• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4986 -
  • ۱۴۰۰ سه شنبه ۵ مرداد

از آواز شاه‌زيدي تا درگذشت مولايي

طنين آثار مشكاتيان گرد آرامگاه خيام

مولانا و سعدي در آواز شاه‌زيدي
دفتر موسيقي معاونت هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در دو هفته پاياني تيرماه مجوز ۲۰۲ تك‌آهنگ و ۱۳ آلبوم را صادر كرد. روابط عمومي دفتر موسيقي گزارش داد كه آلبوم «گل بي‌خار» از مجموعه نغمه‌هاي زنده‌رود با آواز علي‌اصغر شاه‌زيدي و با اشعاري از مولانا و سعدي، آلبوم «لحظه‌هاي بي‌زمان» اثر يلدا فليشلي شامل شعرخواني اشعار مرحوم فليشلي، آلبوم «جز عشق ندارم هنري» اثر گروه موسيقي نغمه‌گردان به آهنگسازي احسان‌الله عبايي و خوانندگي سيد محسن حسيني، آلبوم «بداهه نوازي دايره» به آهنگسازي و نوازندگي تار و سه تار سروش پور‌گودرزي و تنظيم هومن پيمان، آلبوم «رديف ميرزاعبدالله» به روايت نورعلي برومند با نوازندگي كمانچه حسام اينانلو، آلبوم‌هاي بي‌كلام «رطل ۱ و رطل ۲» به آهنگسازي مازيار قره‌قوچ و دونوازي تار و تنبك مازيار قره‌قوچ و امين عطايي و آلبوم «راه جنون» به آهنگسازي بهداد بابايي و دونوازي سه‌تار و تنبك بهداد بابايي و نويد افقه، از جمله آثاري هستند كه در اين دو هفته مجوز انتشار گرفتند. براي اين آثار صرفا مجوز انتشار صادر شده و زمان انتشار آنها دراختيار مالك اثر است.
آثار مشكاتيان گِرد آرامگاه او و خيام پيچيد 
 علي قمصري در جديدترين ويديويي كه از پروژه تار ايراني منتشر كرده، به آرامگاه خيام در نيشابور رفته و در آنجا نواخته است‌. ايسنا گزارش داد كه اين آهنگساز و نوازنده موسيقي ايراني كه مدتي است سفري هنري را آغاز كرده و در آن قصد دارد با سازش دور ايران را بگردد، در جديدترين برنامه به نيشابور رفته است. قمصري با اجراي بيست و چهارمين برنامه، قطعاتي از آثار پرويز مشكاتيان -آهنگساز- را نواخته است. او در توضيح اين قسمت نوشته است: «در آرامگاه اديب و حكيمي (خيام) نواختم كه شعرش موسيقي بود و از آثار هنرمندي (استاد مشكاتيان) نواختم كه موسيقي‌اش، شعر بود. هنر بداهه در شرق، با تامل بر «دم» و «آن» و «حضور» به جاي «بودن» در لحظه، متبلور مي‌شود. اين حضور در لحظه، با بي‌قيدي و لذت‌گرا بودن محض منطبق نيست بلكه «حضور»، كاملا امري آگاهانه و خردمندانه است. حال اين حضور آگاهانه اگر به شيدايي برسد نتيجه چيزي است كه در رباعيات عمر خيام مي‌بينيم. در نيشابور، چهار مضراب دل‌انگيزان و تصنيف الا يا ايها‌الساقي از آلبوم افشاري مركب را نواختم كه با صداي استاد شجريان و استاد بسطامي خوانده شده. در ادامه در گوشه‌هاي عراق و رهاب بداهه‌نوازي كردم و تم اصلي «دودعود» پايان بخش اين اجرا است.» قمصري همچنين نوشته است كه پس از ضبط اين اثر، در مزار زنده‌ياد مشكاتيان هم براي هنردوستان نيشابور اجرا داشته و «ديدار لذتبخشي» با آنها داشته است: ‌«در هر شهر، تار ايراني با امكاني كه مهياست هماهنگ مي‌شود. در نيشابور امكان صدابرداري فراهم نشد. يك ميكروفون چسبان فراهم شد كه آن نيز صدا را ديستورت شده ضبط كرد و مجبور به استفاده از صداي دوربين شديم. البته از نتيجه راضي هستم.»
سازهايي محصول پژوهش در موسيقي
رييس پژوهشكده هنرهاي سنتي پژوهشگاه ميراث ‌فرهنگي و گردشگري ساخت سه ساز رُبابِ «سوپرانو»، «آلتو» و «باس» را محصول مهارت در رشته سازسازي و پژوهش بي‌سابقه كارگاهي در حوزه موسيقي دانست و گفت: اين سازها اكنون از صداي مطلوب‌تري حتي براي حضور در اركستراسيون برخوردارند.  سيدعبدالمجيد شريف‌زاده در گفت‌وگو با ايرنا درباره نمونه‌سازي سه ساز از خانواده ساز زهي رباب گفت: پس از پژوهش‌هاي تاريخي در حوزه موسيقي سنتي، مقامي و كلاسيك با تغيير در ابعاد و شكل ساز رباب كه از سازهاي محلي است، براي اولين‌بار در كارگاه موسيقي پژوهشكده هنرهاي سنتي سه ساز رباب سوپرانو، آلتو و باس ساخته شد. رييس پژوهشكده هنرهاي سنتي وزارت ميراث فرهنگي گفت: رباب از سازهاي زهي و جزو سازهاي محلي در مناطق جنوب شرقي ايران و براي جغرافيايي روستايي است و در موسيقي سنتي سيستان‌وبلوچستان همچنين كشور افغانستان جايگاه ويژه‌اي دارد؛ به‌رغم برخورداري از اين جايگاه، اما در موسيقي محلي مناطق مذكور به دليل برخي مشكلات آكوستيكي كه بازتاب آن در نوع صدا متجلي مي‌شود، هميشه امكان به‌كارگيري رباب در موسيقي رديفي-دستگاهي، محل مناقشه بوده و استفاده از آن در اركستر شهري محدود بوده است. شريف‌زاده ساخت سازهاي سه‌گانه رباب را محصول پژوهش هنري اساتيد و هنرمندان پژوهشكده هنرهاي سنتي پژوهشگاه ميراث فرهنگي دانست و تاكيد كرد: هنرمندان اين پژوهشكده در ابعاد، اندازه و شكل اين ساز تغييراتي به وجود آوردند و آن را در ابعاد بزرگ‌تر براي استفاده در اركستراسيون ساخته‌اند كه تاكنون سابقه نداشته است.
منوچهر مولايي درگذشت
منوچهر مولايي، هنرمند و پيشكسوت موسيقي شيراز درگذشت. مهر گزارش داد: استاد منوچهر مولايي صبح يكشنبه به دليل كهولت سن در شيراز درگذشت. منوچهر مولايي متولد ۱۳۱۷ نوازنده چيره‌دست تمبك و مدرس موسيقي طي سال‌ها زندگي پربار هنري، به پرورش شاگردان بسياري همت گماشت. مرحوم استاد منوچهر مولايي توجه بسياري به حفظ و اشاعه موسيقي محلي شيراز و فارس داشت و از معدود هنرمندان شيرازي بود كه با بزرگان موسيقي ايران از جمله غلامحسين بنان، فرهنگ شريف، فضل‌الله توكل، جليل شهناز، پرويز ياحقي، حسن ناهيد، رضا ورزنده، محمودي خوانساري، انوشيروان روحاني، همايون خرم، مهرداد كاظمي و... همكاري داشت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون