• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5007 -
  • ۱۴۰۰ سه شنبه ۲ شهريور

در بازارهاي سرمايه‌اي غيررسمي چه مي‌گذرد؟

سكه از ۱۲ ميليون تومان هم فراتر رفت

براساس آخرين معاملات صورت گرفته در بازار، هر قطعه سكه تمام طرح جديد ۱۲ ميليون و ۹۰ هزار تومان و هر قطعه سكه تمام بهار طرح قديم ۱۱ ميليون و ۴۵۰ هزار تومان قيمت‌گذاري شد. همچنين بهاي دلار در اين روز ۱۰۰تومان ارزان شد و به۲۷ هزار و ۴۰۰تومان رسيد.روز گذشته بهاي يورو نيز در قيمت ۳۲هزار تومان ثابت ماند و در صرافي‌ها قيمت فروش دلار به ۲۶ هزار و ۸۵۰ تومان و خريد آن به ۲۶هزار و ۴۰۰ تومان رسيد.  معامله‌گران بازار ارز معتقدند كه سطح مقاومتي جديد نرخ دلار در 27500 تومان قرار دارد. آنها مي‌گويند اگر اين سطح شكسته شود، بازار با افزايش تقاضا روبه‌رو خواهد شد و به تبع آن، قيمت نيز رو به بالا حركت خواهد كرد. البته بازار ارز ايران نيم‌نگاهي نيز به بازار ارز در هرات دارد. اگر بازيگر اصلي بازار ارز يعني بانك مركزي، نرخ فروش دلار خود را بالاتر از اين رقم قرار دهد، سيگنالي كه به معامله‌گران داده خواهد شد، اين است كه بانك مركزي به دنبال وارد كردن تقاضا به بازار و سپس پايين بردن سريع قيمت را دارد. بنابراين معامله‌گران در اين شرايط با احتياط بيشتري وارد مي‌شوند. هرچند از پايان تعطيلات چند روزه كرونايي به اين طرف، موج اخبار و شايعات سياسي نيز در بازار به راه افتاده و روي قيمت دلار تاثير گذاشته است. اما در پي افزايش ناگهاني قيمت سكه و طلا از روز (يكشنبه) كه مصادف با اولين روز بازگشايي بازار‌ها و اصناف پس از تعطيلات شش روزه به تبعيت از مصوبه ستاد ملي مقابله با كرونا بوده است، ابراهيم محمدولي، در گفت‌وگو با يكي از خبرگزاري‌ها اعلام كرد؛ به دنبال نوسانات شديد افزايشي نرخ ارز در داخل طي روز‌هاي اخير، در كنار افزايش قيمت اونس جهاني طلا، قيمت سكه و طلا در بازار‌هاي داخلي نيز دنباله‌رو نرخ ارز در بازار‌هاي داخلي شد و در اولين روز فعاليت رسمي خود پس از تعطيلات، جهش قيمتي قابل توجهي از خود نشان داد. وي با بيان اينكه به‌طور كلي عواملي همچون قيمت اونس جهاني، نرخ ارز در داخل و ميزان تقاضا و... در مقاطع مختلف بر بازار سكه و طلا تاثيرگذار است، اظهار كرد: چند عامل سبب افزايش قيمت سكه و طلا در اين مقطع شده است. بازار سكه و طلاي داخل هم فعاليت خود را پس از تعطيلات در شرايطي آغاز كرد كه اونس جهاني طلا مشمول افزايش قيمت شده بود. رييس اتحاديه طلا و جواهر تهران ادامه داد: در حالي كه قيمت اونس تا پيش از تعطيلات در محدوده ۱۷۷۹ دلار تا ۱۷۸۰ دلار و ۵۰ سنت بود، طي روز‌هاي گذشته افزايش قيمت روي هر اونس طلا ايجاد شد؛ چراكه امريكا قصد دارد وضعيت دلار خود را بهبود بخشد، بنابراين اونس طلاي جهاني دچار تغيير مي‌شود. علاوه بر تغييرات قيمت اونس جهاني طلا به عنوان عامل تاثيرگذار خارجي، در داخل نيز زماني كه نرخ ارز دچار نوسان مي‌شود، روي قيمت سكه و طلا اثرگذار خواهد بود.

بازار ارز داراي نوسانات افزايشي بود
وي تصريح كرد: در چند روز گذشته بازار ارز داراي نوسانات افزايشي بود كه نوسانات نه‌تنها متوسط بلكه نوسانات زيادي بود كه سكه را از حدود ۱۱ ميليون و ۷۵۰ هزار تومان تا ۱۱ ميليون و ۹۰۰ هزار تومان به ۱۲ ميليون و ۷۵ هزار تومان رساند. همچنين هر گرم طلاي ۱۸ عيار را از محدوده يك ميليون و ۲۰ هزار تومان تا يك ميليون و ۳۰ هزار تومان به يك ميليون و ۱۶۱ هزار تومان رسانده است. اين مقام صنفي تاكيد كرد: روز يكشنبه كه اولين روز كاري بود، بازار طلا ميل به دادوستد چنداني نداشت و تقريبا در حالت ركود به سر مي‌برد؛ اما روز گذشته افزايش تقاضاي شديدي شكل نگرفته، اما درصد كمي (حدود دو درصد) بهتر از روز يكشنبه بوده است؛ لذا بايد تا آخر هفته منتظر بود تا آرام‌آرام قيمت‌ها سمت و سوي آرامش به خود بگيرد تا معاملات در بازار ايجاد شود. باتوجه به اينكه سطح معاملات طي دو روز قبل در سطح بالايي قرار نداشت، نمي‌توان به قطع گفت كه بازار از منظر معاملات مصنوعات طلا در شرايط خوبي به سر مي‌برد.

بحث سكه متفاوت از بحث طلاست
محمدولي خاطرنشان كرد: در رابطه با سكه نيز هميشه عرضه و تقاضا مي‌تواند تثبيت‌كننده قيمت‌ها باشد. در شرايطي كه عرضه نتواند پاسخگوي تقاضا باشد، طبيعتا سكه دچار نوسان خواهد شد. بحث سكه متفاوت از بحث طلاست و ميزان عرضه و تقاضا بسيار بر آن تاثيرگذار است و اگر عرضه به درستي صورت نگيرد، مي‌تواند اثر بسيار سريعي در قيمت داشته باشد؛ اما طلا اين‌گونه نيست كه با افزايش تقاضا، رشد قيمت شديد داشته باشد و با كاهش تقاضا، ارزان‌تر شود. رييس اتحاديه طلا و جواهر تهران پيش‌بيني كرد: انتظار مي‌رود كه در روز‌هاي پيش‌رو بازار آرام‌تر و وضعيت دادوستد‌ها و تقاضا بهتر و بيشتر باشد. از سوي ديگر انتظار داريم كه مسوولان اقتصادي كشور در بحث بازار ارز كنترل بيشتر و مديريت دقيق‌تري داشته باشند تا اين بازار با اين حجم از نوسان از مواجه نشود. در حال حاضر طبق اعلام صرافي‌ها نرخ ارز در محدوده ۲۷ هزار و ۴۵۰ در بازار معامله مي‌شود.
طلا  گران  شد
بر اساس آخرين معاملات صورت گرفته در بازار روز گذشته هر قطعه سكه تمام طرح جديد ۱۲ ميليون و ۹۰ هزار تومان و هر قطعه سكه تمام بهار طرح قديم ۱۱ ميليون و ۴۵۰ هزار تومان قيمت دارد. هر قطعه نيم سكه به شش ميليون و ۱۰۰ هزار تومان و ربع سكه به سه ميليون و ۸۵۰ هزار تومان رسيده و سكه‌هاي يك گرمي نيز دو ميليون و ۳۰۰ هزار تومان در آخرين معاملات تعيين قيمت شده است. همچنين هر مثقال طلاي ۱۷ عيار به پنج ميليون و ۲۳ هزار تومان و هر گرم طلاي ۱۸ عيار به حدود يك ميليون و ۱۶۰ هزار تومان (يك ميليون و ۱۵۹ هزار و ۵۰۹ تومان) رسيده است. اين در حالي است كه تا پيش از تعطيلات، به ترتيب هر قطعه سكه تمام طرح جديد ۱۱ ميليون و ۹۰۰ هزار تومان، هر قطعه سكه تمام بهار طرح قديم ۱۱ ميليون و ۲۵۰ هزار تومان، هر قطعه نيم سكه پنج ميليون و ۹۵۰ هزار تومان، ربع سكه سه ميليون و ۸۰۰ هزار تومان و سكه‌هاي يك گرمي نيز دو ميليون و ۲۵۰ هزار تومان قيمت داشتند. به همين ترتيب هر مثقال طلاي ۱۷ عيار چهار ميليون و ۹۳۵ هزار تومان و هر گرم طلاي ۱۸ عيار يك ميليون و ۱۳۹ هزار تومان قيمت داشتند. اما لازم به ذكر است كه قيمت‌ها در پايان هفته گذشته باتوجه به تعطيلات، نسبت به قيمت‌هاي پيش از آغاز تعطيلات كاهش يافته بودند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون