• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4988 -
  • ۱۴۰۰ شنبه ۹ مرداد

مديريت بحران كرونا در موج پنجم

مهدي زارع

اين روزها با شيوع موج پنجم همه‌گيري ويروس كرونا در محدوده زماني تغيير دولت خيلي نمي‌توان به پيگيري و جديت و پيگيري مديران كنوني سامانه سلامت حداقل در هفته‌هاي آينده تا راي اعتماد مجلس به كابينه رييسي اميد داشت. مهم‌ترين نقصان واكسينه نشدن بيشتر مردم تا پايان دولت روحاني است، البته بسياري از مردم توصيه‌هاي بهداشتي را جدي نگرفته‌اند. به هر حال نكته‌هايي هست كه در شيوع گستره كرونا به ‌طور جدي‌تر بايد رعايت كرد. هر نفر كه در همين تحولات سياسي تغيير دولت در هفته‌هاي آينده مبتلا شود و خداي نكرده جان خود را از دست بدهد، همه ما مسووليم. 
1- تسريع در واكسيناسيون همگاني: مسوولان بهداشتي، و شوراي شهر به جد پيگير شوند تا همه مردم به سرعت واكسينه شوند. شرط ورود به شهرهاي توريستي را واكسينه شدن بگذاريد. واكسن كافي البته بايد به فوريت تهيه و در دسترس مسوولان بهداشتي شهر و اورژانس شهر‌هاي توريستي قرار بگيرد. 
2- مهماني و شب نشيني‌هاي هميشگي را لغو كرده،  به عيادت بيماران فاميل نرويد. تلفني عذرخواهي كرده و حال بيمار را جويا شويد، در ادارات نكات لازم را رعايت مي‌كنند، با فاصله‌گيري از هم و ماسك زدن (حداقل دو ماسك روي هم و براي همگان) مانع از سرايت كرونا شويد.
3- زيارت اهل قبور در پنجشنبه‌ها تا اطلاع ثانوي تعطيل شود. كليه مراسم ختم و بزرگداشت يا به صورت مجازي يا در فضاي كاملا باز با حداقل نفرات برگزار شود. متوليان مساجد و آرامستان‌هاي شهر به دقت اين محدوديت‌ها را رعايت كنند. 
4- متاسفانه عده‌اي اين خطر را جدي نمي‌گيرند و همچنان براي حضور در مراسم ختم و دادن سرسلامتي اصرار دارند و با دادن اعلاميه‌هاي ترحيم همگاني، انتظار خود از دوست و فاميل را براي حضور در مراسم تازه درگذشته‌شان عنوان مي‌كنند. 

امر به معروف اينجا امر به اصلاح كار غلط است. بدون رودربايستي به همه بستگان و دوستان يادآور شويم كه رعايت رسم و رسوم مربوط به شرايط عادي است. اكنون زمان همه‌گيري كروناست، اين رسم و عادت‌ها كه در شرايط عادي پسنديده است، مي‌تواند به قيمت جان عزيزان‌مان تمام شود.  
5- حضور در مجامع عمومي و خصوصي ازجمله مهماني‌هاي خانوادگي، جشن‌ها و عروسي‌ها است. يكي از همسايه‌هاي ما در هفته گذشته به دليل شركت در يك مراسم عروسي به كرونا مبتلا شد و جان خود را در جواني از دست داد. در زمينه رعايت ارتباطات اجتماعي، فاميلي و خانوادگي همه جشن‌ها و مهماني‌ها را به تعويق اندازيد. هر نوع مراسم ازدواج را مي‌توان با حضور حداقل افراد - عروس و داماد و والدين‌شان - برگزار كرد. حضور هر فرد اضافه ريسك بالايي دارد. 
6- به نانوايي‌ها، فروشگاه‌هاي مواد غذايي و فروشگاه‌هاي خدماتي دستور داده شود كه به هر مشتري كه ماسك ندارد نان، غذا و خدمات عرضه نشود. ورود هر مشتري بدون ماسك (حداقل دو ماسك روي هم) به هر مغازه‌اي ممنوع شود. 
7- در صله‌رحم كه از تاكيدات ائمه‌اطهار(ع) محسوب مي‌شود، هيچ شكي وجود ندارد اما براي قطع رشته ادامه ويروس كرونا مدتي همديگر را در فضاي مجازي ببينيم. درست است كه دلتنگ هم مي‌شويم اما براي حفظ سلامتي خود و همان عزيزاني كه دلتنگ‌شان مي‌شويم، بهتر است زنجيره رفت و آمد حضوري را قطع كنيم. 
8- بايد مدتي در كنار ايجاد محدوديت‌هاي تردد خياباني، بازارگردي، هر نوع تجمع براي خريد يا ايستادن در صف در مقابل يا داخل مغازه‌ها ممنوع شود. 
9- براي عزيزي كه ما را به جمعي دعوت كرده يا تصميم به آمدن به منزل ما دارد، توضيح دهيم كه شرايط الان به چه صورت است و چون ما اطلاع از وضعيت ديگران و حتي ناقل بودن خودمان شايد نداشته باشيم بهتر است مدتي از جمع‌هاي حضوري پرهيز كنيم. كرونا روي افراد با بيماري خاص بيشتر اثر مي‌گذارد، براي سلامتي آنها به جمع دوستان نرويم. اين ويروس در محيط بسته حتي از طريق هوا هم منتقل مي‌شود. براي سلامت همكاران لطفا مديران دولتي و خصوصي تا آخر مرداد ماه تا جايي كه ممكن است با دوركاري همه كاركنان موافقت كنند. 
10- كادر درمان يا هر شغل با ارباب رجوع زياد و امكان آلودگي نزديكان در ارتباط با اعضاي خانواده و همين طور ديگر افراد مراقبت لازم را به لحاظ بهداشتي يعني استفاده از ماسك و دستكش و ديگر موارد مهم داشته باشند. 
11- هيات‌هاي مذهبي، جلسات خود را كاملا به فضاي مجازي ببرند. بسياري از مداحان سرشناس كشور جلسات خود را در مناسبت‌هاي مهمي همچون عزاداري محرم سال 1399 و ميلاد امام حسين(ع)، ميلاد حضرت عباس(ع) و نيمه ‌شعبان به صورت مجازي برگزار كردند. هيات‌ها برنامه‌هاي متنوع را براي برگزاري عزاداري در فضاي مجازي در نظر بگيرند و اجرا كنند. هر خانه را به يك تكيه سيدالشهدا تبديل كنيم و براي عزاداري امام حسين(ع) و يارانش امسال تجمع فيزيكي در محل مساجد و هيات‌ها نداشته باشيم. نگارنده خود دومين سالي است كه دلتنگ حضور فيزيكي در مراسم عزاداري امام حسين(ع) است، ولي سلامت همشهريان و همنوعان را بر هر اجراي مراسم سنتي ارجح مي‌داند. 
12- مراجع تقليد و روحانيان و علماي بلاد همت كنند تا با نظارت آنها نماز جماعت و تجمع براي عزاداري در مساجد به دليل شيوع روزافزون ويروس كرونا تا اطلاع ثانوي لغو شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون