• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4995 -
  • ۱۴۰۰ يکشنبه ۱۷ مرداد

نگاه مايستر اكهارت به ابن‌سينا

بيست‌وسومين نشست از مجموعه درس‌گفتارهايي درباره‌ بوعلي سينا با عنوان «فيلسوف ايراني در چشم عارف آلماني» روز چهارشنبه ۲۰ مرداد در مركز فرهنگي شهر كتاب برگزار مي‌شود.
در فرهنگ اسلامي هر جا بحث تعارض «عقل و وحي» يا «عقل و عشق» و «معرفت حصولي و معرفت شهودي» مطرح بوده، همه‌ آن كساني كه «دين‌مدار»، «عشق‌محور» يا «اهل شهود» بوده‌اند براي حمله به «عقل»، رييس فلاسفه، ابن‌سينا را هدف اعتراض خويش قرار داده‌اند. گاهي عارفان او را مورد بي‌مهري قرار داده‌اند و زماني متكلمان به جدال با او برخاسته و عليهش «تهافت الفلاسفه» را نوشته‌اند.
اما آنجا كه عقل وزن و جايگاه شايسته‌ خود را يافته است نام ابن‌سينا به عنوان رييس فلاسفه، بيش از هزار سال است كه بر تارك فلسفه‌ شرق و غرب مي‌درخشد. وي نه‌ تنها رييس مشاييان در جهان اسلام است، بلكه فلسفه‌ مشايي را آنچنان كه بايد حتي به غرب مسيحي شناسانده است. در اينجا، بحث از عارف بزرگ آلماني، مايستر اكهارت است كه شايد بزرگ‌ترين نظريه‌پرداز عرفان مسيحي باشد. قدرت و قوت اكهارت در زمينه‌ فلسفه باعث مي‌شود كه وي بتواند نوعي عرفان نظري را در عرفان مسيحي پي‌ريزي كند. اساس تعليمات عرفان او را، مانند بسياري از عرفاي ديگر، ديدگاه وحدت وجودي تشكيل مي‌دهد. او در پرداختن نظريه‌ وحدت وجودي خود، به غايت وامدار ديدگاه‌هاي ابن‌سينا است. نشست «فيلسوف ايراني در چشم عارف آلماني» با سخنراني قاسم كاكايي پژوهشگر و استاد دانشگاه شيراز همراه است. اين ‌برنامه روز چهارشنبه ۲۰ مرداد از ساعت ۱۱ در مركز فرهنگي شهركتاب برگزار و به‌طور زنده از اينستاگرام اين‌ مركز به نشاني ketabofarhang، تلگرام bookcitycc و صفحه‌ اين مركز در پايگاه اينترنتي آپارات  پخش  مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون