• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4983 -
  • ۱۴۰۰ شنبه ۲ مرداد

با برگزاري مراسم افتتاحيه در ورزشگاه سوت و كور ملي ژاپن

المپيك ۲۰۲۰ شروع شد

گروه  ورزش

روز گذشته ساعت15:30 به وقت تهران و ۲۰: ۰۰ به وقت توكيو رسما سي ‌و دومين دوره رقابت‌هاي المپيك در ورزشگاه ملي ژاپن با برگزاري مراسم افتتاحيه آغاز شد. در اين مراسم سوت و كور كه نبود تماشاچيان حسابي توي ذوق مي‌زد، كمتر از هزار نفر از ورزشكاران و اعضاي كادر كاروان‌هاي ورزشي بعد از مراسم آتش‌بازي و پرفورمنس هنرمندان ژاپني مقابل سكوهاي خالي رژه رفتند. البته مسابقات به صورت غيررسمي از ظهر روز پنجشنبه با برگزاري دور گروهي رقابت‌هاي فوتبال به صورت غيررسمي استارت خورده بود. بامداد جمعه نيز دور مقدماتي مسابقات قايقراني آغاز شد و نخستين نماينده كاروان ورزشي ستارگان ايران زمين با رقباي خود مصاف داد. 

تاثير هولوكاست بر مراسم افتتاحيه
مراسم افتتاحيه المپيك از ۲۴ ساعت قبل با يك حاشيه بزرگ همراه شد. اين حاشيه چيزي جداي مخالفت‌هاي مردم ژاپن براي برگزاري مسابقات در ايام همه‌گيري كرونا يا مثبت شدن نمونه تست برخي اعضاي كاروان‌هاي ورزشي بود. روز پنجشنبه خبر رسيد كنتارو كوباياشي، كمدين ژاپني و كارگردان و مدير مراسم افتتاحيه المپيك از كار بركنار شده است. دليل اين تصميم انتشار ويديويي قديمي از كوباياشي در حال شوخي با هولوكاست بود. سيكو هاشيموتو، سرپرست المپيك ژاپن، انتقاد كرد كه اين ويديو واقعيت‌هاي تلخ تاريخ را به سخره مي‌گيرد. جن ساكي، سخنگوي كاخ سفيد نيز در يك كنفرانس مطبوعاتي با اشاره به بركناري كمدين سابق كنتارو كوباياشي كه فقط يك روز قبل از شروع رسمي المپيك رخ داد، گفت: «ما قطعا از اين تصميم حمايت مي‌كنيم.»
مراسم افتتاحيه براي كاروان ورزشي ايران هم حاشيه‌هايي به همراه داشت كه مربوط به لباس مخصوص رژه بود. در حالي كه به دليل انتقادات فراوان از طراحي لباس‌هاي رسمي ورزشكاران، قرار بر اين شده بود كه همه با ست ورزشي در افتتاحيه حاضر شوند، شب قبل از مراسم گفته شد كه لباس‌هاي جديدي براي اعضاي زن كاروان تدارك ديده شده و قرار است به دهكده بازي‌ها ارسال شود. لباس‌هاي طراحي‌شده توسط همان مزوني كه لباس‌هاي اوليه و پرايراد را طراحي كرده بود. با اين حال زنان ورزشكار ايراني با همان لباس فيروزه‌اي رنگ كه تقريبا همه به آن نقد داشتند در مراسم افتتاحيه حاضر شدند. در اين مراسم ۲۵ نفر از اعضاي كاروان ورزشي ايران شامل ۶ نفر از كادر و ۱۹ ورزشكار حضور داشتند.

قرنطينه هادي  عامل
درحالي‌كه مقامات برگزاري مسابقات تمام تلاش‌شان را براي برگزاري هرچه ايمن‌تر مسابقات به كار گرفتند تا پيش از آغاز رسمي مسابقات تعداد ۱۱۰ مورد آلودگي در بين افراد مرتبط از جمله ورزشكاران، مربيان، مديران و پيمانكاران شناسايي شد. از اين ۱۱۰ نفر يك مورد هم مربوط به ايران بود. تست كروناي عبدالله روا مجري و خبرنگار صداوسيما در آغاز ورود به ژاپن مثبت اعلام شد تا او راهي قرنطينه ۱۴ روزه شود. همراه با او ۵ نفر از كارمندان صداوسيما نيز با اينكه تست‌شان منفي شده بود بالاجبار ۱۴ روز راهي قرنطينه شدند و اجازه ندارند در ورزشگاه‌هاي المپيك حاضر شوند. در بين اين ۵ نفر نام هادي عامل گزارشگر كشتي نيز ديده مي‌شود. هادي عامل، گزارشگر كشتي كه در اين گروه قرار داشت، در اين باره گفت: «با اينكه هر دو تست ما 6 نفر در تهران منفي بود، اما متاسفانه تست همكار ما در فرودگاه ژاپن مثبت شد. پس از اين ماجرا ما 6 نفر حدود ۱۰ ساعت در فرودگاه بوديم و دوباره از همكار  ما تست گرفتند كه باز هم مثبت شد. البته او هيچ مشكل يا علايمي ندارد اما او را به هتل مخصوصي منتقل كردند تا در آنجا قرنطينه باشد.» عامل در ادامه در مورد قرنطينه شدن 5 نفر ديگر از كارمندان اعزامي صدا و سيما گفت: «با اينكه تست ما منفي بوده و هر روز هم تست مي‌گيرند و منفي هم هست، اعلام كرده‌اند بايد ۱۴ روز در هتل خود قرنطينه باشيد و حق حضور در ورزشگاه‌ها را نداريد. ژاپني‌ها سخت‌گيري زيادي مي‌كنند و ما خواستار اين هستيم حداقل پس از يك هفته قرنطينه، اجازه حضور در ورزشگاه‌ها را به ما بدهند.»

اولين صعود در اولين روز
همان‌طوركه گفته شد مسابقات المپيك براي كاروان ورزشي ايران از ساعت 4:30بامداد روز جمعه آغاز شد، جايي كه نازنين ملايي پاروزن كشورمان در رقابت‌هاي رويينگ يك نفره با رقباي خود به رقابت پرداخت. ورزشكار ايران در دور گروهي با 5 پاروزن ديگر از كشورهاي بلاروس، امريكا، پاراگوئه، سودان و نيجريه رقابت داشت كه در پايان زمان ۷ دقيقه و ۵۹ ثانيه را ثبت كرد و در رده سوم قرار گرفت. قايق‌هاي امريكا، بلاروس و ايران به ترتيب اول تا سوم شدند و به مرحله يك‌چهارم نهايي رفتند. مرحله يك‌چهارم نهايي رويينگ يك نفره زنان، دوشنبه ۴ مرداد برگزار مي‌شود. افشين فرزام، سرمربي تيم ملي قايقراني رويينگ در مورد عملكرد ملايي گفت: «براي نخستين‌بار در تاريخ رويينگ توانستيم صعود مستقيم به مرحله يك‌چهارم نهايي داشته باشيم كه البته كار او در اين مرحله بسيار سخت‌تر است اما نازنين شرايط جسمي و روحي خوبي دارد و فردا هم دو جلسه تمرين خواهيم داشت.»
ميلاد وزيري دومين ورزشكار ايراني بود كه از ساعت 8:30 در تيراندازي رشته ريكرو به مصاف رقباي خود رفت. وزيري در اين مرحله كه دور مقدماتي و تعيين رنكينگ به حساب مي‌آمد با كسب ۶۲۹ امتياز در بين ۶۴ ورزشكار در جايگاه شصت‌وسوم قرار گرفت. وزيري بايد روز سه‌شنبه در دور حذفي به مصاف اليسون بريدي از امريكا برود. بريدي در دور مقدماتي بعد از تيرانداز كره‌اي دوم شد. در اين مرحله نخستين ركوردشكني المپيك توكيو رقم خورد. آن سان ورزشكار تيروكمان كره‌جنوبي توانست علاوه بر ايستادن در رتبه نخست با ثبت ۶۸۰ امتياز ركورد المپيك را به نام خود ثبت كند تا اولين ركوردشكني المپيك در تير و كمان رخ دهد. ركورد قبلي توسط لينا گراسيمنكو اوكرايني در سال ۱۹۹۶ در المپيك آتلانتا (۶۷۳ امتياز) ثبت شده بود.

تحقير آلمان به دست برزيل
رقابت‌هاي فوتبال المپيك طبق سنت هميشگي يك روز پيش از آغاز رسمي مسابقات شروع به كار كرد. در اين رقابت‌ها كه در 4 گروه 4 تيمي در بخش مردان و 4 گروه 4 تيمي در بخش زنان برگزار مي‌شود در حساس‌ترين بازي روز نخست و از گروه 4، 2 تيم برزيل و آلمان، فيناليست‌هاي المپيك ريو به مصاف هم رفتند كه درنهايت برزيل با برد پرگل ۴ بر ۲ نشان داد مثل دوره قبل مدعي اول كسب مدال طلا به حساب مي‌آيد. در اين بازي ريچارليسون مهاجم تيم اورتون و يكي از 3 سهميه بالاي ۲۳ سال سلسائو در نيمه اول هت‌تريك كرد. بعد از حذف آلمان در جام جهاني در دور گروهي، حذف در يك‌هشتم يورو اين سومين نتيجه نااميدكننده فوتبال آلمان در چند سال گذشته به حساب مي‌آيد. در ديگر بازي‌هاي جالب توجه روز اول از گروه يك مكزيك موفق شد فرانسه را با ۴ گل شكست دهد و استراليا در گروه 3 با 2 گل از سد آرژانتين گذشت. تساوي اسپانياي پرستاره مقابل مصر در همين گروه از ديگر نتايج جالب توجه روز نخست رقابت‌هاي فوتبال بود. 
در فوتبال زنان و در گروه 4 سوئد نايب قهرمان دور قبل موفق شد تيم قدرتمند امريكا را با 3 گل شكست دهد. اين دو تيم در مرحله يك‌چهارم نهايي المپيك ريو هم به مصاف هم رفته بودند كه سوئدي‌ها در ضربات پنالتي برنده شده بودند. برزيل هم با ۵ گل از سد چين گذشت. فورميگا هافبك 43 ساله تيم ملي فوتبال بانوان برزيل با حضور در ديدار مقابل چين موفق به ثبت ركورد جديدي شد. او كه بيش از 200 بازي ملي براي سلسائو دارد براي هفتمين‌بار در المپيك به ميدان رفت تا ركوردشكني كند. فورميگا كه در تيم سائوپائولو به ميدان مي‌رود كار خود را در پيكارهاي المپيك در سال 1996 و از المپيك آتالانتاي امريكا آغاز كرد و حالا مبدل به مسن‌ترين بازيكن تاريخ فوتبال زنان شده است. اين بازيكن برزيلي كار خود را در جام جهاني فوتبال زنان در سال 1995 و زماني كه 17 ساله بود در تيم ملي برزيل استارت زد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون