• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4988 -
  • ۱۴۰۰ شنبه ۹ مرداد

بيانيه جامعه صنفي تهيه‌كنندگان در خصوص طرح صيانت فضاي مجازي

در شرايطي كه تورم افسارگسيخته و كروناي جهش ‌يافته معيشت و سلامت مردم و بي‌آبي جان مردم و محيط زيست كشور را نشانه رفته، نمايندگاني [...] طرحي غيركارشناسي، غيراصولي و داراي اشكالات عديده فراوان را در جلسه‌اي غيرعلني به اصل ۸۵ قانون اساسي ارجاع دادند تا عواقب اجرايي شدن چنين طرحي همانند مفاد آن ابهام‌برانگيز و قابل تفسير به آراي شخصي باشد. 
اين اولين ‌باري نيست كه ممنوعيت استفاده از تكنولوژي روز دنيا به تصويب مي‌رسد. يك زمان ويديو و زماني ديگر ماهواره و حالا نوبت به اينترنت رسيده است. در نگاه نخست شايد به نظر برسد كه ذهن اين نمايندگان به ظاهر انقلابي [...]. اما اگر شعارهاي روزهاي آغازين انقلاب را مرور كنيم متوجه مي‌شويم كه عمل، ادعا و طرح‌هاي اين نمايندگان نه تنها با انقلاب سنخيتي ندارد بلكه در تقابل كامل با آن است. اسلاف اين نمايندگان [...] در مقطعي ويديو را ممنوع كردند و در مقطعي ديگر ماهواره را. نتيجه، گسترش ويديو و ماهواره در سراسر ايران بود و اينكه با هيچ قانون و مصوبه‌اي نمي‌توان در برابر تكنولوژي ايستاد. سوال ديگري كه ذهن بسياري از متفكران را به خود مشغول كرده اين است كه آيا اين نمايندگان واقعا در ايران و ميان مردم زندگي مي‌كنند؟ آيا از مشكلات و مصائب متعددي كه طي ساليان اخير بر اثر بي‌تدبيري و فساد اقتصادي بر مردم تحميل شده اطلاعي دارند؟ چرا هيچ مصوبه‌اي براي مبارزه با فساد اقتصادي، برخورد با بدهكاران بزرگ بانكي و... تصويب نمي‌كنند؟  آيا فكر مي‌كنند اجرايي شدن طرح صيانت مي‌تواند سفره‌هاي خالي مردم را رنگين و وضعيت معيشتي آنها را بهتر كند؟ آيا مشكلاتي از قبيل بيكاري، بي‌آبي، كمبود برق و... كه همگي ناشي از بي‌تدبيري خواص بي‌بصيرت بوده با طرح صيانت حل مي‌شود؟ اگر پاي صحبت اهل فن و كارشناسان حوزه فضاي مجازي بنشينيد، با استدلال‌هاي علمي به شما اثبات مي‌كنند كه طراحان اين طرح آشنايي چنداني با فضاي مجازي نداشته‌اند. برخي از مفاد اين طرح قابليت اجرايي ندارند و همچنين موارد پرتناقض و قابل تفسير به راي فراواني در اين طرح به چشم مي‌خورد.
در روزهايي كه خشم مردم به خاطر بي‌تدبيري‌هاي برخي مسوولان به جوش آمده، اجرايي شدن طرحي كه جامعه ايراني را از ارتباط با جامعه بين‌الملل يا انتقال انديشه‌ها و ديدگاه‌هايش به جامعه جهاني محروم كند، هزاران كسب‌ و كار اينترنتي را تعطيل كند و اپليكيشن‌ها و منابع آموزشي معتبر خارجي را از دسترس ايرانيان مستعد خارج كند، ممكن است پيامدهاي شومي را هم براي ملت و هم براي نظام به دنبال داشته باشد.
همانطور كه گفتيم، اين طرح [...] عليه اصل آزادي در جمهوري اسلامي است. اجرايي شدن اين طرح هم به لحاظ علمي و هم به لحاظ اقتصادي ضربه مهلكي به كشور و نظام وارد مي‌كند. اگر اسراييل و امريكا و عربستان سعودي بهترين متفكران دنيا را با صرف ميليون‌ها دلار گردهم مي‌آوردند تا طرحي را براي توطئه عليه جمهوري اسلامي و برانگيختن خشم مردم تدوين كنند، اين طرح به لحاظ امكان اجرا و موفقيت هرگز به گرد پاي طرح صيانت نمي‌رسيد. همين حاكي از بي‌بصيرتي [...] نمايندگاني است كه در نهايت [...] اين طرح را به اصل ۸۵ قانون اساسي ارجاع دادند.
مجلس سابقه تصويب طرح‌هاي [اين‌چنيني] را در كارنامه خود دارد كه نمونه بارز آن مصوبه ماده ۸ بيمه بود كه به سود شركت‌هاي بيمه و به زيان مردم تمام شد. نمونه ديگر اخذ ماليات از هنرمنداني بود كه بالاي ۲۰۰ ميليون تومان در سال درآمد دارند در حالي كه با توجه به تورم شديد و حداقل نرخ دستمزدها، اين ميزان درآمد سالانه به سختي كفاف زندگي را مي‌دهد چه رسد به اينكه بخشي از آن بابت ماليات كسر شود. با حضور مشاور فرهنگي در كنار رييس مجلس، تصور مي‌شد كه جلوي مصوبات ضدفرهنگي گرفته شود ولي جالب است كه در دوران فعاليت ايشان ضدفرهنگي و ضدمردمي‌ترين طرح تاريخ مجلس به تصويب مي‌‌رسد و عدم اعتراض ايشان حتي در شبكه‌هاي مجازي اين شائبه را ايجاد مي‌كند كه مشاور فرهنگي نيز در ميان طراحان اين طرح ضدفرهنگي حضور دارد. لازم به يادآوري است كه اواخر سال گذشته عده‌اي از نمايندگان با همراهي ايشان طرحي را تصويب كردند كه به موجب آن نمايش خانگي از وزارت ارشاد به صدا و سيما منتقل شد. اين كار ضمن فشل كردن وزارت ارشاد و تضعيف بخش فرهنگي دولت بعدي، سازمان جديدي را نيز به فهرست طويل سازمان‌هاي بودجه‌خوار كشور اضافه كرد كه با توجه به كسري بودجه امسال، هم به لحاظ اقتصادي و هم به لحاظ فرهنگي مصداق بارز بي‌تدبيري است. گذشته از آن، ساترا با برون‌سپاري مميزي به شركت‌هاي خصوصي شرايط بسيار سختي را بر تهيه‌كنندگان بخش خصوصي تحميل كرده است. نمايندگان موافق اين طرح‌هاي ضدفرهنگي و ضدمردمي و همچنين مشاور فرهنگي رييس مجلس بايد بابت اين بي‌تدبيري‌ها و لطماتي كه به ملت و نظام وارد كرده‌اند، پاسخگو باشند. سينماگران به عنوان مشاهده‌گران دقيق وضعيت جامعه از نمايندگان موافق اين طرح مي‌پرسند كه چطور در شرايطي كه بحران‌هاي متعدد اقتصادي و اقليمي شرايط را براي زندگي در ايران بسيار دشوار كرده، شما راه‌حل برون‌رفت از اين بحران‌ها را مسدودسازي اينترنت جهاني تشخيص داده‌ايد؟ آيا به نرخ بالاي بيكاري در جامعه نگاه كرده‌ايد؟ آيا ذهن [...] شما مي‌تواند درك كند كه با اجرايي شدن اين طرح ميليون‌ها نفر به تعداد بيكاران كشور اضافه مي‌شود و همين بر وخامت اوضاع بحراني كشور خواهد افزود؟ اين طرح شما [برنامه‌اي] عليه ملت و جمهوريت نظام است. لذا به شما نمايندگان [...] غيرمتخصص كه با حداقل آراي ممكن به مجلس راه يافته‌ايد هشدار جدي مي‌دهيم كه [...] بكوشيد براي جبران عدم محبوبيت خود، طرح‌هاي عاجل و راهگشا براي حل مشكلات كمبود آب و برق، مقابله با تورم افسارگسيخته، و بهبود وضعيت معيشت مردم تصويب كنيد.
جامعه صنفي تهيه‌كنندگان

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون