• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5012 -
  • ۱۴۰۰ دوشنبه ۸ شهريور

پيدا و پنهان

ارزيابي‌ كيفي خودروهاي داخلي در تير ماه

براساس گزارش ارزيابي شركت بازرسي كيفيت و استاندارد ايران (ISQI) از خودروهاي سواري توليدي در تيرماه خودروسازان داخلي، باكيفيت‌ترين خودرو دناپلاس توربواتوماتيك ايران‌خودرو با كسب پنج ستاره كيفي است و پس از آن شش خودرو چهار ستاره و ۲۳ خودرو سه ستاره قرار گرفته‌اند؛ كم‌كيفيت‌ترين خودروي توليد خودروسازان داخلي در بخش سواري، MVM X۳۳ S مديران‌خودرو شناخته شده است.  طبق ارزيابي صورت گرفته در سطح قيمتي ۱ تنها به خودرو تيگو ۷ مديران‌خودرو اشاره شده كه سه ستاره از پنج ستاره كيفي را به خود اختصاص داده است. 
در خودروهاي در سطح قيمتي ۲ نيز، تنها خودرو هايما S۷ اتوماتيك (ايران‌خودرو خراسان) در اين ارزيابي وجود دارد كه چهار ستاره كيفي را كسب كرده است. پس از آنها هم خودروهاي جك S۳ و جك S۳ (بهمن موتور)، تيگو ۵ و آريزو ۵ توربو (مديران‌خودرو) و SWM G۰۱ (سيف‌خودرو) سه ستاره‌اي شده‌اند.  در اين سطح قيمتي، MVM X۳۳ S تنها محصول دو ستاره كيفي گزارش‌ ارزيابي كيفيت سواري‌هاي توليدي تير ماه ۱۴۰۰ است.

گراني شكر دامن صنعت زنبورداري را هم گرفت 

ميرمحسن موسويان، مديرعامل اتحاديه سراسري زنبورداران ايران با بيان اينكه ۳۰ تا ۵۵ درصد از جمعيت زنبورهاي عسل بر اثر عواملي چون خشكسالي، بيماري، سمپاشي و عدم تامين به‌موقع نهاده مورد نياز تلف شدند، گفت: در برخي فصول سال يعني زمستان و پاييز كه دسترسي به گرده گل دشوار مي‌شود بايد تغذيه زنبورها با شربت شكر انجام شود. اما چون قيمت شكر در اين مدت افزايش يافت، زنبورداران به دليل كمبود نقدينگي و توان مالي موفق به تامين به موقع نهاده شكر براي زنده نگه داشتن زنبورهاي عسل در موعد كمبود شهد نشدند. مديرعامل اتحاديه سراسري زنبورداران ايران اضافه كرد: با وجود اينكه از شركت بازرگاني دولتي براي دريافت شكر با قيمت مصوب، حواله ۲۰ هزارتني دريافت كرده بوديم، اما اين افزايش قيمت‌ها باعث شد كه تشكل‌ها نتوانند همه اين سهميه را جذب كنند و تنها ۷۰۰۰ تن آن دريافت شد.

طرح ملي لوازم خانگي در ايران كليد خورد

محمدحسين اسلاميان، نايب‌رييس اتحاديه فروشندگان لوازم خانگي مي‌گويد: معناي سند راهبردي ملي شدن لوازم خانگي و ممنوعيت واردات لوازم خانگي خارجي به كشور است. او مي‌گويد: با وجود اينكه تقاضا براي خريد لوازم خانگي به‌ شدت كاهش يافته است، اما توليد داخل هنوز جوابگوي نياز مردم نيست و توليدكنندگان داخلي هنوز نمي‌توانند سبد كالايي بازار را به موقع تامين كنند و كالاها را با تعويق چهار تا پنج ماه به دست فعالان بازار مي‌رسانند. حال چطور قصد دارند واردات را ممنوع و مازاد توليد داخل را هم تامين كنند. اسلاميان مي‌گويد: يكي ديگر از اهداف اين برنامه صادرات لوازم خانگي ايراني به كشورهاي همجوار است، اما اين ايده در حقيقت شكست خورده است، چون قيمت لوازم خانگي ايران در بازارهاي همسايه گران‌تر از اجناس خارجي مشابه است. بر اين اساس لوازم خانگي ايران با اين شرايط شانسي براي صادرات ندارد.

بليت هواپيما  به نرخ‌هاي خرداد ماه بازگشت

از روزهاي پاياني خرداد و ابتداي تير ماه امسال، قيمت بليت هواپيما با افزايش ۳۰ تا ۵۰ درصدي مواجه شد كه اعتراض بسياري از مسافران و نمايندگان مجلس را برانگيخت. از ابتداي تيرماه، قيمت بليت پروازهاي تهران-مشهد به دامنه ۹۰۰ هزار تا ۱.۱ ميليون تومان و بخش مهمي از پروازهاي تهران-كيش به بيش از ۱.۳ ميليون تومان رسيده بود. پس از آن اگرچه سازمان هواپيمايي كشوري با تغيير و تحولاتي در سطح عالي مديريت مواجه شد، اما مسوولان اين سازمان و همچنين وزير سابق راه و شهرسازي بارها بر لزوم رعايت نرخ‌نامه مصوب در شوراي عالي هواپيمايي كشوري از سوي ايرلاين‌ها، تاكيد داشتند. در حال حاضر قيمت بليت هواپيما در مسير تهران-مشهد براي ۸ شهريور و چند روز آتي در برخي ساعات شبانه‌روز به كمتر از ۵۰۰ هزار تومان و در ساعات پرتقاضاتر به دامنه ۷۰۰ هزار تومان رسيده است كه از كاهش ۳۰ تا ۵۰ درصدي قيمت بليت هواپيما حكايت دارد. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون