• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4981 -
  • ۱۴۰۰ دوشنبه ۲۸ تير

پليس اسراييل نمازگزاران مسجدالاقصي را با هدف تسهيل تعرض صهيونيست‌ها با خشونت سركوب كرد

تسخير تدريجي

شهاب شهسواري

 

هنوز دو ماه از تهاجم يازده‌روزه رژيم اشغالگر فلسطين به غزه نگذشته است كه بار ديگر اسراييلي‌ها در صدد تحريك دور تازه‌اي از خشونت‌ها با تعرض صدها صهيونيست به مسجدالاقصي هستند. يهوديان افراطي با حمايت پليس رژيم اسراييل روز يكشنبه به شكل گسترده‌اي بعد از بيرون ريختن نمازگزاران مسلمان از حريم مسجد، وارد حريم مسجدالاقصي شدند و به عبادت در اين مكان مقدس مسلمانان پرداختند. نفتالي بنت، نخست‌وزير رژيم اشغالگر با صدور بيانيه‌اي از تعرض‌كنندگان حمايت كرد و خواهان حفظ انتظام محل هنگام «بازديد» آنها شد. يهوديان افراطي از اين روز خاص در تقويم تلمودي براي نشان‌دادن ضرورت تخريب مسجدالاقصي و بازسازي معابد و اماكن مقدس ادعايي خودشان به جاي آن استفاده مي‌كنند. آنها مدعي هستند كه در اين روز تاريخي خاص چندين بار معابد يهوديان در اين محل تخريب شده است. يهوديان افراطي اعتقاد دارند كه روز يكشنبه، 27 تيرماه، سالروز تيشا به‌هاو، يا سالگرد تخريب معبد سليمان در محلي است كه مسجدالاقصي در آن قرار گرفته است. اين افراد معتقدند كه در اين تاريخ در دوره‌هاي مختلف معبد سليمان كه در اين محل بنا شده‌ بود، توسط حاكمان و امپراتوري‌هاي مختلف تخريب شده است. در آستانه ورود صهيونيست‌هاي افراطي به حريم مسجدالاقصي، پليس رژيم اشغالگر براي بيرون كردن نمازگزاران فلسطيني حاضر در مسجد از گاز اشك‌آور و گلوله‌هاي پلاستيكي استفاده كرد و درگيري شديدي ميان نمازگزاران فلسطيني و پليس رژيم اشغالگر آغاز شد. با دعوت گروه‌هاي مقاومت فلسطيني براي تجمع اهالي قدس در محل مسجد و احتمال ادامه تعرض‌هاي اينچنيني به مسجدالاقصي، اين احتمال وجود دارد كه بار ديگر مانند ماه مبارك رمضان در آستانه عيد قربان، درگيري‌ها در قدس اشغالي بار ديگر شدت بيشتري بگيرد. در طول ماه رمضان، اقدامات خشونت‌بار پليس رژيم اشغالگر و يهوديان افراطي عليه اهالي قدس اشغالي و حملات مكرر به نمازگزاران در مسجدالاقصي، باعث واكنش گروه‌هاي مقاومت در غزه و اعتصاب سراسر اعراب ساكن مناطق اشغالي 1948 شد. جنگ ميان گروه‌هاي مقاومت در غزه و اسراييل بيش از 250 شهيد در ميان فلسطينيان بر جا گذاشت و خسارات شديدي بر زيرساخت‌هاي غزه بر جا گذاشت.
حمايت بنت از تعرض به مسجدالاقصي
نفتالي بنت، نخست‌وزير جديد رژيم بعد از جلسه‌اي با اومر بارلف، وزير امنيت داخلي و كوبي شاباتي، رييس پليس اين رژيم در بيانيه‌اي با تشويق متعرضان صهيونيست به ادامه ورود به حريم مسجد نوشت: «به ماموران امنيتي دستور دادم كه عبور منظم و مستمر يهوديان به معبد تپه بايد ادامه پيدا كند و انتظام در محل حفظ شود.» از صبح روز يكشنبه بيش از 1700 صهيونيست افراطي به مسجدالاقصي تعرض كرده‌اند. بنت همچنين در برابر سركوب نمازگزاران فلسطيني براي باز كردن مسير تعرض صهيونيست‌ها به درون حريم مسجد، ادعا كرده است كه پليس رژيم اشغالگر آزادي كامل عبادت و تجمع را در مسجدالاقصي براي روز عرفه و عيد قربان براي مسلمانان تضمين خواهد كرد. رسانه‌هاي اسراييلي، تعرض يهوديان به مسجدالاقصي را يك اقدام عادي توصيف كرده‌اند. جروزالم پست مي‌نويسد: «در حالي كه اردن به عنوان متولي مسجدالاقصي از تعرض و هجوم شهرك‌نشينان به مسجدالاقصي مي‌نويسد، تصاوير ويديويي نشان مي‌دهد كه اين حضور كاملا با آرامش و نظم انجام شده است.» اين روزنامه اشاره‌اي به عمليات خشونت‌آميز پليس و نيروهاي امنيتي اسراييل براي پاكسازي محل مسجد از حضور نمازگزاران مسلمان نمي‌كند.
تسخير تدريجي مسجدالاقصي
در حالي كه رسانه‌هاي اسراييلي، اقدام روز يكشنبه را يك مراسم بازديد عادي جلوه مي‌دهند، يهوديان تندرو، انگيزه خود را نفوذ تدريجي به مسجدالاقصي و تسخير محل براي ساختن معابد يهودي در آن عنوان مي‌كنند. جوانان قدس، صبح روز شنبه با تجمع در مقابل ورودي‌هاي مسجدالاقصي، براي جلوگيري از تعرض تندروان يهودي به اين مسجد اظهار آمادگي كردند. اين جوانان شعار مي‌دادند «با خون‌مان با جان‌مان، الاقصي را پس مي‌گيريم.» پليس رژيم اشغالگر با استفاده از خشونت شديد به فلسطينياني كه از نماز صبح در محل مسجد جمع شده ‌بودند حمله كرد و تعداد زيادي از فلسطينيان را مجروح كردند. در حالي كه در گذشته پليس رژيم اشغالگر از انجام مراسم مذهبي و عبادت توسط يهوديان در حريم مسجد جلوگيري مي‌كرد، اما بر اساس تصاويري كه در شبكه‌هاي اجتماعي منتشر شده است، تعدادي از يهوديان افراطي كه روز گذشته به درون مسجد رفته‌اند، اقدام به عبادت كرده‌اند. جروزالم پست به نقل از آيالا بن‌گوير، همسر يكي از نمايندگان افراطي كنست رژيم اشغالگر، انگيزه اصلي متعرضان به مسجدالاقصي را اين‌گونه توضيح مي‌دهد: «هر كس كه معبد هيكل را كنترل كند، كل سرزمين اسراييل را كنترل مي‌كند و اين روشي است كه ما براي كنترل اين محل مقدس و مهم در پيش گرفته‌ايم.»
فراخوان حماس و جهاد اسلامي براي دفاع از الاقصي
جنبش حماس طي بيانيه‌اي از عموم فلسطينيان دعوت كرد با حضور گسترده و اعتكاف در داخل مسجدالاقصي، به دفاع از اين مكان مقدس در برابر تعرض شهرك‌نشينان اشغالگر اسراييلي بپردازند. محمد حماده سخنگوي حماس در قدس تصريح كرد كه افسارگسيختگي شهرك‌نشينان اشغالگر و تعرض آنان به مسجدالاقصي تحت حمايت دولت رژيم صهيونيستي، به هيچ‌وجه بيانگر سيطره آنان بر اين مسجد نيست، بلكه نشانگر عجز و ناتواني اشغالگران به ويژه پس از رويارويي اخير است. حماده خواستار خيزش فلسطينيان به سمت قدس و نگهباني در بخش قديمي قدس و اطراف مسجدالاقصي و اعتكاف در داخل اين مسجد در آستانه عيد قربان و دفاع از آن در برابر تجاوزات اشغالگران شد. جهاد اسلامي هم اعلام كرد، آنچه امروز در مسجدالاقصي در حال رخ دادن است تروريسم و تجاوزي است كه تمام مسلمانان و عرب‌ها را هدف گرفته است. در زماني كه دشمن صهيونيستي نيت‌هاي خصمانه خود در قبال مقدس‌ترين مقدسات را علني مي‌كند برخي كشورها بر عادي‌سازي روابط با دشمن صهيونيستي اصرار دارند. اين جنبش فلسطيني نيز به فلسطيني‌ها براي حضور در مسجدالاقصي به منظور دفاع از اين مكان شريف فراخوان داد. شيخ «عكرمه صبري» خطيب مسجدالاقصي نيز در واكنش گفت، رژيم صهيونيستي دنبال تسلط كامل بر مسجدلاقصي و مناطق اطراف آن است. وي افزود، رژيم صهيونيستي بايد از نبرد «شمشير قدس» (نبرد يازده‌روزه ميان مقاومت فلسطين و رژيم صهيونيستي در ماه مه) درس بگيرد. نبيل ابو ردينه، سخنگوي تشكيلات خودگردان فلسطيني نيز طي سخناني تعرض صهيونيست‌ها به مسجدالاقصي را يك اقدام خطرناك تشديدكننده توصيف كرد.
اردن: اسراييل در پي جنگ ديني است
عبدالله كنعان دبير كل كميته پادشاهي اردن در امور قدس تاكيد كرد كه دعوت صهيونيست‌ها براي تعرض گسترده به مسجدالاقصي و تعرض به مقدسات اسلامي و مسيحي شهر قدس، اقدامي هدفمند در راستاي كشاندن منطقه به سمت جنگي ديني است. به گزارش مركز اطلاع‌رساني فلسطين، كنعان در گفت‌وگو با خبرگزاري اردني «بترا» اظهار داشت كه 80 گروهك و سازمان تندروي يهودي مقابل چشمان جهانيان خواستار تعرض به مسجدالاقصي در سالروز آنچه «تخريب هيكل» مي‌نامند، شدند. وي عنوان كرد كه كميته متبوعش تحولات قدس را به دقت زيرنظر دارد و اقدامات تحريك‌آميز شهرك‌نشينان را بسيار نگران كننده مي‌داند و خواستار تحرك فوري جامعه جهاني و عمل به وظايف قانوني و اخلاقي خود به منظور پايان اشغال فلسطين و بازخواست و مجازات رژيم اشغالگر است. كميته پادشاهي اردن در امور قدس رژيم صهيونيستي را از دادن اجازه تعرض شهرك‌نشينان افراطي به مسجدالاقصي برحذر داشت و گفت اين مساله به تشديد تنش و خشونت مي‌انجامد و ساكنان قدس و كل فلسطين را به دفاع از هويت و مقدسات خود در برابر حملات وحشيانه اشغالگران اسراييلي وامي‌دارد. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون