• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5012 -
  • ۱۴۰۰ دوشنبه ۸ شهريور

سلامت شهر در گروي سلامت زنان است

در خانه به اعضاي خانواده مي‌دهند امنيت سلامت‌شان بيشتر مورد تهديد واقع مي‌شود . اين مهم بر اساس مطالعات (1) صورت گرفته در خصوص اثر طولاني‌مدت اين بيماري روي زنان مويد آن است كه تاثير طولاني‌مدت اين همه‌گيري، بر سلامتي جسمي، رواني و اجتماعي زنان مي‌تواند آسيب‌هاي جدي به خانواده و جامعه وارد كند. علاوه بر ترس از بيماري و مرگ و مير، كوويد۱۹ نگراني‌هاي ديگري براي زنان رقم زده است. افزايش بار كاري در منزل، نظارت بر فرزندان در ايام غيرحضوري شدن مدارس، اقدامات پيشگيرانه براي افراد خانواده و نگهداري از بيماران مبتلا و... نمونه‌هايي از گسترش بار كاري است. محدوديت در حركت و جابه‌جايي، كار در خانه، مدرسه در خانه، بيكاري‌هاي موقت، از دست دادن تماس فيزيكي با اعضاي خانواده، دوستان و همكاران، همه و همه تغييراتي است كه مي‌تواند بر سلامت روان ما تاثير بگذارد. براساس اخبار منتشر شده در زنان سه برابر بيش از مردان (همان) در برابر اين بيماري دچار افسردگي شده‌اند. اين آمار مويد آن است كه امنيت سلامت اولويت اول جامعه است به خصوص در شهرها كه شهروندان به دليل درهم تنيدگي واحدهاي ساختماني فاقد فضاهاي باز درون خانه هستند و سبك زندگي به صورت آپارتماني است، اين مساله بيشتر خود را به رخ مي‌كشد. اين مهم بر اساس آماري كه از سوي اداره آمار داده شده قابل توجه است بر مبناي اين گزارش از ۱۹ ميليون و ۹۵۳ هزار مرد شاغل در سال ۱۳۹۸ حدود ۱.۷ درصد از آنان شغل خود را در سال ۱۳۹۹ از دست داده، اما از ۴ ميليون و ۳۲۰ هزار زن شاغل سال ۱۳۹۸، حدود ۱۵.۳ درصد از آنان در سال ۱۳۹۹ شغل خود را از دست داده‌اند. اين بدين معني است كه نسبت زنان به مرداني كه شغل خود را در سال ۹۹ از دست داده‌اند، حدود ۹ برابر است. (2) 
در اين راستا ضروري است مسوولان نسبت به اين مهم سه توجه ويژه داشته باشند: 
1- زنان در اولويت دريافت واكسن قرار گيرند فارغ از محدوديت‌هاي  سني. 
2- كمك‌هاي مددكاري و بهداشتي به صورت اورژانسي در اختيار زنان قرار گيرد تا بتوانند از ظرفيت‌ها حمايتي نهادهاي اجتماعي و مردم‌نهاد و دولت برخوردار شوند. 
3- دولت نسبت به ترميم وضعيت اشتغال زنان كه باتوجه به شيوع بيماري كرونا مشاغل خود را از دست داده‌اند، ظرفيت‌هاي تشويقي براي مديران مشاغل جهت به ‌كارگيري زنان در نظر بگيرد.
در اين ميان يادآوري اين مهم ضروري است كه امنيت سلامت شهروندان در گروي امنيت سلامت زنان است؛ شهري كه نيازمند امنيت سلامت است و آن را عنصر پايه‌اي براي سلامت شهروندان مي‌داند بايد بداند كه اولويت‌بخشي به سلامت زنان امكان لازم را براي سلامت شهر مهيا مي‌كند. زنان همچون خانواده كه نهاد پايه‌اي جوامع محسوب مي‌شوند عنصر پايه‌اي در تشكيل خانواده هستند و تداوم و استحكام و سلامت خانواده و در پي آن جامعه منوط به سلامت آنهاست پس امنيت سلامت زنان مهم‌ترين اولويت جوامع  شهري  محسوب  مي‌شود براي آن كوشا  باشيم. 
1- https: //donya-e-eqtesad.com/
2- http: //women.gov.ir/fa/news/14648

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون