• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5008 -
  • ۱۴۰۰ چهارشنبه ۳ شهريور

شهروندان ايالات متحده از عملكرد كاخ سفيد در خروج از افغانستان ناراضي هستند

موافقان خروج، منتقدان بايدن

مذاكرات مخفيانه بيل برنز با ملا برادر در كابل

محمدحسين لطف‌الهي

مجموعه داده‌هايي كه نظرسنجي‌ها در روزهاي اخير منتشر كرده‌اند، نشان مي‌دهد در حالي كه فر‌آيند خروج امريكا از افغانستان به روزهاي پاياني خود نزديك مي‌شود، شهروندان ايالات متحده همچنان از تصميم خروج حمايت مي‌كنند اما همزمان معتقدند اين فرآيند به درستي مديريت نشده است. آنها همچنين بر اين باورند كه جو بايدن عملكرد خوبي در اين زمينه نداشته و اگر ماجراي خروج ايالات متحده از افغانستان با مديريت بهتري انجام مي‌شد، نتيجه مي‌توانست بسيار بهتر باشد.بر اساس نظرسنجي مشترك سي‌بي‌اس - يوگاو كه در فاصله روزهاي 18 تا 20 آگوست انجام شده است، 44 درصد امريكايي‌ها فكر مي‌كنند روند خروج نيروهاي امريكايي از افغانستان بسيار بد پيش‌رفته است، 30 درصد آنها مي‌گويند روند خروج نسبتا بد بوده و تنها كمتر از 25 درصد شهروندان اين كشور روند خروج را نسبتا خوب مي‌دانند. در عين حال، اصل سياست خروج از افغانستان همچنان سياستي پرطرفدار در ايالات متحده است به نحوي كه 63 درصد از شركت‌كنندگان در اين نظرسنجي گفته‌اند با اين سياست موافق هستند. در ميان مخالفان نيز بيش از 80 درصد آنها دليل مخالفت خود را «نحوه نادرست خروج نظاميان امريكايي از افغانستان» عنوان مي‌كنند و كمتر از 20 درصد مخالفان معتقدند كه بايد دست‌كم بخشي از نيروهاي امريكايي در افغانستان باقي مي‌ماندند.  اين نظرسنجي همچنين نگاه امريكايي‌ها را به اقداماتي كه دولت جو بايدن در راستاي خارج كردن كساني كه در جنگ به نيروهاي امريكايي كمك كرده بودند، نشان مي‌دهد. 59 درصد آنها در اين خصوص گفته‌اند كه اقدامات دولت در راستاي خارج كردن اين افراد از افغانستان كافي نبوده و بايد اقدامات بيشتري صورت مي‌گرفت. 81 درصد شركت‌كنندگان در نظرسنجي نيز عنوان مي‌كنند كه دولت امريكا بايد كساني را كه به هر عنواني در جنگ به نيروهاي امريكايي كمك كرده بودند، به ايالات متحده بياورد چرا كه ممكن است آنها با انتقام طالبان مواجه شوند و زندگي‌شان در خطر است. در يك نظر سنجي ديگر كه از سوي ان‌بي‌سي‌نيوز در فاصله 14 تا 17 آگوست انجام شد، 61 درصد از شهروندان امريكايي تاكيد كرده‌اند جنگ در افغانستان ارزش صرف وقت و هزينه بيشتر را ندارد. نگاهي به نتايج نظرسنجي‌ها در سال 2014 ميلادي و همزمان با خروج بخش بزرگي از نيروهاي نظامي ايالات متحده از افغانستان در دوره رياست‌جمهوري باراك اوباما نيز نشانگر آن است كه نگاه امريكايي‌ها به موضوع جنگ افغانستان با تغييرات زيادي همراه نبوده و آنها مانند گذشته با ادامه اين جنگ مخالفند. از نگاه هر دو اين نظرسنجي‌ها اكثريت جامعه امريكا از عملكرد دولت بايدن در موضوع افغانستان رضايت ندارند. در نظرسنجي سي‌بي‌اس - يوگاو 47 درصد از افراد عملكرد بايدن را در موضوع افغانستان قابل دفاع ارزيابي مي‌كنند و 53 درصد آن را قابل دفاع نمي‌دانند اما در نظرسنجي ان‌بي‌سي‌نيوز شرايط براي بايدن بسيار وخيم‌تر ترسيم مي‌شود و تنها 25 درصد افراد از عملكرد او در قبال افغانستان دفاع مي‌كنند. اين در حالي است كه نظرسنجي سي‌بي‌اس در ماه جولاي، حمايت‌ها از سياست جو بايدن در قبال مساله افغانستان را 60 درصد نشان مي‌داد و حالا دموكرات‌ها در عرصه سياست داخلي بايد با تبعات تصميماتي كه از نگاه اكثر امريكايي‌ها اشتباه است، دست و پنجه نرم كنند.
بايدن چه خواهد كرد؟
منابع متعدد رسانه‌اي در ايالات متحده گزارش مي‌دهند كه جو بايدن، رييس‌جمهور امريكا قصد دارد در پاسخ به انتقادهايي كه پيرامون خروج نظاميان امريكايي از افغانستان مطرح مي‌شود، ضرب‌الاجل خروج را تمديد كند. در حال حاضر حدود 6 هزار نظامي امريكايي در افغانستان قرار دارند كه موظفند امنيت خروج افغانستاني‌هايي كه سابقه همكاري با ايالات متحده در كارنامه خود دارند و خواهان خروج از افغانستان هستند و همچنين شهروندان ايالات متحده و ساير متحدان امريكا از افغانستان را تامين كنند. يك مقام امريكايي بامداد سه‌شنبه به خبرگزاري «رويترز» گفت بايدن طي ۲۴ ساعت آينده درباره تمديد يا عدم تمديد تاريخ خروج از افغانستان (31 آگوست) تصميم خواهد گرفت. به نوشته رويترز، اين مقام امريكايي كه خواست نام يا سمتش فاش نشود، خبر داد كه بايدن مقداري تمايل داشت كه هنوز نحوه پيشبرد روند [خروج از افغانستان] را بررسي كند اما برخي مشاوران وي با اشاره به دلايل امنيتي، درباره تمديد ضرب‌الاجل خروج به وي هشدار دادند. به گزارش روزنامه اينديپندنت، بن والاس وزير دفاع بريتانيا در خصوص تمديد اين زمان به رغم مذاكرات فشرده رهبران گروه هفت در اين باره اظهار نااميدي كرده است. بريتانيا، فرانسه و ساير متحدان ايالات متحده بارها از كاخ سفيد خواسته بودند كه ضرب الاجل خروج را تمديد كند.
مذاكره رييس سازمان سيا با طالبان
در ادامه تلاش‌هاي دولت بايدن براي به سرانجام رساندن عمليات خروج نظاميان امريكايي و خارج كردن افغانستاني‌هايي كه به ايالات متحده كمك كرده بودند، روز سه‌شنبه ويليام برنز ديپلمات باسابقه و رييس سازمان سيا با ملا عبدالغني برادر ديدار كرد. روزنامه واشنگتن پست گزارش داده در اين ديدار مخفيانه كه هنوز سازمان سيا آن را تاييد يا تكذيب نكرده، بالاترين سطح تماس چهره به چهره ميان طالبان و دولت بايدن بوده و در آن در خصوص خروج نظاميان امريكايي و تمديد ضرب‌الاجل خروج گفت‌وگو شده است. طالبان پيش‌تر اعلام كرده بود با تمديد ضرب‌الاجل خروج مخالف است و آن را براي خود يك خط قرمز مي‌داند. ند پرايس، سخنگوي وزارت خارجه امريكا دوشنبه شب درباره گفت‌وگوهاي امريكا و طالبان گفته بود اين گفت‌وگوها «تاكتيكي» و «درباره اهداف كوتاه‌مدت» هستند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون