• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5008 -
  • ۱۴۰۰ چهارشنبه ۳ شهريور

عليرضا عنايتي، دستيار وزير و مديركل خليج فارس وزارت خارجه در گفت‌وگو با «اعتماد»:

ايران در كنفرانس منطقه‌اي حمايت از عراق شركت مي‌كند

سارا معصومي

عليرضا عنايتي، دستيار وزير و مديركل خليج فارس وزارت خارجه در گفت‌وگويي تفصيلي كه روز گذشته با روزنامه اعتماد داشت به سوالاتي در خصوص كنفرانس منطقه‌اي حمايت از عراق پاسخ داد. مشروح اين مصاحبه را هفته آينده در «اعتماد» بخوانيد.

گفته مي‌شود قرار است يك كنفرانس منطقه‌اي در بغداد برگزار شود، آيا از ايران براي حضور در اين اجلاس دعوتي صورت گرفته است؟ آيا ما در اين اجلاس شركت خواهيم كرد؟ در چه سطحي دعوت شده، دعوت خواهد شد يا ما پيش‌بيني مي‌كنيم كه دعوت شود؟

اين عنوان را اگر اجازه دهيد اصلاح كنم. كنفرانس منطقه‌اي يا عبارت‌هاي مشابه آن توصيف درستي براي اين اجلاس نيست. اگر بخواهم درباره آنچه اين كنفرانس واقعا هست جمله‌اي مثبت بگويم، بايد گفت اين اجلاس در اصل، «كنفرانس منطقه‌اي حمايت از عراق» است؛ اين عنوان يا موضوعي است كه براي اجلاس در نظر گرفته شده. يعني كشورهايي كه در اين اجلاس شركت مي‌كنند يا براي شركت در آن دعوت شده‌اند، اعم از اينكه همسايه عراق باشند يا نباشند، تحت عنوان «كنفرانس منطقه‌اي حمايت از عراق» گرد هم مي‌آيند. پيش‌نويس بيانيه پاياني اجلاس نيز كه ميان اعضا توزيع شده و جمهوري اسلامي ايران نيز آن را دريافت كرده است، نشان مي‌دهد متن متمركز بر همين عنوان است و شركت‌كنندگان حمايت خود را در حوزه‌هاي سياسي، اقتصادي و تجاري از عراق اعلام مي‌كنند. همچنين اعلام مي‌شود كه عراق به عنوان يك عنصر موثر در منطقه و جهان از حمايت اين كشورها برخوردار است و لذا موضوع كنفرانس «حمايت از عراق» خواهد بود. از جمهوري اسلامي ايران نيز براي شركت در اين اجلاس دعوت شده و طبيعتا ما پيش از برگزاري اين اجلاس، حين برگزاري اين اجلاس و پس از برگزاري اين اجلاس حامي عراق هستيم. ما هميشه از عراق حمايت كرده‌ايم.

در چه سطحي در اين كنفرانس حاضر خواهيم بود؟

هنوز تصميمي در اين خصوص گرفته نشده.

و ما شركت خواهيم كرد؟

ما شركت مي‌كنيم.

مي‌دانيد از چه كشورهاي ديگري دعوت شده؟

از كشورهاي عربستان، امارات، قطر، اردن، تركيه و مصر مي‌دانم كه دعوت شده است.

ايالات متحده؟

نه. فكر نمي‌كنم.

چرا تا اين اندازه بر اين موضوع كه احتمال دارد اجلاس بغداد زمينه‌ساز گشايشي در رابطه ايران و عربستان سعودي باشد تاكيد شده؟ خودتان نيز حتما اخبار زيادي را ديده‌ايد كه ممكن است ديداري در سطح سران يا ديداري در سطح وزراي خارجه ايران و عربستان در اين اجلاس برگزار شود؟

بايد ببينيم اين اجلاس براي دستيابي به چه هدفي برگزار مي‌شود؟ براي حمايت از عراق. اين كنفرانس صرفا با موضوع حمايت از عراق برگزار مي‌شود و نمي‌توان آن را در راستاي گفت‌وگوهاي منطقه‌اي با مشاركت كشورهاي فرامنطقه‌اي دانست و بر اساس آنچه وزارت خارجه عراق به صورت مكتوب اعلام كرده موضوع كنفرانس حمايت از عراق است؛ اما زماني كه اجلاس برگزار شود، ممكن شركت‌كنندگان در حاشيه اجلاس اقداماتي صورت دهند. ممكن است شركت‌كنندگان در حاشيه نشست سلام‌وعليكي با يكديگر داشته باشند يا سلام‌وعليك نكنند. اينها حاشيه اجلاس است و متن اجلاس چيز ديگري است. لذا اينكه ايران در چه سطحي شركت كند يا كشورهاي ديگر در چه سطحي شركت كنند يا اينكه اساسا فرصتي ايجاد خواهد شد كه گفت‌وگوهايي صورت بگيرد با توجه به اينكه اجلاس يك روزه است مشخص نيست.

تاريخ قطعي برگزاري اجلاس چه زماني خواهد بود؟

شنبه 28 آگوست. يعني 6 شهريور؛ همين شنبه‌اي كه در پيش است.

فاصله‌اي نداريم و هنوز مشخص نيست در چه سطحي شركت مي‌كنيم؟

فاصله‌اي نداريم و هنوز مشخص نيست.


بايد ببينيم اين اجلاس براي دستيابي به چه هدفي برگزار مي‌شود؟ براي حمايت از عراق. اين كنفرانس صرفا با موضوع حمايت از عراق برگزار مي‌شود و نمي‌توان آن را در راستاي گفت‌وگوهاي منطقه‌اي با مشاركت كشورهاي فرامنطقه‌اي دانست و بر اساس آنچه وزارت خارجه عراق به صورت مكتوب اعلام كرده موضوع كنفرانس حمايت از عراق است؛ اما زماني كه اجلاس برگزار شود، ممكن شركت‌كنندگان در حاشيه اجلاس اقداماتي صورت دهند. ممكن است شركت‌كنندگان در حاشيه نشست سلام و عليكي با يكديگر داشته باشند يا سلام و عليك نكنند. اينها حاشيه اجلاس است و متن اجلاس چيز ديگري است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون