• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4983 -
  • ۱۴۰۰ شنبه ۲ مرداد

همزمان با هشتمين‌شب اعتراض‌هاي خوزستان شهرهاي برخي استان‌هاي ديگر صحنه اعتراض مردمي بود

خوزستان؛ تشنه تدبير و تعامل

اعتراض‌ها به تنش‌هاي آبي خوزستان در حالي شامگاه جمعه نيز در چند شهرستان استان خوزستان ادامه داشت كه خبرهايي در خصوص برگزاري تجمع‌هاي اعتراضي مشابه در حمايت از مردم خوزستان يا به ‌منظور بيان مطالبات مشابه در برخي استان‌هاي همجوار و نزديك به استان خوزستان نيز به گوش مي‌رسد و از جمله شهرهاي اليگودرز لرستان و شاهين‌شهر استان اصفهان شاهد اين دست تجمع‌هاي اعتراضي شهروندان‌شان بودند. تجمع‌هايي كه البته در مواردي به خشونت كشيده شد و حتي به كشته و زخمي شدن چند نفر ديگر انجاميد. آن ‌هم در حالي كه بنا بر اعلام برخي منابع محلي و شهروندان اين استان‌ها، وضعيت اينترنت نيز نامساعد بوده و اين درحالي است كه فرماندار اليگودرز اعلام كرده كه اين شهر به ‌دليل شرايط خاص ناشي از همه‌گيري كرونا و قرار گرفتن در منطقه قرمز، به‌ حالت «نيمه‌تعطيل» درآمده است. آن‌طور كه خبرگزاري جمهوري اسلامي به ‌نقل از فرماندار اليگودرز گزارش داده، «مشاغل رتبه‌هاي 3 و 4 تعطيل شده‌اند.» ماشاالله نعمتي عصر پنجشنبه به ايرنا گفته است: «در صورت رعايت نكردن شيوه‌نامه‌هاي بهداشتي، واحدهاي صنفي متخلف پلمب و به مراجع قضايي معرفي خواهند شد.» همزمان در گزارشي كه خبرگزاري صداوسيما از آخرين وضعيت اين اعتراض‌ها در شهرستان اليگودرز منتشر كرد، آمده است: «تيراندازي‌هاي مشكوكي از طرف برخي عوامل ناشناس آغاز شد. نتيجه اين تيراندازي‌ها هدف قرار گرفتن يك جوان ۲۰ ساله بود. همچنين در اين تيراندازي‌ها دو نوجوان ۱۶ ساله نيز زخمي شدند.» در بخش ديگري از اين گزارش همچنين دو ويديو از «صحبت‌هاي پدرِ جوان جانباخته حوادث اليگودرز» و «پدربزرگ يكي از مجروحان حوادث اليگودرز» نيز منتشر و در ادامه تاكيد شده كه «نيروهاي حافظ امنيت در برخي خيابان‌هاي اليگودرز حضور يافتند.» گفتني است برخي منابع جوان 20 ساله كشته شده در جريان اعتراض‌هاي شهرستان اليگودرز را «اميد آذرخوش» معرفي كرده اما گزارش مستندي از عامل يا عواملي كه در تيراندازي به او نقش داشتند، منتشر نشده است.
همچنين بنا بر گزارش ديگري كه خبرگزاري صداوسيما از آخرين وضعيت اعتراض‌ها در استان خوزستان منتشر كرد، آمده است: «درپي تنش‌هاي آبي به وجود آمده در خوزستان در چند شب گذشته تجمعاتي در استان شكل گرفته بود. شب‌هاي گذشته در برخي شهر‌هاي استان خوزستان همچون ماهشهر، شادگان، دشت آزادگان، هويزه، شوش و ايذه و در مواردي هم دزفول كه در روز‌هاي گذشته شاهد اعتراضات مردمي بود.» اين گزارش اگرچه اشاره‌اي به تعداد كشته‌شدگان اين اعتراض‌ها طي بيش از يك هفته گذشته ندارد اما از اين خبر داده كه 2 برادر كه هر دو از ماموران نيروهاي انتظامي بودند، هدف حملاتي از سوي عناصري ناشناس قرار گرفته‌اند. بنا بر گزارش خبرگزاري صداوسيما، «ستوان دوم ضرغام‌پرست» يكي از اين دو مامور انتظامي در جريان اين ناآرامي‌ها به شهادت رسيده و برادرش نيز از ناحيه پا مجروح و براي مداوا به مركز درماني منتقل شده است. از سوي ديگر مراسم خاكسپاري هادي بهمني، معترض 17ساله‌اي كه در اعتراضات سه‌شنبه شب ايذه كشته شد، روز پنجشنبه در روستاي سوسن ايذه برگزار شد. 
اين اعتراض‌ها اما در شرايطي همچنان ادامه دارد كه طي روزهاي گذشته هيات‌هايي از جانب رياست‌جمهوري، رييس مجلس شوراي اسلامي، رييس قوه قضاييه و همچنين رييس‌جمهوري منتخب به منطقه اعزام شده و عصر ديروز نيز معاون اول رييس‌جمهوري عازم منطقه شد. همچنين رهبر انقلاب پيش از ظهر ديروز در سخناني كه پس از دريافت نوبت دوم واكسن كرونا مطرح كردند، نسبت به بي‌توجهي به توصيه‌هايي كه طي سال‌هاي گذشته درباره وضعيت آب استان خوزستان صورت گرفته، ابراز نارضايتي كرده و در بخشي ديگر از سخنان‌شان با اشاره به اين اعتراض‌ها گفتند: «مردم ناراحتي خود را بروز دادند اما هيچ گله‌اي از آنها نمي‌توان داشت؛ چراكه مساله آب، آن‌ هم در آن آب‌وهواي گرم خوزستان مساله كوچكي نيست.» ايشان با اشاره به حضور وفادارانه و فداكارانه مردم خوزستان در خط مقدم مشكلات 8سال دفاع مقدس گفتند: «اين مردم نبايد دچار مشكلات باشند و اگر به وقت خود به كار مردم رسيدگي مي‌شد، اين وضعيت ايجاد نمي‌شد.» جالب آنكه پيش از اين سخنان رهبري، معترضان در برخي تجمع‌هايي كه طي اين مدت تشكيل شد، در شعارهاي‌شان با گلايه از بي‌توجهي مسوولان به وضعيت اين مناطق، تاكيد كردند كه حاضر به كوچ و خروج از اين مناطق نيستند و شهرهاي محل سكونت‌شان را رها نخواهند كرد؛ بلكه خواهان توجه و تدبير مسوولان براي حل مشكلات و تعامل بيشتر حاكميت با شهروندان ساكن اين مناطق هستند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون