• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4995 -
  • ۱۴۰۰ يکشنبه ۱۷ مرداد

اقتصاد بين‌الملل

شيائومي باز هم اول شد
شركت شيائومي چين توانست در ماه ژوئن 17.1 درصد بازار فروش گوشي‌هاي هوشمند در جهان را از آن خود كرده و از اين منظر با پشت سر گذاشتن سامسونگ و اپل اول شود. فروش اين شركت در همين مدت 26 درصد رشد كرده است.بنا به اعلام موسسه كانتر پوينت، سهم سامسونگ و اپل نيز در ماه ژوئن به ترتيب 15.7 و 14.3 درصد بوده است. به‌طور كلي در سه ماهه دوم سال 2021 شركت شيائومي پس از سامسونگ دومين عرضه‌كننده بزرگ گوشي تلفن همراه در جهان بوده است.گزارش كانتر پوينت مي‌افزايد: فروش شيائومي افزايش يافته اما سامسونگ كاهش فروش را تجربه كرده است. البته ممكن است اين روند موقتي بوده و دليل كاهش فروش سامسونگ شكل گرفتن موج دوباره شيوع كرونا و اعمال قرنطينه در ويتنام بوده است؛ چراكه اين كشور يكي از تامين‌كنندگان قطعات گوشي‌هاي سامسونگ به شمار مي‌رود.شيائومي در اصل به دنبال اين است كه با عرضه گوشي‌هاي ارزان قيمت سهم بيشتري را از بازار به دست آورد. اين شركت ابتداي سال جاري با عرضه دو مدل با مشخصات فني بالا تلاش كرده تا به رقابت با گوشي‌هاي رده بالاي سامسونگ و اپل بپردازد.
بيت‌كوين از 43 هزار دلار عبور كرد
در معاملات ديروز بازار ارزهاي مجازي قيمت بيت‌كوين 5.8 درصد رشد كرد و به 43 هزار و 424 دلار رسيد. اين نخستين‌بار از روز 18 مه ‌است كه شاهد ورود قيمت بيت‌كوين به كانال 43 هزار دلاري هستيم.اين قيمت نسبت به هفت روز پيش هم 4 درصد بالاتر بوده و ارزش كل بازار بيت‌كوين را به 813 ميليارد دلار رسانده است. در 24 ساعت منتهي به شنبه همچنين 917 هزار بيت‌كوين به ارزش 39 ميليارد دلار هم در بازار جهاني خريد و فروش شده است.تعداد بيت‌كوين‌هاي جهان هم‌اكنون به 18 ميليون و 778 هزار و 612 عدد رسيده است.


چالش نفت عربستان در برابر كرونا و رقيبان ارزان
اقدام عربستان سعودي در افزايش قيمت فروش نفت به آسيا ممكن است نتيجه نامطلوبي به همراه داشته باشد، زيرا شيوع كروناي دلتا به تقاضاي چين آسيب زده و همزمان امريكا و روسيه با قيمت رقابتي‌تري نفت به اين منطقه عرضه مي‌كنند.آرامكوي سعودي قيمت فروش گريدهاي نفتي مديوم و سنگين به آسيا براي سپتامبر را به ميزان ۲۰ تا ۳۰ سنت در هر بشكه افزايش داد و به بالاترين ميزان در چهار ماه گذشته رساند. از سوي ديگر گريدهاي نفتي امريكايي مانند مارس كه كيفيت مديوم مشابهي دارند، ماه گذشته با نرخ پايين‌تري عرضه شدند. همزمان معامله‌گران مي‌گويند نفت اورال روسيه ارزان‌تر شده است. قيمت پريميوم نفت برنت نسبت به نفت دوبي روز جمعه سه دلار و ۵۱ سنت در مقايسه با چهار دلار و ۳۶ سنت در ماه پيش بود.اين وضعيت ممكن است پالايشگاه‌هاي آسيايي را ترغيب كند ميزان كمتري نفت از آرامكو خريداري كنند. همچنين بازار محموله‌هاي تك كه وضعيت چندان پرفروغي در جولاي نداشت، ممكن است راكد بماند. محموله‌هاي بعضي از گريدهاي نفتي مديوم و سنگين ترش خاورميانه‌اي نسبت به قيمت فروش رسمي آنها تخفيف پيدا كرده‌اند. شركت ملي نفت چين پيش‌بيني مي‌كند كه جديدترين موج شيوع كرونا ممكن است پنج درصد از تقاضاي چين براي نفت در كوتاه‌مدت كم كند. دولت‌هاي محلي بعضي از شهرها را قرنطينه كرده‌اند و ترافيك در نقاط آلوده كاهش پيدا كرده است.


مديرعامل بانك روسي: قطع ارتباط روسيه با سوييفت بعيد است

آندره كوستين، رييس بانك وي‌تي‌بي‌VTB روسيه در مصاحبه با روزنامه آلماني Handelsblatt تاكيد كرد كه قطع ارتباط روسيه با سوييفت تنها در صورتي رخ مي‌دهد كه دولت‌هاي اروپايي تصميم بگيرند اقدامات شديدتري عليه كشور ما انجام دهند.سوييفت سيستم بين‌المللي انتقال و پرداخت بين بانكي است و بيش از 11000 موسسه مالي و اعتباري بزرگ در سراسر جهان به آن متصل هستند.گزارش‌هايي مبني بر اينكه روسيه احتمالا به عنوان بخشي از تحريم‌هاي شديدتر غرب از اين سيستم جدا خواهد شد، به‌طور مرتب در رسانه‌هاي جمعي منتشر مي‌شود.وي گفت: من فكر نمي‌كنم اين اتفاق هرگز رخ دهد مگر اينكه دولت‌هاي اروپايي بخواهند اقدامات شديدتري عليه روسيه انجام دهند. اما تاكنون، حتي ايالات متحده چنين برنامه‌اي نداشته است. آنها ترجيح مي‌دهند ما را از سيستم دلار جدا كنند و تحريم‌هاي ثانويه عليه بانك‌هاي اروپايي براي جلوگيري از همكاري آنها با ما اعمال كنند.رييس بانك وي‌تي‌بي ‌تاكيد كرد كه روسيه همچنان بخشي از جامعه بين‌المللي است و نمي‌خواهد خود را از بقيه جهان جدا كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون