• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4971 -
  • ۱۴۰۰ چهارشنبه ۱۶ تير

استيصال و اضطرار؛ صادق باشيد!

رضا زندی

مردم، بحق از خبرنگاران انتظار دارند به اندازه بزرگي رنج‌شان، صداي رساي دردهاي‌شان باشند. حالا كه خاموشي‌هاي فراگير، طولاني و مكرر «مضطرشان» كرده، اين انتظار از رسانه‌ها جدي‌تر است. من اما جملاتي نمي‌يابم كه مطبوعات رسمي كشور بتوانند منتشر كنند و همزمان واگويه خستگي‌ها و استيصال مردم باشد؛ آن هم وقتي در ميانه صدها معضل اقتصادي و اجتماعي (از گراني و بيكاري گرفته تا مسكن، بي‌ثباتي اقتصادي، واكسيناسيون و...)، «بي‌برقي» نيز امان‌شان را بريده و همه شوون شخصي، خانوادگي و شغلي‌شان را با دشواري جدي مواجه كرده است. مردم! ببخشيد اگر نمي‌توانيم آن‌طور كه شما مي‌خواهيد داستان سختي‌هاي‌تان را بنويسيم و ببخشيد كه ظاهرا قلم‌مان آنقدر برش ندارد كه مسوول را ناچار به چاره‌اي كند تا در اين «ملك پر گهر»، اينقدر هر روز رنج روي رنج گذاشته نشود. 
١- بخشي از دردسرها و استرس‌هاي خاموشي‌هاي بي‌برنامه روزهاي اخير، در شبكه‌هاي اجتماعي به اشتراك گذاشته شده است. از مراكز درماني گرفته تا مراكز آموزشي و امتحانات مختل شده، از كارخانه‌ها و كسب و كارهاي به تعطيلي كشانده شده تا خانه‌هاي دم كرده از گرما، از اختلال در اينترنت تا آسانسورهاي گير كرده در ميان طبقات، از لوازم خانگي آسيب ديده تا مواد غذايي فاسد شده، از... تا ....، مشكلات زيادي را مي‌توان در اين نقطه‌چين‌ها جانمايي كرد. در اين كشور رسم شده است كه هر اتفاقي مي‌افتد، بي‌پذيرش مسووليت و استعفا از موقعيت و تلاش براي جبران، با يك عذرخواهي ساده، سر و ته ماجرا را به هم مي‌آورند. باور كنيد مردم چيز زيادي نمي‌خواهند. فقط براي زندگي عادي‌شان برق مي‌خواهند. آن هم در گرماي بالاي 40 درجه تابستان!

٢- كمترين قصور وزارت نيرو، پيش‌بيني نكردن شرايط از ماه‌ها قبل و سكوتش درباره علت‌هاست. اگر نمي‌توانيد به صورت فوري خاموشي‌هاي گسترده را رفع كنيد، حداقل مي‌توانيد با مردم صادقانه گفت‌وگو كنيد؟! مثلا بگوييد كدام نيروگاه‌ها در مدار هستند و كدام نيروگاه‌ها دچار مشكل شده‌اند و چرا؟! آيا پول ضريب آمادگي نيروگاه‌ها را در زمستان (براي تعميرات) پرداخت كرده‌ايد؟ آيا تحريم و كرونا باعث نشده است تا مثلا راه‌اندازي نيروگاهي كه تمام شده به تعويق بيفتد؟ تحريم چه تاثيري بر كاهش سرمايه‌گذاري‌ها در صنعت برق داشته است؟ اگر قيمت برق را عامل مصرف مي‌دانيد، برق اميد كه سال گذشته درباره‌اش تبليغ كرديد، چه تاثيري در كاهش مصرف داشته است؟! مردم درباره ماجراي رمزارزها، صادرات برق و... سوال‌هاي متعدد دارند. وزير نيرو بايد با مردم صريح و صادقانه در اين موارد حرف بزند، دلايل واقعي خاموشي‌ها را بگويد و به حرف‌هاي آنها گوش كند.
حدود سه سال پيش، وقتي خاموشي‌هاي تابستانه يك‌بار ديگر رخ نمود، به وزير نيرو پيشنهاد كردم سخنگويي با ظرفيت‌هايي همچون «محمد اصغري» كارشناس ارشد هواشناسي، (هم او كه با ورودش به تلويزيون اخبار هواشناسي را متحول كرد و با مردم ارتباط خوبي ساخت) براي صنعت برق تعيين كند. سخنگويي كه بتواند با روشي درست و نوآور، اطلاعات لازم و باورپذير را درباره توليد و مصرف برق و شرايط شبكه و خاموشي‌ها به مردم ارايه كند. سربسته بگويم، از چنان سيستمي، چنين انتظاري زياد بود! حالا بعد از سه سال، كاش بتوانيم حداقل فرد مناسبي را ببينيم كه با مردم صادقانه صحبت كند و اطلاعات دقيق و باورپذير درباره صنعت برق به مردم بدهد و به ابهامات‌شان پاسخ دهد. از سوي ديگر لازم است دولت بعد به سرعت شرايط سرمايه‌گذاري در صنعت برق را فراهم كند. از رفع تحريم گرفته تا جذب سرمايه‌گذاري و تنظيم اقتصادش. داشتن برق، جزو اوليه‌ترين نيازها براي زندگي اجتماعي امروز است. اين؛ انتظار زيادي نيست.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون