• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5010 -
  • ۱۴۰۰ شنبه ۶ شهريور

گمانه‌زني معلمان در مورد وزير احتمالي آغاز شده است

آموزش و پرورش به سرپرستي عليرضا كاظمي

گروه اجتماعي| جلسه راي اعتماد كابينه پيشنهادي ابراهيم رييسي كه حالا ديگر تبديل به اعضاي دولت او شده‌اند، يك پيام مهم داشت: تمام گزينه‌هاي روي ميز پذيرفته شد غير از نام ناشناخته حسين باغگلي كه انتخابش از همان ابتدا صداي انتقادها را بلند كرده بود. حالا دولت كارش را شروع كرده و وزارت آموزش و پرورش تنها وزارتخانه‌اي است كه تا اطلاع ثانوي بايد با تكيه به سرپرست كارش را ادامه دهد. اين سرپرست هم با حكم رييسي كارش را آغاز كرده است: عليرضا كاظمي، چهره‌اي كه تا قبل از اين حكم با عنوان معاون پرورشي و فرهنگي وزارت آموزش و پرورش شناخته مي‌شد.  عصر پنجشنبه مركز اطلاع‌رساني وزارت آموزش و پرورش خبر داد: «عليرضا كاظمي؛ معاون پرورشي و فرهنگي وزارت آموزش و پرورش با صدور حكمي از سوي آيت‌الله دكتر سيد ابراهيم رييسي؛ رييس‌جمهوري اسلامي ايران، به عنوان سرپرست وزارت آموزش و پرورش انتخاب و معرفي شد.» خبرگزاري پانا در معرفي كاظمي نوشته است: «سرپرست فعلي وزارت آموزش و پرورش داراي سوابق و فعاليت‌هاي درخشاني در عرصه تعليم و تربيت و نيز مسووليت‌هاي فرهنگي و اجتماعي است و سابقه ۱۷ ماه حضور فعال در جبهه‌هاي حق عليه باطل در كسوت روحانيت و طلبگي را در كارنامه خود دارد. رياست اداره آموزش و پرورش تايباد، از گردانندگان حلقه صالحين در مركز آموزشي ثامن‌الحجج مشهد، عضو هيات امناي دانشگاه آزاد اسلامي واحد تايباد، معاون پژوهش، برنامه‌ريزي منابع انساني سازمان آموزش و پرورش خراسان رضوي، معاون آموزشي و فرهنگي دانشكده ثامن‌الحجج، رييس گروه معارف دانشگاه فرهنگيان مشهد و ... از مناصب اجرايي عليرضا كاظمي محسوب مي‌شود و آخرين پست سازماني او قبل از عزيمت به تهران، مديركل آموزش و پرورش خراسان رضوي و عضو هيات علمي دانشگاه فرهنگيان، پرديس شهيد بهشتي مشهد است.»
سرپرست تعيين ‌شده، بر خلاف نامزد پيشنهادي براي پست وزارت، از بدنه آموزش و پرورش است و آخرين سمتش هم معاونت در همين وزارتخانه بوده. در عين حال با تعيين سرپرست همچنان پرونده تعيين وزير آموزش و پرورش روي ميز باز است و همين باعث شده تا گروه‌هاي مختلف معلمان و فرهنگيان شروع به گمانه‌زني در مورد احتمالات پيش‌رو كنند. شايد بتوان گفت يكي از دلايل انتخاب نشدن تنها گزينه پيشنهادي از سوي رييسي براي كابينه‌اش هم، همين مخالفت‌هاي يكپارچه فرهنگيان بود، گروه عظيم يك ميليون نفر‌ي كه با اعلام نام باغگلي شروع به نوشتن و اطلاع‌رساني و تماس با نمايندگان مجلس كردند. در اين ميان البته كميسيون آموزش مجلس هم در جبهه معلمان ايستاد و از روزها قبل جلسه راي اعتماد به وضوح مخالفتش را با اين انتخاب عنوان كرد. اما حالا مساله پيچيده‌تر شده است، گروهي از معلمان معتقدند كه ابراهيم رييسي بايد براي انتخاب وزير آموزش و پرورش تن به خرد جمعي بسپارد و زمينه‌اي فراهم كند تا معلمان در اين انتخاب او را همراهي كنند، جمعي از اعضاي پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش به او نامه زده‌اند كه آخرين وزير آموزش و پرورش دولت روحاني يعني محس حاجي‌ميرزايي را دوباره بر سر كار برگرداند و باز عده‌اي عليه چنين گزينه‌اي موضع مي‌گيرند كه انتخاب حاجي‌ميرزايي از ابتدا هم اشتباه بود و نبايد ديگر اين اشتباه تكرار شود. 
شوراي نگهبان مي‌گويد: «مطابق اصل ۱۳۵ قانون اساسي تعيين سرپرست براي بيش از يك (دوره) سه ماه امكان‏پذير نيست، ليكن در مدت سه ماه مذكور رييس‌جمهور مي‌تواند به دفعات سرپرست تعيين كند.» بنابراين اين امكان وجود دارد كه كاظمي دست‌كم تا سه ماه آينده به عنوان سرپرست وزارت آموزش و پرورش باقي بماند اما بايد در نظر داشت كه كمتر از يك ماه ديگر سال تحصيلي جديد آغاز مي‌شود. ورود به سومين سالي كه مدارس در تعليق كرونا و كلاس‌هاي غيرحضوري برگزار خواهند شد. آموزش و پرورش حالا بيشتر از هر زماني نياز به پيدا كردن ثبات براي گذر از سخت‌ترين دورانش دارد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون