• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۸ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4996 -
  • ۱۴۰۰ دوشنبه ۱۸ مرداد

توكيو ۲۰۲۰ به پايان رسيد

امريكا قهرمان دنيا شد، ايران قهرمان خاورميانه

گروه ورزش

روز گذشته با برگزاري آخرين مسابقات و توزيع واپسين‌ مدال‌ها و برگزاري مراسم رژه پاياني المپيك توكيو رسما به پايان رسيد. المپيكي كه به گفته كارشناسان و دنبال‌كنندگان عجيب‌ترين دوره اين رقابت‌ها در تاريخ محسوب مي‌شد؛ رقابت‌هايي با يك سال تاخير، بدون حضور تماشاچي و با تست‌هاي هر روزه كرونا. 

صبح روز پاياني المپيك در حالي آغاز شد كه چين با ۳۸ طلا در جايگاه نخست قرار داشت و امريكا با ۳۶ طلا دوم بود. پرونده كاروان ورزشي ايران هم با طلاي سجاد گنج‌زاده در روز ماقبل پاياني رقابت‌ها با كسب ۳ طلا، يك نقره و 3 برنز بسته شده بود. رقابت نزديك امريكا و چين براي قهرماني در المپيك در حالي به روز آخر كشيده شده بود كه شانس ورزشكاران امريكايي براي صيد طلا در روز آخر بيشتر بود. امريكا در روز آخر در 3 رشته بسكتبال ، واليبال زنان و دوچرخه‌سواري صاحب 3 نشان طلا شد و با رسيدن به عدد ۳۹ در مدال طلا در روز آخر المپيك به صدر جدول توزيع مدال رفت. ايالات متحده كه با ۶۲۶ ورزشكار راهي توكيو شده بود با كسب ۳۹ طلا، ۴۰ نقره و ۳۳ برنز اول شد. چين با ۳۸ طلا، ۳۲ نقره و ۱۸ برنز در جايگاه دوم ايستاد و ژاپن ميزبان با ۲۷ طلا، ۱۴ نقره و ۱۷ برنز براي نخستين‌بار در جمع 3 كشور برتر المپيك قرار گرفت. همچنين كاروان ورزشي كشورمان با كسب 3 نشان طلا توسط محمدجواد فروغي در رشته تپانچه ده متر، محمدعلي گرايي در كشتي فرنگي و سجاد گنج‌زاده در كاراته، 2 نقره حسن يزداني در كشتي و علي داوودي در وزنه‌برداي و برنز محمدهادي ساروي و اميرحسين زارع در كشتي و كسب ۷ مدال در مجموع در جايگاه بيست‌وهفتم ايستاد. كاروان ورزشي ايران در المپيك قبلي با 3 طلا، يك نقره و 3 برنز بيست‌وپنجم شده بود. در بين كشورهاي منطقه خاورميانه، ايران توانست بهترين عملكرد را ارايه دهد. در منطقه خاورميانه بعد از ايران، تركيه با 2 طلا و 2 نقره و ۱۱ برنز در جايگاه ۳۲ ايستاد و قطر با 2 طلا و يك برنز سي‌ونهم شد. 
در جدول توزيع مدال كشورهايي همچون كانادا، نيوزيلند، كوبا، مجارستان، چك، كنيا و كرواسي بالاتر از ايران قرار گرفتند و كشورهايي نظير صربستان، بلژيك و آفريقاي جنوبي پايين‌تر از ايران ايستادند. در المپيك ۲۰۲۰ نود و سه كشور در مجموع به مدال دست يافتند. كشورهاي سوريه، بوتسوانا، بوركينافاسو، ساحل‌عاج، غنا، گرانادا، كويت و مولداوي با كسب تنها يك مدال برنز در جايگاه مشترك هشتاد و ششم و آخر المپيك ايستادند. 
در پايان اين بازي‌ها «كيلب درسل» شناگر امريكايي به عنوان پرافتخارترين ورزشكار معرفي شد. اين شناگر 24 ساله موفق به كسب 5 مدال طلا شد. همچنين «اِما مك‌كئون» شناگر زن استراليايي با كسب 4 مدال طلا و 3 برنز عنوان پرمدال‌ترين ورزشكار اين دوره از بازي‌ها را به خود اختصاص داد. در المپيك 2020 توكيو 180 ورزشكار موفق به كسب حداقل 2 مدال شدند.
مراسم اختتاميه المپيك توكيو عصر ديروز با رژه كاروان‌هاي ورزشي كشورهاي مختلف برگزار شد و كاروان ورزشي ستارگان ايران زمين با پرچمداري اميرحسين زارع در اين مراسم حضور يافت. بعد از اين مراسم مشعل بازي‌هاي المپيك كه ۱۷ روز قبل روشن شده بود، خاموش شد. همزمان با اتمام المپيك در توكيو مراسم برافراشتن پرچم بازي‌هاي المپيك ۲۰۲۴ پاريس در اين شهر آغاز شد. المپيكي كه 3 سال بعد برگزار مي‌شود.  به هر حال المپيك ۲۰۲۱ توكيو با همه اتفاقات عجيب و غريب، اشك‌ها و لبخندها، پيروزي‌ها و شكست‌ها به پايان رسيد. بزرگ‌ترين فستيوال ورزشي دنيا كه تا روز شروع بارها و بارها تا آستانه تعطيلي كامل پيش رفت اما به هر حال برگزار شد تا در شرايطي كه دنيا هنوز درگير بزرگ‌ترين معضل قرن بيست‌ويكم است اميدي در دل مردم دنيا ايجاد كرده باشد. 

 

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون