• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4972 -
  • ۱۴۰۰ پنج شنبه ۱۷ تير

ابراهيم رييسي در ديدار با وزير خارجه هند:

تعاملات گسترده اقتصادي؛ اولويت‌ روابط ايران و هند

«سوبرامانيام جايشانكار» وزير امور خارجه هند كه براي تسليم پيام كتبي تبريك «نارندرا مودي» نخست‌وزير هند به ابراهيم رييسي، رييس‌جمهور منتخب به ايران سفر كرده است، عصر روز گذشته با ايشان ديدار كرد. 
ابراهيم رييسي، رييس‌جمهور منتخب بعدازظهر روز چهارشنبه در ديدار «سوبرامانيام جايشانكار» وزير امور خارجه هند، گفت: ثبات و پايداري روابط في‌مابين، به ويژه در زمينه اقتصادي در گرو تنظيم روابط، صرفا با معيار منافع تهران-دهلي‌نو است. امنيت جمعي با حضور كشورهاي منطقه، از جمله ايران و هند به عنوان دو بازيگر مهم منطقه‌اي و نيز تعاملات گسترده اقتصادي از اولويت‌هاي مهم در روابط دو كشور است. رييسي با اشاره به آنكه جمهوري اسلامي ايران از ثبات، امنيت و آرامش در افغانستان حمايت مي‌كند، گفت: امروز به اعتراف خود امريكايي‌ها سياست فشار حداكثري عليه ايران شكست خورده است و جمهوري اسلامي ايران مسير پيشرفت را با قدرت ادامه خواهد داد. سوبرامانيام جايشانكار، وزير امور خارجه هند نيز در اين ديدار پس از تسليم پيام كتبي نارندرا مودي، نخست‌وزير هند از آيت‌الله رييسي براي به حضور پذيرفتن خود سپاسگزاري كرد. جايشانكار گفت: براي ايران و هند به عنوان دو شريك منطقه‌اي بسيار نزديك، حياتي است كه در زمينه مقابله با چالش‌هاي مختلف با هم همكاري كنند. وزير خارجه هند با اشاره به اينكه در شرايط كنوني وضعيت افغانستان بسيار جدي است، تصريح كرد: همسايگان افغانستان براي حل مشكلات اين كشور بايد با هم همكاري كنند.
او با اعلام دعوت رسمي نخست‌وزير هند از رييسي براي سفر به اين كشور به عنوان رييس‌جمهور جديد ايران، اظهار داشت: آقاي نخست‌وزير در پيام خود ابراز اطمينان كرده‌اند كه روابط قدرتمندانه ايران و هند با مديريت شما به رشد و گسترش خود ادامه خواهد داد.

برجام، چابهار و افغانستان، محور گفت‌وگوي ظريف و همتاي هندي 
وزير خارجه هند پيش از ديدار با ابراهيم رييسي با حضور در محل وزارت امور خارجه با محمدجواد ظريف وزير امور خارجه ديدار و گفت‌وگو كرد. در اين ديدار علاوه بر موضوعات دوجانبه مورد علاقه فيمابين، در مورد آخرين تحولات منطقه و بررسي وضعيت در افغانستان، چشم‌اندازهاي پيش‌روي گفت‌وگوهاي وين در مورد برجام، همكاري‌هاي مواصلاتي و ارتباطاتي از جمله همكاري‌ها در چابهار كه به ارتقاي همگرايي در منطقه مي‌تواند كمك كند، بحث و گفت‌وگو شد.  طرفين همچنين در مورد شرايط موجود افغانستان، بر لزوم تقويت گفت‌وگوهاي بين‌الافغاني كه به راه‌حل مشاركت سياسي فراگير همه طرف‌ها در افغانستان منتهي شود، تاكيد كردند‌.  وزير امور خارجه هند با اشاره به گفت‌وگوهاي جاري بين دولت افغانستان و طالبان در تهران از تلاش ايران براي نزديك كردن ديدگاه‌هاي طرفين براي رسيدن به راه‌حل سياسي فراگير تشكر كرد. به گزارش فارس، «سيد رسول موسوي» دستيار وزير امور خارجه و مديركل آسياي جنوبي وزارت امور خارجه در توييتي با اشاره به ورود وزير خارجه هند به تهران نوشت: وزير خارجه هند ملاقات خيلي مهمي در اين ديدار كوتاه خواهد داشت. مطمئن هستم كه اين ديدار پايه‌اي اساسي براي روابط ايران و هند در دوران رياست‌جمهوري آيت‌الله رييسي خواهد بود.
«نارندرا مودي» نخست‌وزير هند روز يكشنبه ۳۱خرداد ماه در پيامي توييتري به آيت‌الله رييسي تبريك گفت و نوشت: «به عاليجناب ابراهيم رييسي بابت انتخاب به‌ عنوان رييس‌جمهور ايران تبريك مي‌گويم. به‌ دنبال همكاري با ايشان در راستاي تقويت بيش از پيش روابط گرم ايران و هند خواهم بود».

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون