• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۸ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4962 -
  • ۱۴۰۰ يکشنبه ۶ تير

رونمايي اسپوتنيك‌وي ايراني در استان البرز

وعده‌ها و صف‌هاي واكسن ادامه دارد

گروه اجتماعي| تصوير تشكيل صف واكسن از 12 شب براي روز بعد، روز گذشته توسط حساب توييتري همشهري منتشر شد. تصاوير مشابه در صفحه شبكه‌هاي اجتماعي مرتب به چشم مي‌خورد. خردادي كه به گفته وزير بهداشت قرار بود 14 ميليون دوز واكسن تزريق شود، گذشت و در هفته اول تير ماه همچنان دوز دوم واكسن بالاي 70 سال با صف‌هاي طولاني و گاه برخوردهاي خارج از شأن شهروندان ادامه دارد. در عين حال وعده‌هاي وزارت بهداشت همچنان ادامه دارد؛ وعده‌هايي كه خبر از وفور واكسن مي‌دهند. روز گذشته با حضور سعيد نمكي، واكسن اسپوتنيك‌وي ساخت داخل كشور رونمايي شد. 
«در راستاي توليد قراردادي واكسن اسپوتنيك در مجموعه اكتوور، پس از انتقال بانك سلولي به كشور و اتمام مراحل توليد آزمايشي، هم‌اكنون بچ انتقال تكنولوژي براساس پروتكل‌هاي تدوين شده توسط انستيتو گاماليا و در ماشين‌آلات و تجهيزات كاملا مشابه با سازنده اصلي به توليد رسيده و كليه آزمايش‌هاي مربوطه در اين خصوص با موفقيت به پايان رسيده است.» رضا مستوفي، مدير كارخانجات دارويي و غذايي اكتووركو كه به عنوان مركز توليد واكسن اسپوتنيك‌وي در قالب توليد قراردادي در ايران انتخاب شده است روز گذشته به ايرنا توضيح داد كه ظرفيت توليد اين واكسن در گروه دارويي اكتوور، ۲ ميليون دوز در ماه خواهد بود. به گفته او واكسن اسپوتنيك‌وي در بيش از ۶۰ كشور جهان از جمله ايران به ثبت رسيده و در بسياري از كشورهاي ديگر از جمله آلمان، ايتاليا، اسپانيا، بلاروس، اوكراين، صربستان، هند، چين، كره‌جنوبي، قزاقستان، مصر، آرژانتين و برزيل براي توليد قراردادي و تحت ليسانس انتخاب شده‌اند.
سعيد نمكي، وزير بهداشت هم مجددا علاوه بر وعده تامين واكسن در مورد صادرات واكسن ايراني صحبت كرد. او روز گذشته گفت: «در ماه‌هاي آينده به تدريج از واكسن‌هاي خارجي بي‌نياز مي‌شويم و حتي اين امكان هست كه در پاييز و زمستان واكسن ايراني ضمن ثبت در سازمان جهاني بهداشت، به دنيا صادر شود.» همزمان با وعده‌هاي واكسن و ادامه صف‌هاي فشرده براي تزريق دوز دوم گروه سني بالاي 70 سال نگراني‌ها از شكل‌گيري احتمالي موج پنجم بيماري همچنان وجود دارد. روز گذشته سخنگوي ستاد ملي مقابله با كرونا ضمن تاكيد بر لزوم مراقبت گفت فعلا روند بيماري در كشور نزولي است، هرچند شيب اين نزول كندتر از حد انتظار است. عليرضا رييسي گفت: «در استان‌هاي جنوبي كشور به ويژه استان بوشهر، هرمزگان، سيستان و بلوچستان، كرمان و يزد ما شاهد افزايش روند بيماري هستيم. در حال حاضر ۳۲ شهر قرمز و ۱۷۴ شهر نارنجي و ۲۴۲ شهر زرد داريم. روند در استان هرمزگان و بوشهر گرچه افزايشي بود، اما كندتر شده است. اميدوارم اين روند كندي بيشتر شده و مردم عزيزمان هم با رعايت پروتكل‌هاي بهداشتي بتوانند اين روند را معكوس كرده و اين روند نزولي شود. البته روند كلي كشور يك روند نزولي است. درست است كه سرعت نزول كمتر شده، اما روند نزولي است. با اين حال اگر رعايت پروتكل‌هاي بهداشتي را جدي نگيريم، قطعا ساير استان‌ها هم مي‌توانند درگير شوند. با توجه به فصل گرما و از طرفي ويروس‌هاي جهش‌يافته‌اي كه وجود دارد، قطعا مي‌تواند براي شيوع بيماري موثر باشد.»
 سخنگوي ستاد ملي مقابله با كرونا، درباره وضعيت واكسن كرونا در كشور، گفت: «اولا مردم عزيزمان به هيچ‌وجه در زمينه تزريق دوز دوم واكسن نگراني نداشته باشند، به اندازه كافي واكسن براي تزريق دوز دوم در دسترس قرار گرفته و توزيع هم شده است. امروز هم تعدادي از واكسن‌ها را مجددا توزيع مي‌كنيم براي كساني كه دوز دوم‌شان را دريافت نكردند. 
بر اين اساس در افراد ۷۰ سال به بالا كساني كه دوز دوم را تزريق نكردند، قطعا همه را واكسينه مي‌كنيم و افراد جا مانده از گروه ۷۰ ساله به بالا هم واكسينه مي‌شوند.» هرچند هنوز گلايه‌ها و تصاوير بسيار در مورد نحوه تزريق دوز دوم و صف‌هاي واكسن وجود دارد، رييسي گفته است كه مشكل حل شده است: «چند روز گذشته در سطح شهر تهران مشكلاتي در زمينه برخي تجمعات براي واكسن وجود داشت كه با راه‌اندازي ۷۵ مركز تجميعي در سطح استان، ديگر مشكلي وجود نخواهد داشت. ضمن اينكه در همين ايام هم واكسيناسيون در تمام استان‌هاي كشور انجام شد و مشكل خاصي وجود نداشت.» 
هفته اول تير ماه در حال پايان است و هنوز خبري از واكسيناسيون دوز اول زير 70 سال هم نيست، با اين وجود رييسي گفت «در ماه‌هاي آينده» مشكل كمبود واكسن حل خواهد شد: «قولي كه از طرف دولت به مردم داده شده مبني بر اينكه ما تا پايان سال براي تمام گروه‌هاي هدف حداقل يك دوز واكسن تزريق مي‌كنيم، مطمئن باشيد كه محقق مي‌شود.»
بنابر اعلام روابط عمومي وزارت بهداشت، طي شبانه‌روز گذشته در كشور ۷۰۳۴ بيمار كوويد۱۹ شناسايي شدند و متاسفانه ۱۲۳ بيمار نيز جان خود را به دليل اين بيماري از دست دادند. تاكنون ۴ ميليون و ۴۱۶ هزار و ۹۸۳ نفر دوز اول واكسن كرونا و يك ميليون و ۱۹۶ هزار و ۱۵۷ نفر نيز دوز دوم را تزريق كرده‌اند و مجموع واكسن‌هاي تزريق شده در كشور به ۵ ميليون و ۶۱۳ هزار و ۱۴۰ دوز رسيد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون