• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3263 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۱۹ خرداد

يك يار ديگر احمدي‌نژاد در اوين

بقايي بازداشت شد

مهشيد ستوده| حميد بقايي بازداشت شد. «كارآمدي، كارداني، شايستگي‌هاي فردي، توان مديريتي و قابل اعتماد» صفاتي است كه رييس دولت سابق چهار سال پيش زماني كه حكم به ارتقاي حميد بقايي را امضا مي‌كرد در وصف او گفت. بهار براي مرد شماره يك نهاد رياست‌جمهوري دولت قبل در اين چند سال خوش‌يمن نبوده است، هرچند كه فروردين 90 حكم ارتقايش را گرفت و از سكوي سازمان ميراث فرهنگي به معاون اجرايي نهاد رياست‌جمهوري پرتاب شد اما 10 روز بعد ديوان عدالت اداري حكم به انفصال از خدمتش داد. بهار 92 برايش بدتر بود و او بايد با پاستور خداحافظي مي‌كرد، اما بهار 94 پايان همه‌چيز بود. مدير كارآمد و كاردان دولت سابق كه همان دو سال پيش گفته بود: « چرا بايد خطر بازداشت را احساس كنم زماني كه خلافي نكردم»، صبح بهاري 18خرداد كه به دادسراي انقلاب احضار شد نه تنها به جلسه ساختمان ولنجك احمدي‌نژادي‌ها نرسيد بلكه بازداشت هم شد. خبر را سخنگوي قوه قضاييه روز گذشته در نشست با خبرنگاران به عنوان نخستين خبر اعلام كرد. محسني‌اژه‌اي كه پشت صندلي‌اش نشست پيش از آنكه كسي سوالي بپرسد خودش به سراغ خبر مهمش رفت و گفت: « بازپرس پرونده آقاي بقايي، معاون اجرايي رييس‌جمهور سابق، ايشان را امروز احضار و براي او قرار بازداشت صادر كرد. » وي گفت: ايشان پرونده‌اي داشت و به همين دليل بازپرس امروز او را احضار كرده بود، هرچند كه محسني‌اژه‌اي از بيان جزييات در اين مورد خودداري كرد اما سايت دولت بهار متعلق به محمود احمدي‌نژاد به نقل از وكيل بقايي كه نام وي هم مشخص نيست دليل احتمالي بازداشت وي را شكايت نهاد رياست‌جمهوري دولت درباره صندوق رجايي و باهنر عنوان و با اين حال تاكيد كرد براي اطلاع دقيق از دليل بازداشت منتظر اعلام مراجع قضايي هستيم. اين سايت در ادامه آورد كه بقايي هم از نهاد رياست‌جمهوري درباره صندوق يادشده شكايت كرده بود. »
حميد   بقايي كيست؟
فوق ليسانسه 46 ساله، جغرافياي سياسي نهادهاي مختلفي را تجربه كرده است. از وزارت اطلاعات گرفته تا وزارت كشور. كمي بعد هم به صدا و سيما و شهرداري تهران رفت تا رياستش بر سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در سال 88 در دولت دهم بشود نقطه آغازش براي پرش. كمي بعد در سال 90 و در روزهايي كه زمزمه‌هاي فعاليت جريان انحرافي در دولت دهم پيچيده بود ارتقا پيدا كرد و علاوه بر معاونت اجرايي رييس‌جمهور، سرپرست نهاد رياست‌جمهوري هم شد. همان سال 90 بود كه زمزمه بازداشتش در محافل پيچيد و تاييد نشد. خودش اما از رفقاي صميمي اسفنديار رحيم مشايي است. مي‌گويد با او رفاقت ديرينه دارد و همين رفاقت ديرينه سبب شد كه او را مرد شماره دو جريان انحرافي بدانند. او اما از ساير احمدي‌نژادي‌ها بيشتر در رسانه‌ها بود. بعد از پايان عمر دولت دهم هر اتهامي كه عليه او و همكارانش مطرح مي‌شد سريعا پاسخ مي‌داد. حميد بقايي اما نخستين مدير و معاون احمدي‌نژاد نيست كه روانه زندان مي‌شود. او پس از علي اكبر جوانفكر، محمد شريف ملك زاده، سعيد مرتضوي و محمدرضا رحيمي پنجمين يار رييس دولت سابق است كه روانه زندان مي‌شود.
احمدي‌نژادي‌ها منكر بقايي شدند
صفت بارز احمدي‌نژادي‌ها روز گذشته بازهم به چشم آمد. بازهم يكي از آنها كه پايش به زندان باز شد آنها عقب كشيدند. در زماني كه اتهاماتي عليه محمدرضا رحيمي، معاون اول دولت دهم منتشر شده بود هم دفتر محمود احمدي‌نژاد با صدور اطلاعيه‌اي خود را از هر گونه ارتباط با رحيمي مبري كرد. تبري جستني كه نامه تاريخي محمدرضا رحيمي پيش از رفتن به زندان را در پي داشت. در مورد بازداشت حميد بقايي اما هنوز خود محمود احمدي‌نژاد موضع‌گيري نداشته است با اين حال ياران او همگي منكر بقايي شدند. به گزارش انتخاب، عبدالرضا داوري از چهره‌هاي نزديك به احمدي‌نژاد گفت كه حميد بقايي اخيرا در دفتر ولنجك فعال نبوده است. داوري در واكنش به خبر بازداشت حميد بقايي گفت: من هم خبر بازداشت بقايي را از سايت‌ها شنيدم و اصلا از آن اطلاع نداشتم. اين فعال رسانه‌اي با بيان اينكه از جزييات ماجراي دستگيري معاون رييس‌جمهور سابق آگاه نيست، افزود: آقاي بقايي در دفتر ولنجك زياد فعال نبودند و خودم در ايام اخير ايشان را در دفتر نديدم. وي در پاسخ به سوالي در مورد ارتباط بازداشت بقايي با ماجراي خبر دستگيري او در سال 90 گفت: من اطلاعي در اين باره ندارم و دليل اصلي را نمي‌دانم.
داوري در ادامه گفت: ارتباط من با بقايي زياد نزديك نبود و هيچ‌وقت صحبتي در اين باره با ايشان نكردم. مرتضي تمدن، استاندار تهران در دولت احمدي‌نژاد نيز در واكنش به بازداشت معاون رييس‌جمهور سابق گفت: چرا از من مي‌پرسيد؟وي در پاسخ به اينكه «بقايي با احمدي‌نژاد حشر و نشر دارد» گفت: كل ملت ايران با احمدي‌نژاد حشر و نشر دارند، چون اين‌طور است بايد از كل مسائل اطلاع داشته باشند؟ خود شما هم با آقاي احمدي‌نژاد حشر و نشر داريد، پس بايد از تمامي مسائل آگاه باشيد؟تمدن در واكنش به اينكه «شما به احمدي‌نژاد و بقايي نزديك تريد تا خبرنگاران» گفت: من از شما به آقاي احمدي‌نژاد نزديك‌تر نيستم. وي در ادامه تاكيد كرد: بنده اطلاعي از هيچ مساله‌اي ندارم و درس و كلاس و دانشگاه دارم و فرصت اين طور صحبت‌ها را ندارم.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون