• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3263 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۱۹ خرداد

پنج نفر از كاركنان هتل بازداشت شدند

مرگ 4 زاير عربستاني با سم

اعتماد| خبر فوت چهار زاير عربستاني بر اثر مسموميت در يكي از هتل‌هاي مشهد همچنان پرحاشيه دنبال مي‌شود و مقامات كشور را به واكنش وا‌داشته است. خلاصه  اين واكنش‌ها، «پلمب هتل توحيد مشهد و بازداشت پنج نفر از كاركنان آن»، «تاييد استفاده از سم غيرمجاز در اتاق‌هاي زايران عربستاني» و «وعده برخورد شديد با عاملان حادثه» است كه روز گذشته، از زبان وزير بهداشت، سخنگوي قوه قضاييه و رييس بيمارستان امام رضا(ع) مشهد شنيده شد.
ماجرا از صبح يكشنبه با انتقال چند زاير عربستاني از هتل توحيد مشهد به بيمارستان‌هاي امام رضا(ع) و موسي بن جعفر آغاز شد. در اين روز نيروهاي اورژانس مشهد 33 زاير عربستاني را كه به دلايل نامشخص دچار مسموميت شده بودند به اين دو بيمارستان منتقل كردند. در حالي كه اقدامات درماني روي زايران ادامه داشت، خبر رسيد كه چهار نفر از آنها جان خود را از دست داده‌اند و حال تعدادي ديگر وخيم است. در ميان جان‌باختگان اين حادثه سه پسر زير سه سال و يك دختر نوجوان 14 ساله ديده مي‌شود كه بامداد يكشنبه به دليل شدت مسموميت جان باختند.
اخباري، مدير روابط عمومي دانشگاه علوم پزشكي مشهد با اشاره به بهبود شرايط بيشتر زايران عربستاني از بستري بودن هفت نفر از آنها در بخش مراقبت‌هاي ويژه بيمارستان امام رضا (ع) مشهد خبر داد و به «اعتماد» گفت: «از بين هفت نفري كه در بخش مراقبت‌هاي ويژه نگهداري مي‌شوند حال يكي از آنها وخيم است. با اين حال از 14 نفر بزرگسال و 15 نفر كودك و نوجواني كه بستري‌اند، حال تعدادي از آنها بهبود يافته و به زودي ترخيص خواهند شد.»
بازتاب گسترده خبر اين حادثه مقامات عاليرتبه كشور را نيز به واكنش واداشته است. روز گذشته، حسن قاضي‌زاده‌هاشمي، وزير بهداشت و درمان كشور علت مسموميت زايران عربستاني را «استفاده از سم غيرمجاز براي دفع حشرات در اتاق‌هاي زايران» اعلام كرد و گفت: «در پزشكي هر مسموميتي ممكن است عمدي باشد مگر اينكه خلاف آن ثابت شود. درمورد اين حادثه هم علت مسموميت زايران عربستاني سمي بوده كه در اتاق‌هايي كه آنان مستقر بودند، استفاده شده است.»
قاضي‌زاده به بستري شدن هفت نفر از مسمومان در بخش مراقبت‌هاي ويژه بيمارستان امام رضا(ع) مشهد اشاره كرد و ادامه داد: «در نمونه خون آنان علائم مسموميت بوده و اينكه مسموميت آنان به لحاظ غيرپزشكي عمدي بوده يا نه، دستگاه‌هاي نظارتي حتما بايد همان‌گونه كه از زمان آغاز مسموميت وارد شدند، زودتر اطلاع‌رساني كنند تا گذشت زمان منجر به نشر شايعه نشود.» وزير بهداشت از برخورد شديد با عاملان اين حادثه گفت و تصريح كرد: «كارهاي تشخيصي و سم‌شناسي در مورد مسموميت زايران عربستاني در كوتاه‌ترين زمان اجرا شد و در زمينه درماني نيز پزشكان در حال تلاش هستند. بايد شديدترين برخورد با هر كسي كه در اين زمينه متخلف بوده و كم‌توجهي كرده انجام شود.»
واكنش وزير بهداشت در حالي است كه پس از اين حادثه، هتل توحيد از سوي اتحاديه هتلداران مشهد پلمب شد و پنج نفر از كاركنان آن نيز توسط پليس بازداشت شدند؛ خبري كه روز گذشته، حجت‌الاسلام والمسلمين غلامحسين محسني‌اژه‌اي، سخنگوي قوه قضاييه در نشست خبري خود آن را تاييد كرد. او با «تلخ» خواندن اين حادثه، گفت: «بلافاصله بعد از وقوع ماجرا پرونده‌اي در اين زمينه تشكيل و بازپرس ويژه قتل مشهد مامور رسيدگي به آن شد و در حال حاضر پنج نفر از جمله مدير و چهار نفر از كاركنان هتل بازداشت شده‌اند.»
اژه‌اي با اشاره به اينكه «حكايتي از عمدي بودن يا جنايي بودن قضيه وجود ندارد» ادامه داد: «هنوز اظهارنظر درباره عمدي بودن يا نبودن اين حادثه زود است. ضمن اينكه به دليل حساسيت اين پرونده، مقرر شده تا پايان امروز (دوشنبه) نتيجه آزمايشگاه سم‌شناسي و نمونه‌برداري به اطلاع دادستان مشهد برسد.»
اشاره سخنگوي قوه قضاييه به نمونه‌برداري از اجساد، آب، هوا و غذاي هتل است كه رسول ديناروند، رييس سازمان غذا و دارو نيز به آن اشاره كرده و در شرح جزييات آن گفته است: «آزمايش‌ها نشان مي‌دهد كه براي سم‌پاشي از سم‌هاي غيرمجازي استفاده شده كه اصلا نبايد در اينگونه مكان‌ها استفاده شود ضمن اينكه بايد بررسي شود زايران شيعه عربستاني خواسته يا ناخواسته مسموم شده‌اند.»
ديناروند با «مسجل» خواندن استفاده هتل توحيد مشهد از سم غيرمجاز براي از بين بردن حشرات موذي ادامه داد: «مسجل است كه در هتل آپارتمان زايران عربستاني مسموم شده، از سم غيرمجاز استفاده شده است و آنان با اين سم مسموم شده‌اند. اين سم در هوا منتشر شده و بخارش حشرات موذي را از بين مي‌برد اما وزارت بهداشت بارها، غيرمجاز بودن استفاده از آن را اعلام كرده است.» به گفته وي مرگ و مير و مسموميت با اين سم نيز سابقه داشته و استفاده از آن در موارد خودكشي يا مرگ و ميرهاي تصادفي هم گزارش شده است. اين در حالي است كه به گفته علي مظفري، رييس كل دادگستري خراسان رضوي، گمانه‌زني‌هاي اوليه حاكي از آن است كه مسموميت زايران عربستاني به دليل «جاگذاشتن قرص‌هاي برنج در اتاق محل اقامت زايران» براي از بين بردن حشرات است كه با «سهل انگاري» كاركنان هتل در پاكسازي آنها، باعث تصاعد بخار سمي در هوا شده است. اين حادثه از ديد نمايندگان مجلس نيز پنهان نمانده است به نحوي كه علاءالدين بروجردي، رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس نيز پس از عيادت از مسمومان اين حادثه در بيمارستان امام رضا(ع) از درخواست خانواده‌هاي آنان براي دفن جان باختگان در جوار حرم مطهر رضوي خبر داد. براساس آخرين پيگيري‌ها، حال عمومي زايران بستري‌شده در بيمارستان امام رضا (ع) مشهد به غير از يك نفر از آنها، مساعد است.

چرايي بازتاب گسترده خبر
بازتاب گسترده خبر مسموميت 33 زاير عربستاني و فوت چهار نفر از آنها در شبكه‌هاي اجتماعي، به شكل معناداري، حول مليت آنها مي‌چرخد. 72 روز است كه نام «عربستان» حادثه تلخي را به ياد ايراني‌ها مي‌اندازد؛ حادثه‌اي كه هشتم فروردين امسال رخ داد اما 17 همان ماه رسانه‌اي شد. در اين روز دو نوجوان ايراني در فرودگاه جده توسط دو سرباز عربستاني مورد آزار و اذيت قرار گرفتند. پس از رسانه‌اي شدن اين حادثه موجي از درخواست‌ها براي برخورد با عاملان آن به راه افتاد تا آنجا كه آخرين پيگيري‌ها حكايت از دستگيري دو سرباز سعودي و تشكيل پرونده و محاكمه آنها دارد. با اين حال تلخي اين حادثه كه روابط ميان دو كشور را تحت تاثير خود قرار داد، هنوز در كام ايراني‌ها باقي مانده است به نحوي كه پس از وقوع حادثه مسموم شدن زايران عربستاني، بازار گمانه‌زني‌ها تا «عمدي بودن» آن پيش رفت؛ موضوعي كه مقامات رسمي كشور اظهارنظر درباره آن را منوط به گزارش نهايي
پزشكي قانوني كرده‌اند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون