• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۹ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4972 -
  • ۱۴۰۰ پنج شنبه ۱۷ تير

پاسخ سازمان سنجش به گلايه‌ها در مورد سوالات رياضي كنكور:

سند بياوريد

گروه اجتماعي| معلم رياضيات گسسته ساكن تهران يكي، دو نمونه از سوالات رياضي كنكورهاي رياضي و تجربي را در صفحه توييترش به اشتراك گذاشته. همه وقت دارند تا سر فرصت به سوالات جواب بدهند و بعد مقايسه كنند كه آيا داوطلبان كنكور در زمان محدود آزمون چگونه قرار بوده پاسخي براي اين سوال‌ها داشته باشند. خودش در مورد سوال مربوط به گروه آزمايشي رياضي نوشته كه به نظرش جواب درست در گزينه‌ها نيست و در مورد سوالي كه در كنكور تجربي آمده به طنز نوشته است: «هر كي سر كنكور و تو زمان اين سوال رو حل كرده، لطف كنه خودش رو معرفي كنه، من جلوش سجده كنم!» ماجراي سوالات پيچيده و به قول برخي ناصحيح و به قول برخي ديگر خارج از منابع درسي رسمي دانش‌آموزان همچنان ادامه دارد. روز سه‌شنبه سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي درسي به سازمان سنجش نامه گلايه‌آميز زد و خواستار حذف سوالات نامعتبر شد، روز گذشته سازمان سنجش جواب داد و گفت آن نامعتبرهايي كه مي‌گوييد را نشان دهيد. «هيچ‌كدام از سوالات كنكور ۱۴۰۰ خارج از محتواي كتاب‌هاي درسي نبود و همه سوالات از سرفصل‌هاي كتاب‌هايي كه وزارت آموزش و پرورش مصوب كرده و به سازمان سنجش آموزش كشور اعلام كرده بود، طراحي شدند.» اين پاسخ فاطمه زرين‌آميزي، سخنگوي سازمان سنجش به معترضان سوالات بود كه در مصاحبه‌اش با ايسنا به ميان آمد. او همچنين در پاسخ به نامه گلايه‌آميزي كه به دست سازمان سنجش رسيده بود، گفت: «سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي آموزش و پرورش اعلام كند كدام سوال كنكور ۱۴۰۰ خارج از اهداف تعيين‌شده و سرفصل اعلام‌شده طراحي شده است تا ما بتوانيم اين موارد و مستندات را در سازمان سنجش آموزش كشور بررسي كنيم.» اين پاسخ يك روز پس از نامه حسن ملكي، رييس سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي درسي خطاب به ابراهيم خدايي، رييس سازمان سنجش مطرح شد. در بخشي از اين نامه آمده بود: «با توجه به گزارش‌هاي دريافتي و بررسي‌هاي انجام‌شده روي سوالات آزمون سراسري سال جاري با اينكه انتظار مي‌رفت با عنايت به هماهنگي‌ها و مكاتبات به عمل آمده با آن سازمان در طراحي سوالات آزمون سراسري امسال، شرايط خاص كرونايي در نظر گرفته شود تا از فشار روحي كه در اين دو سال به دانش‌آموزان و خانواده‌هاي آنان واردشده؛ كاسته شود، متاسفانه نه‌تنها در برخي دروس (خاصه درس رياضي) چنين اتفاقي رخ نداد، بلكه شاهد عدم تطابق برخي سوالات آزمون با رويكرد، اهداف و دامنه محتوايي كتاب‌هاي درسي بوديم، تا حدي كه برخي سوالات صراحتا ناظر به مفاهيمي بود كه در كتاب‌هاي درسي هيچ اشاره‌اي بدان نشده است. هرچند سال‌هاي گذشته نيز كم‌وبيش چنين مواردي اتفاق افتاده بود و مورد اعتراض اين سازمان نيز قرار گرفت ليكن سوالات آزمون سال جاري مويد اين امر است كه به اعتراضات و انتقادات توجه كافي نشده است.»
اغلب طراحان از معلمان هستند
سخنگوي سازمان سنجش اما تنها به رد ادعاي سازمان پژوهش قناعت نكرد و نوك پيكان را به سمت خود آموزش و پرورش برگرداند: «سوالات كنكور بر اساس سرفصل‌هايي كه آموزش و پرورش به ما اعلام كرده است طراحي مي‌شوند. تعداد كثيري از افرادي كه در طراحي پرسش‌هاي آزمون سراسري با اين سازمان همكاري مي‌كنند، از بين معلمان هستند. مگر مي‌شود معلم سوالي طراحي كند كه آن سوال در كتاب درسي نباشد. بنابراين در كنكور ۱۴۰۰ هيچ مبحثي خارج از كتاب نبوده است.» 
در نامه ملكي همچنين حرف از تشكيل فوري كارگروه بررسي و اقدام عاجل براي حذف سوالات نامعتبر شده بود: «از آنجا كه تخطي سوالات آزمون از برنامه‌هاي درسي رسمي كشور باعث از بين رفتن اعتماد جامعه به ‌نظام آموزش رسمي كشور، تحت‌الشعاع قرار گرفتن اهداف برنامه درسي، ترويج كتب كمك‌آموزشي و جزوات غيراستاندارد و مراجعه دانش‌آموزان به موسسات كنكور خواهد شد؛ لذا پيشنهاد مي‌شود سريعا كار گروهي در آن سازمان تشكيل، تا اعتراضات به عمل آمده در خصوص سوالات آزمون مذكور بررسي و نسبت به تصميم‌گيري در خصوص حذف سوالات نامعتبر اقدام عاجل صورت پذيرد و نتيجه از طريق رسانه‌هاي جمعي به اطلاع داوطلبان و خانواده‌هاي‌شان برسد.» براي اين بخش از صحبت‌هاي او هم زرين‌آميزي جوابي داشت: «اگر مشكلي در سوالات كنكور باشد مستندات را ارايه دهند تا بعد از بازنگري، از طريق روش‌هاي سنجش و اندازه‌گيري كه در مرحله اول نتايج انجام مي‌شود، آن سوالات را حذف كنيم تا اجحافي در حق داوطلب صورت نگيرد.»
در ميان دعواي سازمان سنجش و آموزش و پرورش، در حالي كه همچنان شائبه‌هاي فراواني در خصوص تخلف در انتشار كليدهاي آزمون سراسري وجود دارد، بحث تغييرات كنكور 1402 هم از هر طرف مطرح است؛ بحث‌هايي كه مدام بر كاستن از بار استرس آزمون با دو مرحله‌اي شدن و بالا بردن نقش سوابق تحصيلي تاكيد مي‌كنند. روز گذشته سعيدرضا عاملي، دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي‌ در گفت‌وگو با ايلنا، در توضيح طرح برگزاري دو مرتبه كنكور در سال گفت: «طرح برگزاري دو مرتبه كنكور در سال، ۱۲ ماده دارد كه شش ماده آن در جلسه قبلي شوراي عالي انقلاب فرهنگي تصويب شده است. مباحث، ناظر بر اين بود كه كنكور دو مرتبه در سال برگزار شود، به اين منظور كه اگر افراد نتوانستند در يك مرحله جايگاه مناسبي را پيدا كنند، شش ماه بعد بتوانند در امتحان بعدي شركت كنند. اين رويه موجب كاهش اضطراب در داوطلبان خواهد شد. ضمن اينكه، امتيازي كه شخص از اين آزمون كسب مي‌كند تا دو سال اعتبار دارد. به عنوان مثال ممكن است، با آن امتيازي كه متقاضي، امسال آن را كسب كرده در رشته مورد نظر پذيرفته نشود اما اگر سال بعد اقدام كند، قبول شود. يا حتي اين امكان هم فراهم خواهد بود كه به عنوان مثال داوطلب سنجش را در سال جاري انجام دهد، اما سال آينده به دانشگاه برود.»
در اظهارنظر ديگري، عليرضا كمرئي، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در مورد نقش سوابق تحصيلي در كنكورهاي از 1402 به بعد به ايسنا توضيح داد: «نقش ۶۰ درصدي سوابق تحصيلي در كنكور از سال ۱۴۰۲ سبب تاثيرگذاري مثبت بر نظام تعليم و تربيت خواهد شد و سوابق تحصيلي دانش‌آموزان در سنجش و پذيرش مورد توجه قرار مي‌گيرد. آموزش و پرورش سال‌هاست كه به دنبال افزايش سهم سوابق تحصيلي و دوره ۱۲ ساله آموزش و تعليم و تربيت، در پذيرش كنكور بوده است تا اعتبار نظام تعليم و تربيت آسيب نبيند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون