• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4969 -
  • ۱۴۰۰ دوشنبه ۱۴ تير

جمعي از خانواده‌هاي جانباختگان هواپيماي اوكرايني بار ديگر خواهان رسيدگي عادلانه شدند

تجمع دادخواهي، بيانيه اعتراضي

آخرين بار كه سخنگوي قوه قضاييه از اين گفت كه «به‌زودي» دادگاه رسيدگي به پرونده انهدام هواپيماي اوكرايني برگزار خواهد شد، هنوز دستگاه قضايي تحت مديريت ابراهيم رييسي بود و رييس وقت قوه قضاييه هنوز رييس‌جمهوري منتخب نشده بود. حالا اما در شرايطي كه يك ماهي از آن نشست خبري، يعني زماني كه غلامحسين اسماعيلي بار ديگر از برگزاري دادگاه اين پرونده در آينده نزديك خبر داد، گذشته و در حالي كه ابراهيم رييسي از دستگاه قضا رفته و خود را براي تحويل گرفتن كليد دولت سيزدهم آماده مي‌كند و غلامحسين محسني‌اژه‌اي نخستين هفته رياستش بر دستگاه قضا را آغاز كرده، خانواده‌هاي جانباختگان اين پرواز نافرجام همچنان پس از حدود 550 روز از آن صبح زمستاني كه عزيزان‌شان را از دست دادند، براي برگزاري اولين جلسه دادگاه اين پرونده انتظار مي‌كشند؛ انتظاري كه البته همراه بوده با پيگيري قضايي پرونده و هر از گاه، اعتراض و نامه‌نگاري و بست‌نشيني براي رساندن صداي‌شان به گوش مسوولان. روندي كه ديروز با انتشار نامه اعتراضي ديگري ادامه يافت و البته هنوز خبري از اعلام زمان برگزاري دادگاه هم نيست.
آن‌طور كه انصاف‌نيوز در گزارشي آورده، «جمعي از خانواده‌هاي داغدار حاضر با تجمع مقابل ساختمان سازمان قضايي نيروهاي مسلح، با قرائت متني نسبت ‌به روند رسيدگي پرونده ماجراي پرواز ۷۵۲ هواپيماي اوكرايني اعتراض كردند.» بازماندگان فاجعه سرنگوني هواپيماي اوكرايني كه اين هفته را با تجمع مقابل ساختمان سازمان قضايي نيروهاي مسلح آغاز كردند، يادآور شده‌اند كه 18 ماه از 18 دي ‌ماه 98 كه روز انهدام آن هواپيماي مسافربري است، مي‌گذرد و در ادامه با تاكيد بر اينكه «پس از ۱۶ ماه كه از روند تحقيق و دادرسي گذشت، ابلاغيه‌هاي سراسر ابهام حاوي 3 نكته كه فارغ از محتواي شكايت خانواده‌هاي داغدار بود، به‌صورت يكسان براي همه شاكيان ارسال شد كه در آن هيچ نام و نشاني از متشاكيان نبود» از اين خبر داده‌اند كه «براي كثيري از خانواده‌هاي داغدار ابلاغيه مبني بر ثبت اعتراض به روند دادرسي آمده است.»
خانواده‌هاي داغدار در ادامه با اشاره به برخي مواردي كه به آن در روند رسيدگي به اين پرونده معترضند، نسبت به اينكه برخي افراد اعتراف به قصور و تقصير كرده‌اند، مورد تحقيق و تعقيب قضايي قرار نگرفته‌اند»، گلايه كرده و پرسش‌هايي را فهرست كرده و اعتراضات را به آن اعلام كرده‌اند. ازجمله نوشته‌اند: «اعتراض داريم كه چرا دادسراي نظامي اجازه نيافت تمام طراحان و آمران و عاملان به ‌دليل رده‌هاي بالاي نظامي احضار شوند؟ اعتراض داريم چرا محتواي جعبه سياه سامانه موشكي در روند رسيدگي مورد بازخواني قرار نگرفته است؟ اعتراض داريم كه تاكنون حتي يك برگ از پرونده قطور اين فاجعه دراختيار خانواده‌هاي داغدار يا وكلاي آنها قرار نگرفته است. در حالي كه به ‌تازگي ظاهرا از سوي دادگاه مجوز مرور پرونده داده شده و لكن هنوز رسما از وكلا دعوت نشده است.» آنان همچنين با اعتراض نسبت به آنچه «محو و نابودي عمدي» تمامي اموال و وسايل جانباختگان خوانده، اضافه كرده‌اند كه به «امحاء عامدانه صحنه بزرگ فاجعه سرنگوني، بلافاصله پس از جنايت»، «عدم پاسخگويي به سوالات قانوني خانواده‌هاي داغدار و وكلا» و «اعمال فشار عليه خانواده‌هاي داغدار براي پذيرش غرامت» معترضند و همچنين اعتراض دارند كه «چرا متعامدا از سوي مسوولان، خواسته حقيقي و اولويت همه خانواده‌هاي داغدار كه همانا كشف حقيقت و دادخواهي است، با موضوعات سخيف مثل پرداخت غرامت جايگزين شده است؟» خانواده‌هاي جانباختگان هواپيماي اوكرايني همچنين در پايان نوشته‌اند: «در هفته قضايي، به نداي حق‌طلبي و عدالت‌خواهي ما گوش دهيد. فردا در پيشگاه دادگاه صالحه جهاني و پس از آن در پيشگاه عدل الهي بايد پاسخگو باشيد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون