• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4973 -
  • ۱۴۰۰ شنبه ۱۹ تير

اقتصاد بين‌الملل

كرونا تقاضا براي سفرهاي هوايي در جهان را ۶۳ درصد كاهش داد

انجمن بين‌المللي حمل و نقل هوايي (ياتا) اعلام كرد محدوديت‌هاي كرونايي سفرهاي هوايي را تا حد قابل ملاحظه‌اي پايين آورده‌اند. گزارش اين انجمن كاهش 63 درصدي سفرهاي هوايي را در ماه مه 2021 نسبت به همين زمان در 2019 نشان مي‌دهد. ياتا اعلام كرد سفرهاي هوايي در ماه مه با وجود كاهش نسبت به سطح قبل از كرونا، 2.5 درصد بالاتر از ماه قبل بوده است. تقاضا براي سفرهاي بين‌المللي در ماه مه 85.1 درصد پايين‌تر از همين ماه در 2019 بوده ولي تقاضا براي سفرهاي داخلي تنها 23.9 درصد نسبت به سطح قبل از كرونا كاهش داشته است. ويلي والش، مديرعامل ياتا گفت: «پيشرفت‌هاي مثبتي ديده مي‌شود و برخي بازارهاي بين‌المللي به روي مسافران واكسينه شده باز شده‌اند.» طبق گزارش ياتا، حمل و نقل هوايي در چين و روسيه رشد مثبتي را نسبت به سطح قبل از كرونا نشان مي‌دهد، در حالي كه شرايط در ژاپن و هند به خاطر افزايش اخير موارد ابتلا به كرونا، بسيار بدتر از 2019 است.


آلمان شركت تسلا را به دليل ساخت و ساز غيرقانوني جريمه مي‌كند

يك سازمان محلي در آلمان اعلام كرد كه قرار است شركت امريكايي تسلا را به دليل فعاليت غيرقانوني ساختماني در محل كارخانه جديد خودروسازي خود در نزديكي برلين جريمه كند. به گفته روزنامه تگ اشپيگل كه براي اولين بار از اين جريمه خبر داد، وزارت محيط زيست برندنبورگ، ايالتي كه برلين را احاطه كرده است و كارخانه تسلا در آن قرار خواهد گرفت، اعلام كرد كه تسلا چندين مخزن را در مناطقي ساخته است كه براي آنها مجوز ندارد. اين روزنامه در ادامه نوشت: اين شركت از استفاده از مخازني كه قبلا ساخته بود، محروم شد. بر اساس اين گزارش، سازنده خودروهاي برقي تسلا بلافاصله براي اظهارنظر در اين مورد در دسترس نبود. گزارش‌ها همچنين حاكي است كه آژانس حفاظت از محيط‌زيست آلمان UBA، جريمه 12 ميليون يورويي (معادل 14.5 ميليون دلار) را براي تسلا در نظر گرفته است.


پيش بيني سقوط بيت‌كوين به كانال ۲۰ هزار دلاري

قيمت بيت‌كوين در روز پنجشنبه 6 درصد پايين آمد و به 32 هزار و 900 دلار رسيد. اتريوم و دوج كوين هم به ترتيب 2200 دلار و 21 سنت معامله شدند. كميسيون بورس و اوراق بهادار امريكا زمان بيشتري براي بررسي درخواست موسسه اسكاي بريج كپيتال براي تاسيس يك صندوق معامله بيت كوين مي‌خواهد. قانونگذاران امريكا حساسيت شديدي نسبت به تاييد چنين سرمايه‌گذاري‌هايي دارند. تاييد اين درخواست باعث مي‌شود سرمايه‌گذاران بدون اينكه مالك بيت كوين باشند، به بازار آن دسترسي پيدا كنند. قيمت بيت كوين مدت‌هاست در محدوده 30 هزار دلار قرار دارد و نسبت به 65 هزار دلاري كه در آوريل معامله مي‌شد، كاهش يافته است. برخي تاجران پيش‌بيني مي‌كنند ارزش بيت كوين در بلندمدت افزايش يابد ولي برخي ديگر مي‌گويند بيت‌كوين در صورت عدم ورود سرمايه‌گذاران سازماني تا 20 هزار دلار سقوط مي‌كند.


حذف كامل دلار امريكا از صندوق توسعه ثروت روسيه

وزير اقتصاد روسيه اعلام كرد: روسيه دلار امريكا را از ذخاير صندوق توسعه ملي به ‌طور كامل حذف كرد و عملا سهم ارزهايي مانند يور، يوآن چين و طلا را افزايش داد. وزير اقتصاد روسيه در بيانيه رسمي اعلام كرد سهم دلار امريكا در صندوق ثروت ملي اين كشور، از 35 درصد به صفر رسيده و سهم پوند انگليس نيز به 5 درصد كاهش يافت، اما سهم يورو و يوآن چين به ترتيب به 39.7 و 30.4 درصد افزايش يافت. سهم ين ژاپن هم 4.7 درصد و سهم طلا به 20.2 درصد افزايش يافت. وزير اقتصاد روسيه تصريح كرد كه ارزهاي يوآن و يورو به عنوان ارز جايگزين دلار منظور شده و پيش‌بيني مي‌شود كه طلا به عنوان يك سرمايه مهم ظرفيت زيادي به منظور حفظ سرمايه‌گذاري‌ها در صندوق ثروت ملي و جلوگيري از خطرات تورم نقش خواهد داشت. وزير اقتصاد اين كشور همچنين تاكيد كرد كه آخرين اقدامات‌شان براي اطمينان از سلامت صندوق ثروت ملي در تغييرات مولفه‌هاي اقتصاد كلان و اتفاقات ژئوپلتيكي منطقه است و همچنين تصميمات ديگري براي حذف دلار از اقتصاد روسيه منظور خواهد شد.


رشد تنها ۰،۴ درصدي قيمت مسكن در اروپا

داده‌هاي منتشر شده توسط مركز آمار اتحاديه اروپا نشان مي‌دهد كه در بازه زماني ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۱، متوسط قيمت مسكن در سطح اتحاديه اروپا ۳۰.۹ درصد و متوسط اجاره‌بها ۱۵.۳ درصد افزايش داشته است. با اين حال در سه ماهه نخست امسال در مقايسه با سه ماهه پاياني سال قبل، قيمت خانه در اتحاديه اروپا ۰.۴ درصد و متوسط اجاره طي همين مدت ۲.۲ درصد افزايش داشته است. در بين كشورهاي مختلف متوسط قيمت مسكن در استوني طي يك دهه اخير معادل ۱۲۶.۸ درصد افزايش يافته است. از طرف ديگر لوكزامبورگ با ۱۰۸.۲ درصد، مجارستان با ۹۱.۲ درصد، لتوني با ۸۵.۸ درصد و اتريش با ۸۰.۷ درصد افزايش در رده‌هاي بعدي قرار دارند. طي بازه زماني فوق، بيشترين كاهش قيمت در يونان اتفاق افتاده كه متوسط قيمت مسكن در اين كشور در مقايسه با ۱۰ سال قبل ۲۸.۱ درصد كمتر شده است. همچنين در خصوص بازار اجاره، قيمت‌ها در ۲۵ كشور از ۲۸ كشور عضو  (با احتساب انگليس كه در بازه فوق عضوي از اتحاديه اروپا بود) افزايش داشته است كه در اين بين، استوني با افزايش ۱۴۰.۴ درصدي قيمت‌ها ركورددار است. از سوي ديگر اما متوسط قيمت اجاره‌بها در يك دهه اخير در يونان ۲۵.۲ درصد و در قبرس ۳.۸ درصد كمتر شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها