• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5010 -
  • ۱۴۰۰ شنبه ۶ شهريور

خطاب به وزير جديد ورزش و جوانان

لطفا مثل قبلي‌ها نباشيد!

علي ولي‌اللهي

حميد سجادي چهارشنبه عصر با راي ناپلئوني راهي وزارت ورزش و جوانان شد. آنچه نياز بود در اين چند روز گفته و شنيده شد و حالا مهم اين است كه دونده سابق استقامت كشورمان سكاندار ورزش شده. او جانشين كسي است كه در اين چند سال وضعيت بساماني براي ورزش رقم نزد. 

در همين ابتداي كار بد نيست درخواست‌هاي جامعه ورزش از حميد سجادي با صراحت بيان شود. البته اينها مسائلي است كه خود وزير ورزش جديد بايد نسبت به آنها آگاهي داشته باشد ولي بيان كردنش از اين جهت مناسب است كه بعدها جاي حرف و حديثي باقي نمي‌ماند. به قول معروف جنگ اول به از صلح آخر.
 آقاي سجادي! وزير ورزش قبلي يعني مسعود سلطاني‌فر چند سال با داستان خصوصي‌سازي پرسپوليس و استقلال سر هواداران و رسانه‌ها را گرم كرد. سال و ماهي نبود كه در آن گفته نشود تا فلان تاريخ سرخابي‌ها به بخش خصوصي واگذار مي‌شوند يا سهام‌شان در بورس عرضه مي‌شود. تمام شد. دوران وزارت مسعود سلطاني‌فر به اتمام رسيد و دو تيم پرطرفدار پايتخت به همان شيوه سابق اداره مي‌شوند. نشد، نتوانستند يا نخواستند يا هر چيز ديگري. از شما خواهش مي‌كنيم اگر واقعا عزمي براي خصوصي‌سازي اين دو باشگاه داريد كار را خيلي زود به سرانجام برسانيد و اگر قرار نيست چنين چيزي انجام شود از همين ابتدا بگوييد تا خيال همه راحت شود و اين دو باشگاه پا در هوا نمانند. 
 آقاي سجادي! چند سال است گوش ما از شنيدن وزير پرسپوليسي/ استقلالي به تنگ آمده. لطف كنيد ما را از اين وضعيت نجات دهيد. براي اين كار بايد تا مي‌توانيد از دخالت در امور جزيي اين دو باشگاه امتناع كنيد. اجازه ندهيد معاونان‌تان براي اين دو باشگاه تصميم بگيرند. وقتي هيات‌مديره و مديرعامل براي اين دو تيم انتخاب كرديد كار به همان‌ها بسپاريد و جز در موارد كلان به مسائل ورود نكنيد. مبادا مثل وزير سابق براي انتقال يك بازيكن تماس تلفني بگيريد يا به خاطر يك بازيكن با مقامات كشورهاي ديگر رايزني كنيد! تو را به خدا جوري رفتار كنيد كه واژه وزير رنگي از ادبيات فوتبالي ايران رخت ببندد.  
تا بحث سرخابي‌ها و فوتبال باشگاهي مطرح است از شما درخواست مي‌كنيم پيگير حق پخش تلويزيوني فوتبال و در مجموع ورزش باشيد. فعلا زور كسي به صداوسيما نمي‌رسد و اين سازمان همان 30درصدي كه در قانون آمده را هم به ورزش نمي‌دهد. گزارش‌ها در اين زمينه را حتما بخوانيد تا متوجه شويد با بخشي از درآمدي كه صداوسيما از قبل فوتبال به دست مي‌آورد باشگاه‌هاي ايراني مي‌توانند شاهانه زندگي كنند. آن وقت ديگر مجبور نيستند كاسه گدايي جلوي اين و آن بگيرند و انبوه پرونده‌هاي‌شان در دادگاه بين‌المللي روي هم تلنبار نمي‌شود. تو را به خدا اگر قانون مشكل دارد قانون را عوض كنيد و اگر كسي به قانون عمل نمي‌كند رسوايش كنيد تا شايد فوتبال و ورزش به حق واقعي خود برسد. 
 آقاي سجادي! ورزش ايران پول ندارد. به همين صراحت. در شوراي برون مرزي وزارت ورزش و جوانان به فدراسيون‌ها توصيه شده از سفرهاي اردويي به خارج از كشور و حضور در مسابقات بين‌المللي تا حد امكان صرف‌نظر شود. حتما در همين المپيك توكيو شنيديد كه تيراندازان ايراني بدون گلوله تمرين مي‌كردند. شنيديد كه تنها شناگر ايران مي‌گفت دزدكي از امكانات برزيلي‌ها استفاده كرده. از زبان دختر قايقران ايراني شنيديد كه مي‌گفت جليقه يخ نداشتم براي ريكاوري. نمي‌دانيم چطور قرار است وضعيت اقتصادي ورزش را سر و سامان بدهيد. نمي‌دانيم چطور مي‌خواهيد پول به ورزش بياوريد. نمي‌دانيم چطور قرار است تحريم‌ها را دور بزنيد و با اسپانسرهاي بين‌المللي قرارداد ببنديد. اما اين كاري است كه بايد انجام شود. شما متعهد به انجام اين كار هستيد.  
آقاي سجادي! شما خودتان ورزشكار نخبه اين مملكت بوديد. همه متفق‌القول هستند كه سجادي بهترين دونده تاريخ ايران است. احتمالا بهتر از هر كسي مي‌دانيد كه از دست دادن ورزشكاران نخبه چه ضربه‌اي به پيكره اجتماعي و ورزشي يك كشور مي‌زند. بشماريد در اين چند سال چند ورزشكار نخبه از ايران رفتند. لطفا نسبت به اين موضوع بي‌خيال نباشيد و نگوييد هر كس رفت خدا به همراهش. بشنويد صداي اين ورزشكاران را و دردشان را درمان كنيد. اگر مشكل مالي است يا امكاناتي برطرف كنيد. اگر مساله مسابقه دادن با ورزشكاران اسراييلي است به نحوي اين ماجرار را مديريت كنيد. ما طاقت اينكه يك بار ديگر كسي از كنار تشك سر ورزشكارمان داد بزند كه «بايد ببازي» را نداريم. ما طاقت اينكه ببينيم دو ورزشكار ايراني در المپيك مقابل هم قرار گرفته‌اند را نداريم. ما طاقت نداريم بچه‌هاي اين آب و خاك را زير پرچم پناهنده‌ها ببينيم.
  آقاي سجادي! از استقلال فدراسيون‌ها اطمينان حاصل كنيد؛ مخصوصا فوتبال. نرويد دنبال پيدا كردن سرمربي براي تيم ملي و اگر يك وقت هوس چنين كاري به سرتان زد ياد پرونده ويلموتس گيت بيفتيد. در انتخابات‌دخالت نكنيد. مبادا مثل تمام وزراي ورزش قبلي و روساي اسبق تربيت‌بدني بخواهيد در هر انتخاباتي گزينه خودتان را به كرسي بنشانيد. مبادا براي اين كار شروع به مهندسي انتخابات از هيات‌هاي شهرستان‌هاي كوچك تا استان كنيد. نمي‌دانم اخبار ورزش را در اين چند سال گذشته پيگيري كرديد يا نه اما اگر بخواهيد براي‌تان مثال مي‌زنم از بي‌تخصص‌هايي كه در هر انتخابات بي‌ربطي به پشتوانه وزارت شركت كردند و راي آوردند. از انتخاباتي در شهرستان‌هاي كوچك كه تمامي رقبا به شيوه‌هاي عجيب و غريب حذف شدند تا گزينه موردنظر با آراي باطله رقابت كند! سلامت انتخابات‌ ورزشي از هيات‌هاي كوچك شهرستاني تا فدراسيون‌ها يكي از اولين قدم‌ها براي اصلاح شرايط ورزش است. 
آقاي سجادي! ورزش زنان را دريابيد؛ مخصوصا در بعد همگاني. اينكه در يك استان زنان مي‌توانند دوچرخه سواري كنند و در بعضي استان‌ها نه، اينكه در يك شهرستان برخي شخصا تصميم مي‌گيرند اجازه تمرين صخره‌نوردي به زنان داده نشود، اينكه برخي رشته‌ها براي زنان ممنوع است و اينكه برخي زنان از امنيت كافي براي ورزش در محيط‌هاي عمومي برخوردار نيستند به شما برمي‌گردد. لطفا همه را به مسوولان بالادستي و شوراي تامين و امام‌جمعه و اينها حواله ندهيد. شما بايد مراقب باشيد قانون اجرا مي‌شود و پاي آن بايستيد. در بعد تخصصي هم به فكر برابري امكانات و دستمزدها و پاداش‌ها باشيد. اينكه امكانات و پاداش تيم‌هاي مردان در رشته‌هاي مختلف ورزشي چندين برابر زنان است چيزي جز تبعيض جنسيتي نيست. ديگر نياز به گفتن نيست كه هر مدالي در بازي‌هاي آسيايي چه توسط مردان كسب شود چه زنان ارزش يكساني دارد. پس حتي به خاطر كسب نتيجه هم كه شده زن و مرد را فراموش و تلاش كنيد فرصت‌هاي برابر 
پيش‌ روي ورزشكاران قرار بگيرد.  
و در پايان! ما بهتر از هر كسي از وضعيتي كه حالا ديگر گذشته به حساب مي‌آيد مطلعيم. ما خودمان روايتگر آن دوران بوديم. خواهشمنديم از به كار بردن واژه «مشكلات گذشته» خودداري كنيد. شما با علم به همين مشكلات سكاندار ورزش شديد. اگر هم اين‌طور نبوده ايراد از خودتان و مشاوران‌تان است. اينكه وقتي به ياري خدا چهار سال دوران وزارت‌تان تمام شد بگوييد ما تازه توانستيم نقايص دوران گذشته را برطرف كنيم و ماشين را به جاده برگردانيم و اين حرف‌ها، نه به درد ورزشكاران مي‌خورد نه به درد جوانان. وضعيت را از همين امروز تغيير دهيد. با انتخاب معاونان و مشاوران متخصص و نه افرادي از حلقه نزديكان و دوستان كار را جلو ببريد. ما هم به عنوان رسانه سعي مي‌كنيم كمك‌تان كنيم. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون