• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4982 -
  • ۱۴۰۰ سه شنبه ۲۹ تير

با مهران شاهين‌طبع سرمربي تيم ملي بسكتبال ساعتي قبل از سفر به توكيو

صداوسيما شب بازي حساس ما ضد تيم ملي بسكتبال برنامه تهيه كرد

ولي‌اللهي


 

مي‌گويد آدم رسانه‌اي نيست. در صحبت‌هايش هم نشاني از هيجان يا شوآف به چشم نمي‌خورد. آرام و متين حرف مي‌زند. حتي وقتي پاي مسائل حساس وسط كشيده مي‌شود. پاي پرواز تيم ملي بسكتبال به توكيو او را براي مصاحبه متقاعد كرديم. پيش از اين به خاطر حواشي كه در دو هفته قبل اطراف تيم ملي بسكتبال به وجود آمده بود گفته بود نمي‌خواهد مصاحبه كند. اما وقتي ما را ديد با روي باز پذيرفت و اين گفت‌وگو شكل گرفت. با مهران شاهين‌طبع از صعود به المپيك براي دومين بار بعد از انقلاب حرف زديم. از اينكه اين اتفاق به دست او كه يك مربي ايراني است رقم خورده. رسيديم به انتقاداتش از صداوسيما. جايي كه سفره دل سرمربي تيم ملي بسكتبال باز شد. در نهايت هم پاي بازي با امريكا و ستارگان NBA را وسط كشيديم و سرمربي تيم ملي بسكتبال قول داد تيم ملي بازي‌هاي قابل قبولي ارايه خواهند كرد.


 

پاي پرواز به المپيك توكيو هستيد. چه حسي داريد؟

احساس خوبي دارم. اميدوارم كه رفتن ما به المپيك موجب افتادن اتفاقات خوب توي بسكتبال باشد. چون سال ۲۰۰۸ و در المپيك پكن هم كه رفتيم اتفاق خاصي نيفتاد. آن درخواست‌هايي كه مطرح شد ، آن قول‌هايي كه داده شد، بي‌نتيجه ماند. در هر صورت مسوولان هستند، مي‌آيند آنجا و مي‌بينند. بچه‌ها يك سري كمبودها و مشكلاتي را مي‌گويند كه انتقال‌شان به مسوولان مي‌تواند براي ورزش ما و مخصوصا ورزش بسكتبال راهگشا باشد. بسكتبالي كه امروزه تغييرات گسترده‌اي در دنيا داشته و انجامش در كشور ما مي‌تواند موجب ايجاد شرايط بهتري براي بسكتبال باشد.

امكانش هست جزيي‌تر بگوييد منظورتان از شرايط بهتر چيست؟

ببينيد ما در دولت‌هاي مختلف نوسانات خيلي زيادي در ميزان توجهي كه به ورزش مي‌شود داشتيم. در بعضي مقاطع خيلي خوب توجه شده ولي ادامه پيدا نكرده. به دلايل مختلف كه مسوولان اعلام مي‌كنند، مثل مسائل اقتصادي، سياسي يا اجتماعي. همه اينها نوسانات را به همراه داشته. مشخصا همه ايده‌هايي كه مكرر بحث شده و گفته شده موجود است و مي‌توان از آنها استفاده كرد ولي تاكيد مي‌كنم كه اتفاق خاصي به هيچ عنوان بعد از ۲۰۰۸ براي بسكتبال نيفتاد.

احساس شما در رابطه با اينكه به عنوان يك مربي ايراني تيم را به المپيك رسانده‌ايد چيست؟

من فكر مي‌كنم بحث مربي خارجي و داخلي مطرح نيست. بحث سر ايجاد شرايط بهتر توي تيم ملي به لحاظ تاكتيكي و فني و انتخاب بازيكنان و ساير موارد است. اينها شرايطي مي‌طلبد كه هم مربي داخلي مي‌تواند واجد شرايطش باشد هم مربي خارجي. كار با تيم‌هاي ملي كار گسترده‌اي است. خصوصا در رشته‌هاي توپي و مخصوصا بسكتبال كه شرايطش با رشته‌هاي ديگر متفاوت است. به هر حال خوشحال هستم و خدا را شاكرم كه اين اتفاق رخ داده و اميدوارم كه توانسته باشم يك ذره خدمت كرده باشم.

برخي رسانه‌ها در اين چند سال چندان با شما خوب تا نكردند. گفتند صعود تيم ملي ناباورانه بوده يا از دو شغله بودن يا جايگاه متزلزل شما در تيم ملي نوشتند. اين وضعيت را چطور پشت سر گذاشتيد؟

بعضي از انتقاداتي كه انجام شده به نظرم وارد است. ولي بعضي از موارد ديگر كه مطرح است را مردم بايد نظر بدهند كه آيا در اين كار سختي كه در حال انجامش هستيم و شبانه‌‌روز با آن درگير هستيم مستوجب اين صحبت‌ها و نقدها هستيم يا نه. در هر صورت نظر مردم مهم است. باقي هم اگر نظرات‌شان خارج از قصد و غرض باشد يا از روي بي‌اطلاعي از شرايط كلي، هيچ بحثي در آن نيست. مي‌بينيم كه مابين عقايد مختلفي كه وجود دارد، همانطور كه استفاده‌هاي مطلوبي از فضاي مجازي و ساير فضاها مي‌شود نكات منفي هم وجود دارد. ما سعي كرديم هم صبر داشته باشيم و هم آرامش و به كارمان ادامه دهيم‌. بعضي از انتقادات هم كه مطرح شده در مقاطعي به نظرم درست بوده و بايد اصلاح شود.

در فاصله دو هفته تا اعزام تيم به توكيو حواشي اطراف تيم ملي بسكتبال بالا گرفت. آيا مجموعه تيم توانسته اين حواشي را پشت سر بگذارد؟

آن حاشيه‌ها اثراتش را روي بازيكنان گذاشته. در تمرينات بازيكنان تاثير گذاشته و شرايط ديگر را هم تحت‌الشعاع قرار داده. سعي ما اين است كه بتوانيم از اين حواشي عبور كنيم و بازي‌هاي بهتري در المپيك به نمايش بگذاريم.

در مراسم خداحافظي و جشن امضاي پيراهن كه روز شنبه برگزار شد هيچ مسوول ورزشي رده بالايي حضور پيدا نكرد. آيا اين يك پيام منفي براي شما بود؟

بعضي اوقات بدون اطلاع صحبت كردن درست نيست. من اطلاع دقيقي ندارم كه دلايل نيامدن‌شان چه بوده. شايد درگير مسابقات المپيك بودند، چون تا آنجايي كه مي‌دانم برخي از مديران و آقايان در حال حاضر در توكيو هستند و سايرين هم درگير هستند. مثلا روز شنبه درگير مسائل بدرقه كاروان اول در المپيك بودند. دقيقا اطلاع ندارم كه دليل نيامدن مسوولان چه بود ولي هميشه با بسكتبال همكاري داشته‌اند. هم آقاي صالحي اميري و هم آقاي وزير هميشه همكاري و حمايت كرده‌اند. من هم هميشه از حمايت‌شان واقعا سپاسگزارم.

در همان مراسم از صداوسيما انتقاد كرديد.

من بحثم با دليل و منطق است. كارشناساني كه مي‌آورند آنجا از همه نظر جاي سوال دارد. هرچند برخي كارشناسان هم هستند كه معتبر هستند و خيلي خوب مسائل را تجزيه و تحليل مي‌كنند. ولي در اين چهار سال كه ما كار كرديم، در صداوسيما خيلي از انتخاب‌هايي كه به عنوان كارشناس داشتند غلط بوده. صداوسيما خيلي بهتر مي‌توانست به تيم ملي بسكتبال كمك كند. صداوسيما شب سخت‌ترين بازي ما كه مي‌توانستيم راهي المپيك شويم برنامه‌اي ضد تيم ملي بسكتبال تهيه كرد. سعي كردند در مقاطع مختلف روحيه بازيكنان و كادرفني را تحت تاثير قرار دهند. فقط به اين عنوان كه مخاطب بيشتري داشته باشند حواشي مختلفي به وجود آوردند. باز هم تاكيد مي‌كنم كه اين چيز كلي نيست. خيلي از افرادي هستند كه شرافتمندانه آنجا كار مي‌كنند و خوب تحليل مي‌كنند. انتقادشان را هم مي‌كنند اما از سمت ديگر انگيزه مضاعفي را به تيم ملي مي‌دهند. من مي‌توانم در حال حاضر با مديران شبكه‌هايي كه برنامه‌هاي ورزشي مي‌سازند در مورد كارشناساني كه دعوت مي‌شوند بنشينم و مستقيما دلايلم را مطرح كنم. آن افراد را هم بياورم و دقيقا يا محكوم مي‌شوم يا حرفم را مي‌پذيرند.

يعني بعد از المپيك از آنها دعوت مي‌كنيد كه چنين نشستي برگزار شود؟

اگر دوست داشتند بله. برنامه‌هاي ورزشي مي‌توانند بيايند بنشينند تا من ثابت كنم مديراني كه تغيير مي‌كنند براي تهيه برنامه هر كاري را انجام مي‌دهند. مي‌خواهم نشان بدهم اينها چه دلايلي دارد. باز هم مي‌گويم ضمن احترام به بخشي از پيشكسوتان كه خيلي هم زحمت مي‌كشند در صداوسيما، گله من بيشتر از مديران رده بالاي صداوسيماست. به عنوان مثال در برنامه‌هاي‌شان بحث‌هايي را مطرح مي‌كنند كه در پايين‌ترين سطح فني بسكتبال يا هر رشته ورزشي است. دليلش اين است كه مشخصا تهيه‌كننده و مسوول گروه ورزش كه آنجا هست اطلاع كافي از آن رشته ورزشي ندارد. من پيشنهاد مي‌كنم اين افراد كه با غرض‌ورزي، پايين‌ترين سطح مهارت، زمان اندكي كه در اين رشته ورزشي گذرانده‌اند، با اطلاعات ناكافي و مسائل ديگري كه مي‌توانم ثابت كنم دعوت نشوند. به نظرم شايسته رسانه ملي نيست كه اين كار انجام شود. براي همين مستقيما وارد اين موضوع شدم و خيلي دوست دارم كه مديران محترم بخواهند تا من بروم و با آنها صحبت كنم و اين مساله را به خوبي باز كنم تا خداي نكرده صحبت‌هاي من بيشتر جنبه تخريبي پيدا نكند. براي همه رشته‌ها اين مشكلات وجود دارد و فكر مي‌كنم صحبت‌هاي من بتواند كمك بكند. در هر صورت معيارهايي براي افرادي كه وارد صداوسيما مي‌شوند بايد وجود داشته باشد. بايد ديد منافع شخصي آن فرد چقدر در كار دخيل است. بايد ديد منافع اجتماعي، جمعي، منافع كشوري و ملي‌اش چقدر است. بايستي فيلتر خيلي بهتري اعمال شود. انتقاد من اين بود كه يك رسانه به اين عظمت و قابل احترام چطور اجازه مي‌دهد به اين افراد كه بدون فيلتر وارد شوند و نظرات شخصي‌شان را اعمال كنند. در مورد افراد مختلف با توجه به اينكه سوابق‌شان كاملا مشخص است، اولين كاري كه يك رسانه مي‌تواند انجام دهد اين است كه فردي كه مي‌آيد و قرار است مطالبي را مطرح كند سوابق شخصي‌اش را بررسي كنند و من مطمئنم در اين زمينه شيطنت وجود داشته.

آيا اين كار با اطلاع مديران ارشد بوده؟

بعيد مي‌دانم مديران گروه‌هاي ورزشي شبكه‌هاي صداوسيما كامل مطلع باشند چون آدم‌هاي شاخصي هستند. آدم‌هاي قابل احترامي هستند. ولي مي‌خواهم بگويم در سال‌هاي گذشته هر بار آمدند در رابطه با دعوت از افراد با آدم‌هاي مورد اعتماد فدراسيون يا كميته ملي المپيك يا وزارت ورزش مشورت كردند، هم انتقادات خوب صورت گرفته هم اينكه غرض‌ورزي اتفاق نيفتاده.

آماده‌سازي تيم ملي با آنچه در نظر داشتيد هم‌خواني داشت؟

سال گذشته خيلي شرايط بهتري داشتيم. آن موقع كه بحث كرونا نبود. خيلي روي روال مشخصي حركت مي‌كرديم. بازي‌هاي خيلي خوب تداركاتي پيش‌بيني كرده بوديم. امسال به علت اينكه خود برگزاري المپيك در هاله‌اي از ابهام قرار داشت و مردد بودند كه رقابت‌ها برگزار مي‌شود يا نه و اينكه اكثر كشورهاي دنيا با مشكلات ناشي از شيوع كرونا مواجه بودند اوضاع سخت شد. حالا برخي كشورهاي اروپايي هستند كه به هم نزديكند و توانستند بازي‌هاي بيشتري انجام دهند و از تسهيلات بيشتري استفاده كنند. ولي ما براي رفتن به كشورهاي اروپايي و امريكايي با محدوديت‌هايي مواجه بوديم و به زمان‌بندي‌هاي بيشتري احتياج داشتيم براي برنامه‌ريزي. روي هم رفته راضي هستيم. بالاخره سه بازي با ژاپن برگزار كرديم و دو بازي هم با اسپانيا انجام داديم. دو بازي هم در فيبا كاپ آسيا داشتيم كه خيلي بازي‌هاي باكيفيتي براي ما نبود. در مجموع مي‌توانستيم شرايط بهتري داشته باشيم. با وجود تلاش زياد فدراسيون ما نتوانستيم شكافي كه در اين زمان‌بندي‌ها وجود داشت را برطرف كنيم. ما نتوانستيم با برخي تيم‌هاي خوب هماهنگي كنيم چون آنها هم با مشكل مواجه بودند. انتخاب چهار تيم آخر المپيك هم به تاخير افتاد و برنامه‌ريزي آنها را هم مختل كرد. حتي برخي تيم‌هايي كه بعد از انتخابي، برگزيده شدند به نوعي بي‌بازي تداركاتي به ژاپن رفتند و حالا قرار است در همان ژاپن برنامه‌هاي‌شان را پيش ببرند. يك سري كارها كه در توان‌مان بود انجام داديم و برخي را هم سعي كرديم انجام دهيم. صد در صد نيست ولي سعي خودمان را كرديم. يك سري كارها هست كه نمي‌توانيم به آن در زمان كوتاه‌مدت دست پيدا كنيم. به دليل آن شكل كار، شكل بازيكنان و شكل كار فني كه داريم خيلي از كارها اصلا به ما نمي‌خورد و نتوانستيم آن كارها را انجام دهيم. ولي در هر صورت من فكر مي‌كنم با آن انگيزه‌اي كه در بچه‌ها وجود دارد وهرچه به بازي‌ها نزديك شويم بيشتر مي‌شود، بازي‌هاي با كيفيتي به نمايش خواهيم گذاشت. اين را مطمئنم.

بازي با امريكا در المپيك اتفاق ويژه‌اي براي بسكتبال ايران است. براي اين بازي بيشتر هيجان‌زده هستيد يا مضطرب؟

من فكر مي‌كنم اين بازي يك فرصت است. يك فرصت خيلي خوب هم هست. ما هر موقع با تيم‌هاي خوب روبرو شديم صاحب يك فرصت شديم و نشان داديم كه رشدمان خوب بوده. مثلا قبل از جام جهاني بردن نيجريه، بازي خوب با يونان، بردن روسيه در خود روسيه، بازي خوب با اسپانيا و يك سري بازي‌هاي خوب كه در پنجره‌هاي جام جهاني انجام داديم نشان داد كه اين تيم خوب است. نشان داد تدارك خوب، بازي خوب هم‌زمان با تمرين خوب و پشتيباني همه‌جوره از بازيكنان مي‌تواند نتيجه‌بخش باشد. بازي با امريكا، بازي با فرانسه و چك فرصت‌هاي خيلي خوبي است براي بسكتبال ما و بازيكنان ما كه خودمان را محك بزنيم و نقاط ضعف‌مان را شناسايي كنيم. دو بازي با اسپانيا از اين لحاظ خيلي به ما كمك كرد. ما در بازي با تيم‌هايي كه نوع كار فني‌شان به اين صورت است مي‌توانيم خودمان را محك جدي بزنيم. بازي با امريكا به نظرم از نوع بازي با تيم‌هاي قدرتمند اروپاست و البته حساسيت‌هايي در اين زمينه وجود دارد و همچنين مي‌دانيم بازيكنان خيلي خوبي در اين تيم بازي مي‌كنند.

چه نتيجه‌اي را براي تيم ملي در المپيك پيش‌بيني مي‌كنيد؟

هدف اصلي ما و بچه‌ها اين است كه بازي‌هاي باكيفيتي به نمايش بگذاريم. مطمئن هستم وقتي با دقت بيشتر و ديسيپلين بهتر و رعايت كامل نكات فني كه همه قرار است انجام دهيم مقابل تيم‌ها قرار بگيريم مي‌توانيم بازي خوبي به نمايش بگذاريم. به نظرم مردم بايد از ما توقع داشته باشند كه مقابل اين سه تيم بازي‌هاي خوبي ارايه دهيم. اين مي‌تواند يك شب خوب براي ما باشد و بتوانيم نتيجه خيلي خوبي هم رقم بزنيم.

بعد از المپيك به عنوان سرمربي تيم ملي كارتان را ادامه مي‌دهيد؟

معلوم نيست. برويم ببينيم چه مي‌شود. بالاخره تصميم فدراسيون در اين زمينه خيلي مهم است. ما تابع تصميم فدراسيون هستيم و در هر صورت بايد ديد شرايط به چه صورتي پيش مي‌رود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون