تفاضل گل بهتر نسبت به چك به عنوان تيم دوم راهي مرحله حذفي شد. چك هم با همان ۴ امتياز به عنوان يكي از تيم‌هاي برتر سوم جواز صعود گرفت. اسكاتلند با يك امتياز حذف شد. 
در گروه پنجم سوئد دست به كار بزرگي زد و با برتري سه بر دو مقابل ياران لواندوفسكي با ۷ امتياز صدرنشين گروهي شد كه مدعي اصلي‌اش ماتادورها بودند. اسپانيا نيز بعد از دو تساوي نااميدكننده مقابل سوئد و لهستان با گلباران اسلواكي ۵ امتيازي شد و به عنوان تيم دوم به دور بعد رفت. اسلواكي با ۳ امتياز و لهستان با يك امتياز راهي خانه شدند. 
در گروه ششم جدال دو تيم فرانسه و پرتغال، فيناليست‌هاي يوروي قبل برنده نداشت و دو بر دو مساوي به اتمام رسيد. رونالدو هر دو گل تيمش را وارد دروازه خروس‌ها كرد و با ثبت ۱۰۹ گل ملي به ركورد تاريخي علي دايي دست يافت و همچنين اجازه نداد تيمش در همان دور گروهي حذف شود. فرانسه با اين تساوي ۵ امتيازي و صدرنشين شد. در ديدار همزمان آلمان در حالي كه تا دقيقه ۸۳ دو بر يك از مجارستان عقب بود و مي‌رفت بزرگ‌ترين شگفتي جام را با حذف زودهنگام رقم بزند، با گل گورتسكا ۴ امتيازي شد و به عنوان تيم دوم راهي مرحله حذفي شد و پرتغال با همين تعداد امتياز و تفاضل گل كمتر سوم شد و با ايستادن در بين برترين تيم‌هاي سوم راهي مرحله حذفي شد. پرتغال در دور قبل هم كه قهرمان شد به عنوان تيم سوم راهي مرحله يك هشتم نهايي شده بود. 
ديدارهاي مرحله يك هشتم از امروز شنبه آغاز مي‌شود. از ساعت 20:30 ولز و دانمارك به مصاف هم مي‌روند و از ساعت23:30 ‌ ايتالياي مدعي مقابل اتريش صف‌آرايي مي‌كند. در ديگر ديدارها روز يكشنبه هلند با جمهوري چك روبه‌رو مي‌شود و در يكي از جذاب‌ترين ديدارهاي اين مرحله بلژيك با پرتغال مصاف مي‌دهد. تقابل لوكاكو و رونالدو از اتفاقات هيجان‌انگيز اين بازي است. روز دوشنبه كرواسي و اسپانيا پنجمين ديدار مرحله يك هشتم را برگزار مي‌كنند و سپس فرانسه مقابل سوييس به ميدان مي‌رود. اما روز سه‌شنبه گل سرسبد ديدارهاي اين مرحله با رويارويي آلمان و انگلستان، دو رقيب و دشمن ديرينه به انجام مي‌رسد و در نهايت مرحله يك هشتم با ديدار دو تيم سوئد و اوكراين به پايان مي‌رسد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون