• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5012 -
  • ۱۴۰۰ دوشنبه ۸ شهريور

واكنش آموزش و پرورش به حذف رشته نمايش از هنرستان دخترانه سوره

از سازمان تبليغات بپرسيد

گروه اجتماعي

خبر حذف رشته نمايش از هنرستان دخترانه سوره در روزهاي گذشته جنجال بسيار به‌ پا كرد. هنرمندان و بازيگران و فعالان حوزه تئاتر به صورت خاص صداي‌شان را بلند كردند و نسبت به گام‌هاي اينچنيني كه ادامه‌دار شدن شان سبب محدوديت بيشتر براي حضور زنان در عرصه هنر و تئاتر مي‌شود هشدار دادند. تصاوير بسيار از آن مدرسه دخترانه‌اي كه بسياري از فعالان حوزه نمايش با آن خاطره دارند منتشر شد و متن‌هاي بسيار در رثاي آنچه اتفاق افتاده است نوشته شد. روز شنبه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به اين خبر واكنش نشان داد و روز گذشته وزارت آموزش و پرورش. تا اينجا تنها نهادي كه به صورت رسمي پاسخي نداده است سازمان تبليغات اسلامي است؛ سازمان متولي حوزه هنري كه هنرستان سروه هم وابسته به آن است. آموزش و پرورش مي‌گويد رسانه‌ها بايد جواب را از همين سازمان بگيرند. 
مصطفي آذركيش، مدير كل دفتر آموزش‌هاي فني، حرفه‌اي و كاردانش وزارت آموزش‌وپرورش روز گذشته در پاسخ به سوال ايلنا و در واكنش به حذف رشته نمايش در هنرستان «سوره» توضيح داد: «اين موضوع بايد از بخش سازمان تبليغات اسلامي پيگيري شود، برخي از هنرستان‌ها وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي بوده، بخشي هم غيردولتي است كه با مراكز مدارس غيردولتي فعاليت مي‌كنند، بخش ديگر هم دولتي هستند، ضمن اينكه همه اينها با ضوابط آموزش و پرورش كار مي‌كنند. اين مورد خاص بايد بررسي شود اما در هنرستان‌هاي وابسته وزارت ارشاد اكنون رشته نمايش در حال برگزاري است، همين اخيرا هم براي اين رشته در استان خراسان رضوي مجوز اخذ شده است. مطمئنا براي اين هنرستان، همان منطقه و استان مي‌توانند پاسخگوي مساله پيش‌آمده باشند.» وقتي مدرسه وابسته به سازماني خاص باشد، تصميم‌گيري در قبال حذف رشته‌ها هم در دستان همان سازمان است كه (بنا به هر دليلي، از جمله تغيير سياست‌ها) ممكن است تمايلي به ادامه رشته‌هاي حتي قديمي خود نداشته باشد. آذركيش مي‌گويد: «در برخي مواقع، رشته‌هايي هستند كه صرفا مربوط به حوزه هنري سازمان تبليغات اسلامي است كه امكان دارد آنها اعلام كنند ما ديگر نمي‌خواهيم فلان رشته را داشته باشيم يا حتي ممكن است يك رشته براي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي باشد، ولي آنها بگويند ما چند رشته را نمي‌خواهيم. حتي سازمان بورس و اوراق بهادار و سازمان هواپيمايي كشور هم امكان دارد بگويند برخي رشته‌ها را نمي‌خواهند. حال ممكن است يك هنرستان غيردولتي كه يك سال يك رشته را داشته باشد، سال ديگر جذب نداشته باشد. در واقع غيردولتي‌ها با ساختار خودشان كار مي‌كنند.» اما اين تنها رشته حذف‌شده از مجموعه سوره نيست، علي‌اصغر دشتي، مدرس و كارگردان تئاتر در صفحه شخصي‌اش در اينستاگرام نوشته است: «حوزه هنري سال‌ها پيش گرايش بازيگري را به دلايل واهي از دانشگاه سوره حذف كرد. سال‌هاي سال بچه‌هاي كارگرداني در دانشگاه با سختي نبود بازيگر مواجه بودند. زمان گذشت تا دانشگاه‌هاي ديگر رشته‌اي شدند و بازيگري - كارگرداني در هم ادغام و به يك رشته تبديل شدند. مدتي دانشگاه سوره به همان روال قبل پيش رفت تا زماني كه گويا گفتند بايد رشته بازيگري- كارگرداني داشته باشيد. حوزه هنري هم چون نمي‌خواست بازيگري داشته باشد، زد آن يكي چشم را هم كور كرد و كارگرداني را هم حذف كرد و الان چندين و چند ترم است كه دانشگاه سوره ورودي كارگرداني ندارد.»
حوزه هنري: هنرستان خودگردان است
كارشناسان آموزش، مركز پژوهش‌هاي مجلس و فعالان فرهنگيان بارها در مورد ميزان تنوع مدارس در ايران هشدار داده‌اند. در كشور 22 نوع مدرسه وجود دارد كه در بخش غيردولتي، سازمان‌ها و نهادهايي غير از آموزش و پرورش تاسيس آنها را بر عهده دارند. اين تعدد مدارس و نهادهاي متولي مدارس از يك‌سو همواره به خاطر بحث بي‌عدالتي آموزشي مورد نقد بوده‌اند و از طرفي به خاطر تعدد بسيار تصميم‌گيرندگان حوزه آموزش كشور. در عين حال آموزش و پرورش و مجلس تلاش كرده‌اند نشان دهند كه نظارت و تغييرات در اين مدارس بايد تاييد و تصويب باشد. هرچند در حال حاضر و به قول آذركيش هر هنرستان غيردولتي ممكن است از اين سال تا سال بعد تصميم بگيرد ديگر به رشته‌اي نياز ندارد اما همين هنرستان‌ها بدون دريافت مجوز قادر به افزودن رشته جديدي نيستند. تبصره 2 از ماده 11 اساسنامه مدارس و مراكز آموزشي و پرورشي وابسته به دستگاه‌هاي دولتي و نهادهاي عمومي مي‌گويد: «درصورتي‌ كه‌ موسس، متقاضي‌ ايجاد رشته‌اي‌ غير از رشته‌هاي‌ موجود و مصوب‌ دوره ‌‌متوسطه‌ باشد بايد رشته‌ و جداول‌ درسي‌ مورد تقاضا را پيشنهاد نمايد تا به‌ تصويب‌ شوراي‌ عالي‌ آموزش‌ و پرورش‌ برسد.» و اينكه برنامه درسي يك مدرسه كه ممكن است جاافتاده باشد و يكي از گزينه‌هاي پيش‌ روي دانش‌آموزان براي تعيين روند ادامه تحصيل‌شان باشد، ناگهان حذف شود؟ در اين خصوص به نظر قانوني وجود ندارد. اختيار با موسسان است. 
روز گذشته حسام‌الدين حسيني مدير كل ارتباطات و رسانه حوزه هنري كه از زمان شروع اين ماجرا تاكنون در حد يك استوري اينستاگرامي واكنش نشان داده بود در پاسخ به روزنامه فرهيختگان گفت: «علي‌الاجمال درباره آنچه مسووليت بنده است توضيح اينكه هنرستان‌هاي سوره در كشور وجود دارند و هر هنرستاني خودگردان است و مدير هنرستان آن را اداره مي‌كند مگر در خطوط كلي با حوزه هنري آن استان هماهنگي‌هايي شود. هنرستان دخترانه سوره تهران هم كه بحث آن داغ شده در پايه دهم امسال ورودي هنرهاي نمايشي ندارد اما رشته برنامه‌سازي تلويزيوني بدان اضافه شده و ورودي سينما زيادتر شده و ورودي گرافيك افزون شده است. يعني جالب اين است وقتي به برخي از رفقا توضيح مي‌دادم كه اگر با هنر مخالف بوديم چرا سينما را اضافه كرديم؟ مي‌گويند باز هم تئاتر قرباني سينما شد! اينها ابتدا مي‌گويند با هنر مشكل داريد و الان مي‌گويند شما تئاتر را قرباني سينما كرديد! اين موضوع احساسي است كه طي يك گفت‌وگو هم اتفاق نمي‌افتد يعني گويا كساني انتخاب كرده‌اند كه نشنوند و ما نمي‌توانيم انتخاب آنها را تغيير دهيم.» او در بخشي از اين‌گفت‌وگو شرح داده است كه اين هنرستان هم مانند مدارس مشابه، خودگردان است و خيلي وقت‌ها مساله دخل و خرج است كه بودن و نبودن يك رشته را تعيين مي‌كند و بعد هم گفته است: «اين (رشته نمايش هنرستان دخترانه سوره) هم حذف نشده است بلكه امسال ورودي ندارد. شما مي‌دانيد هر سال دفترچه كنكور را همه مخاطبان مي‌خوانند و مي‌بينند، آيا هر سال ورودي رشته‌ها يكسان است؟ آيا همه رشته‌ها در همه سال‌ها ورودي دارند؟ اين طبيعي است، چه در هنرستان و چه در دانشگاه اينچنين است، هر سال به اقتضاي آن سال تصميماتي گرفته مي‌شود.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون