• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5007 -
  • ۱۴۰۰ سه شنبه ۲ شهريور

خطيب‌زاده: همه احزاب سياسي در افغانستان از توسل به زور پرهيز كنند

«سعيد خطيب‌زاده» سخنگوي وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران روز گذشته در نشست هفتگي با خبرنگاران كه به صورت آنلاين برگزار شد، ضمن تشريح آخرين تحولات در حوزه سياست خارجي به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.
خطيب‌زاده درباره افغانستان با بيان اينكه از نزديك تحولات و رويدادها افغانستان را رصد مي‌كنيم، گفت: با همه طرف‌ها در افغانستان در تماس مستمر هستيم. جمهوري اسلامي ايران ضمن دعوت همه طرف‌ها به كاهش خشونت‌ها و خويشتنداري از به كارگيري خشونت، برقراري صلح، ثبات و آرامش در افغانستان را آرزو و آمال مشترك مردم افغانستان و كشورهاي منطقه دانسته و اميدوار است مردم، جريانات و گروه‌هاي مختلف افغانستان از فرصت خروج نيروهاي اشغالگر فرامنطقه‌اي جهت تشكيل دولتي فراگير، شفاف، مسوول و پاسخگو كه بازتاب‌دهنده تركيب جمعيتي و قومي افغانستان باشد و داراي روابط دوستانه و همسايگي نيك در جهت ساختن افغانستاني آباد، باثبات، امن و شكوفا باشد استفاده كنند. تاريخ افغانستان نشان مي‌دهد بحران اين كشور راهكار نظامي نداشته است. همانطور كه اشغال راهكار صلح و ثبات در اين كشور نبود، هيچ راهكار نظامي براي حل و فصل مسائل افغانستان وجود ندارد و همه گروه‌ها و احزاب سياسي بايد با پرهيز از توسل به زور از طريق مذاكره و گفت‌وگو موضوعات را حل و فصل كنند.جمهوري اسلامي ايران در اين زمينه آماده همكاري و تسهيل در روند دستيابي به توافق بين طرف‌هاي مختلف در افغانستان و تسهيل گفت‌وگوها همچون قبل است. ايران در ۴۰ سال گذشته همواره در كنار مردم افغانستان بوده و در اين برهه خطير هم در كنار مردم افغانستان خواهد بود. ايران مجددا بر ضرورت توجه همه طرف‌ها به حفظ جان، مال و ناموس مردم و توجه به حقوق اقوام و زنان و احترام به حفظ آثار و ابنيه تاريخي و فرهنگي و دانشگاهي و دستاوردهاي مردم افغانستان تأكيد مي‌كند و از انتقال مسالمت‌آميز قدرت به دولت فراگير استقبال مي‌كند و اميدوار است كه شوراي هماهنگي تشكيل شده بتواند در اين زمينه موفق عمل كند و رهبران افغانستان نيز در اين حوزه همكاري نزديكي داشته باشند. در شرايط جديد حاكم بر افغانستان موج جديدي از مهاجران شكل گرفته كه ضرورت تداوم كمك‌هاي بشردوستانه و نقش‌آفريني موثر و غيرسياسي سازمان‌هاي بين‌المللي را در مساعدت و كاهش آلام و مشكلات مردم افغانستان و كشورهاي مواجه با اين موج مهاجران را دوچندان مي‌كند.
سخنگوي وزارت خارجه درباره سفر وزير خارجه پاكستان به تهران گفت: اين سفر به درخواست ايشان در روز پنجشنبه انجام خواهد شد. سفري به چند كشور دارد و درخواست دارد در تهران با همتاي خود و مقامات ايران ملاقات داشته باشد. موضوع اصلي سفر مسائل دوجانبه و به ويژه مساله افغانستان خواهد بود. جمهوري اسلامي ايران به عنوان ركن ركين توسعه و امنيت در منطقه و كشوري كه تمام تلاش خود را كرده است با تسهيل گفت‌وگوهاي بين‌الافغاني و در راستاي صلح و ثبات پايدار، طبيعي است رايزني‌هاي خود را در سطوح مختلف با كشورهاي مختلف درخواست‌كننده و براساس ابتكار خودش داشته باشد. ان‌شاءالله اين سفر هم در راستاي گسترش رايزني‌هاي هميشگي دو طرف انجام خواهد شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون