• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4972 -
  • ۱۴۰۰ پنج شنبه ۱۷ تير

دل‌نوشته حسين عليزاده به ياد ژيوان گاسپاريان

ساز دل او برتر از هر سلاح و قدرتي طنين‌انداز شد

ژيوان گاسپاريان از نوازندگان و آهنگسازان سرشناس ساز دودوك كه طي سال‌هاي اخير همكاري‌هاي مستمري با نوازندگان و آهنگسازان شناخته شده ايراني داشته در نود‌وسه‌سالگي ‌دار‌فاني را وداع گفت. «ژيوان» از دهه هشتاد ميلادي با هنرمندانِ بزرگي چون برايان انو، پيتر گابريل، مايكل بروك، برايان مي، لايونل ريچي و حسين عليزاده همكاري داشته است و آلبوم مشتركش با حسين عليزاده با نام «به تماشاي آب‌هاي سپيد» نامزد جايزه گرمي در رشته «بهترين موسيقي سنتي جهان» شد. اين نوازنده برجسته همچنين در آثاري چون «آخرين وسوسه مسيح»، «راه رفتن مرد مرده» و «گلادياتور» نيز حضور داشت.
اين نوازنده بااستعداد در سال ۱۹۵۹ با كسب مدال طلاي چهارمين جشنواره يونسكو نخستين جايزه خود را به دست آورد و در سال‌هاي ۱۹۶۲ و ۱۹۷۳ در همين جشنواره به ترتيب مدال نقره و برنز را گرفت. وي در سال ۱۹۷۳ عنوان هنرمند مردمي ارمنستان را به دست آورد و سال ۱۹۸۸ آغاز زندگي حرفه‌اي او در عرصه بين المللي بود.
به گزارش خبرنگار مهر، حسين عليزاده آهنگساز و نوازنده شناخته شده موسيقي ايراني كه در پروژه «به تماشاي آب‌هاي سپيد» همكاري ويژه‌اي با ژيوان گاسپاريان نوازنده فقيد دودوك داشته، به مناسبت درگذشت اين هنرمند، دلنوشته‌اي را منتشر كرد.
در متن منتشر شده از سوي حسين عليزاده آمده است: 
«ژيوان گاسپاريان؛ 
يك عمر چنان عاشقانه در سازش دميد، كه تا ابد جادوي آن در دل عاشقان ماندني است.
او با ساز كوچكش چه لطيف پيام عشق و دوستي و صلح را به جهان هديه داد.
ساز دل او برتر از هر سلاح و قدرتي در جهان طنين‌انداز شد و چه خوش گفت: 
در ‌اين ‌خاك، در اين‌ خاك، در اين مزرعه پاك، به‌ جز مهر، به‌ جز عشق، دگر بذر نكاريم
يادش جاودان».
گاسپاريان علاوه بر چهره‌هاي ايراني، با هنرمندان معروف بين‌المللي از جمله پيتر گابريل، اركان اوگور، مايكل بروك، برايان مي، ليونل ريچي، درك شرينيان، هانس زيمر و آندرياس وولن وايدر همكاري داشت. مشاركت در ساخت موسيقي متن فيلم‌هاي نام‌آشنايي چون گلادياتور (ساخته ريدلي اسكات ۲۰۰۰) و الماس خونين (ادوارد زوئيك ۲۰۰۶) از ديگر نقاط پررنگ كارنامه هنري اين هنرمند توانا بود.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون