• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4962 -
  • ۱۴۰۰ يکشنبه ۶ تير

پاسخ معاون فرهنگي و طراحي شهري سازمان زيباسازي به يك پرسش

چرا شير ميدان حر هنوز ترميم نشده است؟

در پي تخريب يكي از شيرهاي ميدان «حر»، قرار شده بود كه اثر جايگزين تا اواسط خردادماه نصب شود، ولي اكنون با پايان خرداد و ورود به تيرماه، اين پرسش مطرح مي‌شود كه چرا هنوز خبري از نصب اثر جايگزين نيست؟ به گزارش ايسنا، ماه گذشته چهارم خردادماه خبرهايي مبني بر تخريب يكي از مجسمه‌هاي شير ميدان حر در فضاي مجازي منتشر شد. مجسمه اصلي نصب‌شده در وسط ميدان با نام «نبرد گرشاسپ با اژدها» اثر غلامرضا رحيم‌زاده ارژنگ، جزو مجسمه‌هاي ثبت‌شده در فهرست آثار ملي است. اين اثر سالم است اما در خبرهاي منتشرشده درباره تخريب شيرهاي اين اثر، اين ادعا مطرح شد كه مرمت بهانه‌اي براي تخريب بوده است.
در همان زمان شاپور ديوسالار، معاون فرهنگي و طراحي شهري سازمان زيباسازي تهران درباره اين مجسمه‌ها به ايسنا توضيح داد كه دو مجسمه شير، مانند مجسمه اصلي به ثبت آثار ميراث ملي نرسيده است و اينكه دو مجسمه فرعي، توسط مرحوم غلامرضا رحيم‌زاده ارژنگ ساخته نشده است. 
او يادآور شد كه «شيرهاي مجسمه اصلي كه توسط استاد ارژنگ ساخته شده‌اند، از جنس مس بوده‌ و سال‌ها پيش در بحبوحه انقلاب آسيب ديده‌اند. اما جنس دو مجسمه‌ شيري كه بعدها در پايين اثر اصلي «نبرد گرشاسپ با اژدها» نصب شده، از فايبرگلاس است كه از متريال ناپايدار به شمار مي‌رود و در گذر زمان به علت برودت آب و هوايي دچار فرسودگي و شكستگي شده‌اند و به همين جهت لازم بود كه مرمت يا جايگزين شود.» چند روز بعد در ۱۱ خردادماه، ديوسالار درباره نصب مجدد اثر بازسازي شده گفته بود كه هفته بعد يكي از بهترين و اصولي‌ترين كارهاي آنها در آنجا نصب خواهد شد ولي اكنون با گذشت بيش از دو هفته هنوز خبري از نصب اين اثر در ميدان حد نيست. درواقع اگر اين روزها از ميدان حر رد شده باشيد، هنوز مجسمه شير تخريب‌شده را به وضع قبلي مشاهده خواهيد كرد كه البته با داربست و پارچه‌اي سفيد پوشانده شده است. در راستاي عملي نشدن وعده زمان نصب اين مجسمه، بار ديگر با ديوسالار تماس گرفتيم و از او علت اين امر را جويا شديم.
معاون فرهنگي و طراحي شهري سازمان زيباسازي تهران به ايسنا پاسخ داد: «نسبت به تاخير در نصب مجسمه متاسفم و عذرخواه هستم. علت اين امر ابتلاي قالب‌‌گير كار به كرونا بود و به همين جهت چند روزي در كار او وقفه ايجاد شد. ساخت پايه اثر و قالب‌گيري آن را جهت تسريع در تحويل پروژه، به دو كارگاه متفاوت سپرده بوديم. ضمن اينكه تعداد افراد متخصص در قالب‌گيري چنين آثاري محدود است؛ به همين جهت قالب‌گيري شير را به كارگاهي در كرج سپرده بوديم كه به انجام رسيد ولي قالب‌گير پايه به علت ابتلا به كرونا موفق به تحويل كار در زمان تعيين‌شده، نشده بود. احتمالا كليت كار تا انتهاي اين هفته به نتيجه برسد.»

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون