• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4971 -
  • ۱۴۰۰ چهارشنبه ۱۶ تير

يك كارشناس حوزه برق مطرح كرد

با تزريق منابع ظرف ۳ سال كل خاموشي‌ها برطرف مي‌شود

ندا جعفري

 

مسعود حجت، كارشناس برق و انرژي در مورد قيمت انرژي در ايران بر اين باور است كه قيمت انرژي در ايران پايين است كه هيچ ترديدي نيست كه بهاي برق مصرفي نسبت به ساير كشورها حالتي غيرعادي دارد و پايين بودن قيمت آن باعث شده كه منابع در وزارت نيرو نباشد و سرمايه‌گذاري لازم انجام نشود. حجت در اين باره به «اعتماد» گفت: قيمت انرژي درنهايت بايد واقعي شود زيرا نرخ برق در دنيا بهايي بسيار بالاتر از نرخ اين كالا در ايران دارد و با اين نرخ‌هايي كه در ايران است اصلا قابل مقايسه با نرخ‌هاي جهاني نيست و در هيچ جاي دنيا برق را زير يك سنت نمي‌فروشند.
چرا طرح برق اميد اجرا شد؟
اين كارشناس برق در واكنش به پروژه برق اميد (برق مجاني) دولت دوازدهم براي كم‌مصرف‌ها نيز خاطرنشان كرد: بنده از جمله كساني بودم كه اصلا با اين قضيه موافق نبودم زيرا براي توليد برق هزينه مي‌شود و با اين اقدام افراد به ارزش توليد آن توجهي نخواهند كرد. حجت با بيان اينكه هزينه‌هاي خطوط انتقال و توزيع برق بسيار بيشتر از آن است كه برخي تصور مي‌كنند، افزود: اين ايده درستي نبود كه در اين دولت به اين موضوع بپردازند، چراكه برق كالاي با ارزشي است و نمي‌توان اموال متعلق به بيت‌المال را ارزان يا مجاني دراختيار افراد قرار داد. اين كارشناس برق با تاكيد بر اينكه قيمت واقعي برق بايد امروز مشخص شود، تصريح كرد: دو مقوله در صنعت برق مورد توجه قرار دارد؛ يك مورد سوخت است و ديگري هزينه تبديل و انتقال برق است كه بيشترين بخش مربوط به هزينه سوخت يا گاز است كه حدود ۴.۳ دهم سنت هزينه دارد كه شركت گاز و يا وزارت نفت به جاي اين ميزان تنها ۱۰ تومان دريافت مي‌كند.
مردم چند درصد هزينه توليد برق را مي‌دهند؟
او با بيان اينكه هزينه سوخت در اصل بيشتر با يارانه پرداخت مي‌شود، ادامه داد: در واقع اگر وزارت نفت بخواهد با نرخ اصلي قيمت سوخت را تعيين كند كه قيمت‌ها خيلي بيشتر مي‌شود اما هزينه تمام شده بدون احتساب سوخت براي توليد برق حدود ۴۰۰ تومان مي‌شود كه وزارت نيرو متوسط ۱۰۰ تومان از مردم اخذ مي‌كند يعني چيزي حدود يك‌چهارم قيمت اصلي آن و با اين ميزان صنعت برق به مشكل مي‌خورد، هم در سرمايه‌گذاري‌هاي جديد ناكام مي‌ماند و هم به نيروگاه‌ها بدهكار مي‌شود و وزارت نيرو همواره بايد شكايت‌هاي قانوني آنها را پيگيري كند. حجت با بيان اينكه بايد فكري جدي بابت اين موضوع در كشور شود، افزود: سرمايه‌گذاري در صنعت برق ۵ ، ۶ ساله است اما متاسفانه طي ۷، ۸ سال گذشته كار جدي درخصوص سرمايه‌گذاري‌ها در اين بخش نشد و از زمان شروع تا اتمام ساخت يك نيروگاه برق ۳، ۴ سال طول مي‌كشد و خطوط انتقال برق هم ۳ ساله صورت مي‌گيرد اما اگر منابع كافي در دست وزارت نيرو باشد ظرف ۳ سال كل خاموشي‌ها برطرف خواهد شد.
خشكسالي بدشانسي بزرگ
اين كارشناس انرژي گفت: البته نبايد بدشانسي‌هايي كه وزارت نيرو در اين مدت آورده را هم ناديده گرفت مانند خشكسالي‌هايي كه كل دنيا را به‌هم ريخته است و اصلا اين موضوع تنها مربوط به ايران نيست. حجت در پاسخ به اين پرسش كه آيا امكان اين موضوع هست كه تعرفه برق را به صورت پلكاني محاسبه كنند و از يك ميزان مصرفي به بعد تصاعدي درنظر بگيرند يا خير؟ گفت: تعرفه برق در دنيا به صورت‌هاي مختلفي محاسبه مي‌شود و هر كدام از آنها منافع و مضراتي دارد به عنوان مثال محاسبه پلكاني برق براي فردي كه خانه‌اي ييلاقي دارد و در ماه ۵ روز ممكن است در آن ساكن باشد، محاسبه اين ۵ روز با توجه به پلكاني بودن يعني اين فرد اصلا مبلغي پرداخت نخواهد كرد، البته از فرمول‌هاي ديگري نيز در اين خصوص استفاده مي‌شود به عنوان مثال در يكي از كشورها اگر فردي ثابت كند كه زير خط فقر است بايد تنها ۵۰درصد از هزينه برق مصرفي را پرداخت كند و ۵۰درصد ديگر آن را بايد بخش‌هاي حمايتي جامعه پرداخت كنند. اين كارشناس صنعت برق با بيان اينكه روش‌هاي مختلفي در دنيا براي پرداخت هزينه انرژي وجود دارد، گفت: اين سوال مطرح مي‌شود كه تا چه زماني شركت نفت و گاز مي‌توانند هر متر مكعب گاز را ۱۰ تومان به وزارت نيرو بدهد بهتر آن است كه راه‌هاي رفته و تجربيات كشورهاي ديگر را در اين خصوص الگو قرار دهيم. حجت درباره پرداخت يارانه انرژي به عنوان يكي از اساسي‌ترين مشكلات در اين بخش تصريح كرد: تجربه ثابت كرده كه بايد از بخش خصوصي در اين حوزه آموخت به عنوان مثال قيمت ميوه ۴۰ سال پيش ۱۸ ريال بود كه به اندازه ۶ كيلو وات ساعت بوده اما امروز اگر قيمت برق را ۱۰۰ تومان درنظر بگيريم ۶ كيلووات ساعت آن مي‌شود ۶۰۰ تومان كه اصلا هيچ ميوه‌اي امروز با اين قيمت به دست مشتريان نمي‌دهند، پس بخش خصوصي اين را ياد گرفته كه قيمت‌ها را به تدريج افزايش دهد نه يك‌باره، بخش خصوصي نرخ‌ها را متناسب با نرخ تورم و افزايش حقوق‌ها بالا مي‌برد پس بهتر است در مسائل مربوط به انرژي هم همين گونه اقدام شود. اين كارشناس حوزه انرژي درخصوص توليد برق نيروگاه اتمي بوشهر نيز گفت: در حال حاضر حدود ۱۰۰۰ مگاوات برق را نيروگاه اتمي بوشهر توليد مي‌كند و مانند هر نيروگاهي مدتي براي تعميرات از مدار خارج مي‌شود اما در مجموع ايران حدود  ۶۳ هزار مگاوات برق توليد و به اندازه ۱.۵درصد برق ايران را نيروگاه اتمي بوشهر تامين مي‌كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون