• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4991 -
  • ۱۴۰۰ سه شنبه ۱۲ مرداد

چرا طرح مجلس به زيان كسب و كارهاست؟

صيانت يا تخريب فضاي مجازي؟

سيدمهدي ميرمهدي كميجاني٭

طرح موسوم به «صيانت از كاربران فضاي مجازي» در حالي در مجلس بررسي مي‌شود كه بسياري از فعالان حوزه  ‌آي‌تي و فضاي مجازي نسبت به بروز اختلالات شديد در حوزه اينترنت كه حالا بخش بزرگي از اشتغال‌زايي را به دوش مي‌كشد، نگراني‌هايي را ايجاد كرده است. هر چند گفته مي‌شود براي اجراي طرح صيانت از فضاي مجازي در ايران زيرساخت‌هايي وجود دارد اما بايد گفت اين زيرساخت‌ها تنها در بخش كسب و كارهاي كلان اينترنتي مانند اسنپ، ديجي‌كالا، تپسي و... وجود دارد، چراكه ما در ايران تكنولوژي نمي‌سازيم و تنها يك‌سري اپليكيشن‌ها را طراحي مي‌كنيم كه همه آنها هم با كيفيت نيستند. حال با ارايه اين طرح بايد در اين زمينه بررسي شود كه چند درصد از كسب و كارهايي كه در ايران مشغول فعاليت هستند جزو كسب و كارهاي كلان به شمار مي‌روند كه اين طرح ارايه شد؟ 

امروز شاهد آنيم كه وب‌سايت‌هاي خريد و فروش آنلاين با توجه به شيوع كرونا رو به گسترش هستند و كلي كسب و كار در اين مدت وارد فضاي اينترنت شده‌اند و در حال به‌روز شدن هم هستند و پس از اجراي اين طرح عملا اين كسب و كارها بلاك مي‌شوند. اين در حالي است كه بزرگ‌ترين شبكه خريد و فروش كسب و كارهاي اينترنتي امروز در اينستاگرام فعال است.
مسلما استارت‌آپ‌هاي كوچك و نوپا با اين اقدام ازبين مي‌رود، ضمن آنكه اين سوال مطرح مي‌شود كه در بخش پيام‌رسان‌هاي داخلي كدام پيام‌رسان مي‌تواند با تلگرام، واتس‌آپ و‌... رقابت كند؟ كدام پيام‌رسان داخلي تاكنون موفق بوده است؟ و آيا امكان سرويس‌دهي به مشتركان خود را داشته است؟ متاسفانه در حال حاضر شبكه‌هاي اجتماعي داخلي تنها ظاهر يك شبه اجتماعي را دارند اما زيرساختي براي اين شبكه‌ها موجود نيست، ضمن آنكه تعداد زيادي از افراد دانشگاهي ما از دانشجويان تا اساتيد دانشگاه كه فايل‌هاي آموزشي (صوتي و تصويري) را از يوتيوپ دريافت مي‌كنند ديگر نمي‌توانند از اين سرويس‌ها بهره‌مند شوند و برخلاف ادعاي برخي آقايان بايد گفت بيش از ۸۰درصد فضاي يوتيوپ فضاي آموزشي است.
حال اين سوال مطرح مي‌شود كه چرا صورت مساله را مي‌خواهيد پاك كنيد؟ اگر چند سال قبل با فيس‌بوك به دلايل امنيتي برخورد و درنهايت فيلتر شد وضعيت به گونه‌اي بود كه درصد كمي از ايراني‌ها از آن استفاده مي‌كردند اما امروز مردم از طرح صيانت از فضاي مجازي نگران شده‌اند و مسلما با فراگيري اينترنت ماهواره‌اي به سمت استارلينك كشيده مي‌شوند هر چند برخي مي‌گويند تهران تا كرج تحت پوشش اين ماهواره قرار دارد اما هنوز سرويس‌دهي اين اينترنت در ايران فعال نشده شاهد كلاهبرداري در اين بخش هم هستيم.
اين مساله من را ياد خاطرات ويديو و ماهواره مي‌اندازد كه در ايران ممنوع شده بود اما امروز ديگر شرايط قبل در مورد اين وسايل وجود ندارد و دولت اگر به دنبال اقدامي اساسي است بايد به جاي محدوديت در اينترنت به سمت فيلتر كردن محتواهاي خطرناك مانند قتل و خودكشي و مسائل سياسي و... برود. اين نكته حائز اهميت است كه همه اين شبكه‌ها شبكه‌هاي جاسوسي نيستند كه بخواهند جوانان ايران را اغفال كنند و بايد گفت همه دنيا از اين شبكه‌ها استفاده مي‌كنند و در ايران هم بايد روي فرهنگ استفاده درست از فضاي مجازي كار كرد.
بلاك كردن اقدام درستي نيست و بايد زيرساخت‌ها تقويت شود و فضاي رقابتي ايجاد كرد. بايد كاري كرد كه مردم ترجيح‌شان اين باشد كه به جاي يوتيوپ به آپارات مراجعه كنند.چرا بايد آقايان چندين برابر انرژي و هزينه درست كردن زيرساخت و محتوا را به سمت بلاك كردن و فيلتر و بگير و ببند ببرند؟ بايد به صورت منطقي و حتي بسيار كمتر از هزينه پارازيت و فيلترينگ و بلاك‌كردن‌ها روي زيرساخت‌ها و بازسازي‌ها كار كرد. متاسفانه به دليل عدم تصميمات درست در اين بخش منابع زيادي دور ريخته مي‌شود. 
٭ فعال حوزه كسب و كارهاي اينترنتي

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون