• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4988 -
  • ۱۴۰۰ شنبه ۹ مرداد

روزهاي سختي در انتظار كره‌شمالي است

جنگ مردم با گرسنگي هشدار كيم به سئول و واشنگتن

آرمين منتظري

 

كيم جونگ اون، رهبر كره‌شمالي در آغاز تابستان  و به واسطه بسته شدن مرزهاي كره‌شمالي با ديگر كشورها به واسطه همه‌گيري ويروس كرونا درباره شرايط بحراني و فلج‌كننده مواد غذايي در اين كشور هشدار داد. علاوه بر اين در اواسط تابستان موجي از گرما اين كشور را در بر گرفته است و بارش باران نيز در پايين‌ترين سطح خود است و اين دو عامل موجب شده اين كشور با بحران كمبود مواد غذايي و گرسنگي گسترده مواجه شود. 
به گزارش واشنگتن‌پست، دماي هوا در برخي نواحي كره‌شمالي به 39 درجه بالاي صفر رسيده است. اين موج گرما موجب بروز خشكسالي گسترده در اين نواحي شده است. اين كشور در سال جاري ميلادي بارش باراني برابر با 21 ميليمتر داشته كه در اين فصل بسيار كم محسوب مي‌شود. هوا در كره‌شمالي آنقدر گرم است كه تلويزيون ملي اين كشور به افراد سالمند هشدار داده كه ممكن است دچار گرمازدگي يا فقر بالاي سديم شوند كه اين دو عامل در كنار هم منجر به شيوع بيماري‌هاي قلبي و سكته خواهندشد. مقامات كره‌شمالي به مردم اين كشور تاكيد كرده‌اند كه از ماندن زير نور خورشيد اجتناب كنند و سعي كنند ميوه و سبزيجات را در رژيم غذايي خود گنجانده و مقادير بيشتري آب بنوشند. اين شرايط بحراني مي‌تواند تاثيرات درازمدت بر كشوري بگذارد كه سيستم‌هاي آب‌رساني نظام‌يافته‌اي ندارد. در چنين شرايطي فشار بر دولت كره‌شمالي افزايش خواهد يافت چراكه اين كشور در حال حاضر نيز تحت فشار شديدترين تحريم‌هاي سازمان ملل متحد به واسطه برنامه هسته‌اي نظامي خود است. 
چو هان بام، محقق ارشد در موسسه اتحاد ملي سئول مي‌گويد: «پيش از اين نيز كره‌شمالي در شرايط بسيار بد غذايي قرار داشت و حالا گرماي هوا و خشكسالي موجب شده كفگير به ته ديگ برسد». افزايش گرما در كره‌شمالي به دليل شرايط غيرمعمول و بحراني دماي هوا در غرب اقيانوس آرام است. در واقع همين شرايط است كه موجب شده دماي هوا در تابستان امسال در امريكاي شمالي نيز بالا برود. علاوه بر اين در شمال شرقي چين، شبه جزيره كره و شمال ژاپن نيز دماي هوا آنقدر بالا رفته كه ركورد جديدي ثبت شده است. 
موج گرماي امسال در كره‌شمالي موجب شده اين كشور يكي از تابستان‌هاي بسيار سخت را در سال‌هاي گذشته سپري كند. علاوه بر اين همين موج گرما موجب شده رطوبت هوا نيز در اين كشور به بالاترين سطح خود برسد. البته پيش‌بيني مي‌شود در روزهاي آينده دماي هوا در اين كشور كمي پايين‌تر بيايد اما بعيد است اين تغييرات خيلي محسوس باشد. سال گذشته كره‌شمالي به دو دليل سخت‌ترين سال مالي خود را از سر گذراند. نخست اينكه چين به واسطه همه‌گيري ويروس كرونا مرزهايش را با كره شمالي بست و دوم اينكه توفان‌ها و سيل‌هاي موسمي كره‌شمالي را در نورديدند و خسارات زيادي به مزارع و زيرساخت‌هاي اين كشور وارد كردند. دولت كره‌جنوبي هفته جاري اعلام كرده كه شرايط غذايي و سطح توليد گندم و ذرت را در كره شمالي تحت نظر دارد.
كارشناسان بر اين باورند كه از بين رفتن منابع آب زيرزميني روستايي در كره شمالي موجب شده روستاييان اين كشور محصول بسيار كمتري داشته باشند. علاوه بر اين شرايط بد اقتصادي در اين كشور موجب شده دسترسي كشاورزان كره‌شمالي به كود شيميايي، سوخت و ماشين‌آلات كشاورزي مسدود شود. مبادلات تجاري كره شمالي در شرايط همه‌گيري ويروس كرونا تعطيل شده است و تحريم‌هاي بين‌المللي نيز گزينه‌هاي اين كشور را براي واردات نيازهاي كشاورزان، محدود كرده است. 
وون تائه جين، كارشناس كشاورزي در گزارش اخير خود در خصوص وضعيت كشاورزي كره‌شمالي نوشته: «كمبودها بيشتر از آن است كه كره‌شمالي بتواند آن را مديريت كند». البته كمبود مواد غذايي آنقدري نيست كه به مانند قحطي دهه 90 ميلادي منجر به كشته شدن صدها هزار نفر در اين كشور شد، آسيب وارد كند. هر چند تخمين‌هاي كارشناسان مستقل نشان مي‌دهد كه در آن سال‌ها سه ميليون نفر از شهروندان كره‌شمالي به واسطه كمبود مواد غذايي جان خود را از دست دادند. البته هشدارهاي علني كيم جونگ اون درباره نبود امنيت غذايي در ماه ژوئن نشان مي‌دهد كه نگراني‌ها درباره شرايط كره‌شمالي بسيار جدي است. البته به واسطه نبود اطلاعات موثق درباره شرايط فعلي اين كشور، كارشناسان نمي‌توانند به‌طور موثق اعلام كنند كه آسيب‌هاي احتمالي به مردم عادي اين كشور و بخش كشاورزي كره‌شمالي تا چه اندازه خواهد بود. اما بررسي‌ها نشان مي‌دهد كه اين شرايط به‌شدت به توليد برخي محصولات كشاورزي اين كشور از جمله برنج، آسيب وارد مي‌كند. شرايط بد خشكسالي موجب خواهد شد توليدات بخش كشاورزي كره‌شمالي در زمينه توليد برنج، سبزيجات و ميوه به‌شدت آسيب ببيند. علاوه بر اين به واسطه نبود سيستم‌هاي آب‌رساني اين شرايط وخيم‌تر خواهد شد». همچنين، موج هواي گرم مي‌تواند آسيب‌هاي اقتصادي- اجتماعي شديدي به زندگي روزمره مردم كره‌شمالي وارد كند. چراكه در اين كشور به ندرت از سيستم‌هاي تهويه مطبوع و دستگاه‌هاي خنك‌كننده استفاده مي‌شود. 
اما به نظر مي‌رسد كه رهبر جوان كره‌شمالي نگراني‌هايي مهم‌تر دارد. كيم جونگ اون روز گذشته ترجيح داد به رزمايش پيش‌روي كره جنوبي و امريكا بپردازد. خبرگزاري رسمي كره شمالي روز جمعه نوشت، كيم «نيرو‌هاي متخاصم» را به تشديد «رزمايش‌هاي جنگي لجام‌گسيخته و مداوم از روي خشونت‌طلبي» متهم كرد.
اين خبرگزاري نوشت: «كيم متذكر شد كه چنين اوضاعي موجب تقويت عزم و اراده مبارزه ارتش خلق كره جهت نابود كردن دليل ريشه‌اي اين چرخه شرورانه افزايش تنش خواهد شد.»
رهبر كره‌شمالي همچنين از تمام كادر نظامي و سياسي كره شمالي خواست بالاترين سطح تلاش خود را براي تقويت كارآمدي رزمي واحد‌هاي خود به كار گيرند. كيم در ادامه از سربازان كشورش خواست، زندگي خود را وقف محافظت از مردم كره شمالي و اموال آنها كنند و بر اهميت افتخار اين سربازان بابت نقش آنها به عنوان خالق شادي براي مردم و نگهبانان حفظ اعتماد مردم به حزب حاكم، تأكيد كرد. اين اظهارات در حالي انجام مي‌شود كه كره جنوبي و امريكا در حال گمانه‌زني درباره انجام اين رزمايش و چگونگي برگزاري آن در نيمه ماه آگوست (اواخر مرداد) هستند و اين نگراني را دارند كه اجراي آن ممكن است بر اقداماتي كه اين هفته از سوي دو كره انجام شده است تأثير منفي بگذارد.
كاخ رياست‌جمهوري كره جنوبي روز سه‌شنبه خبر داد كه پيونگ‌يانگ و سئول خطوط تلفني اضطراري را كه كره‌شمالي يك سال قبل قطع كرده بود، مجددا برقرار كردند. «پارك سو هيون» دبير مطبوعاتي «مون جائه اين» رييس‌جمهور كره جنوبي اعلام كرد: «دو رهبر چندين بار با تبادل نامه راه‌هاي بهبود روابط را بررسي و توافق كردند كه خطوط تلفني قطع شده را به عنوان اولين قدم در اين روند، وصل كنند. آنها همچنين توافق كردند اعتماد را در اسرع وقت بازيابي و دوباره روابط را تقويت كنند». 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون