• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5017 -
  • ۱۴۰۰ يکشنبه ۱۴ شهريور

انتشار «عكس‌پوسترهاي من براي ايران»

انتشار «عكس‌پوسترهاي من براي ايران» از امروز در خبرگزاري هنرهاي تجسمي صبا آغاز شد. اين خبرگزاري در اولين نشر، پنج پوستر از اين مجموعه را منتشر كرده است. مجموعه «عكس‌پوسترهايي براي ايران» شامل عكس‌ها و طراحي پوسترهايي از مهرداد احمدي شيخاني، محصول جنبي سفرهاي مطالعاتي چندين و چند ساله براي انتشار كتاب «گزيده تاريخ هنر ايران و جهان» نوشته مرجان كشاورزي و مهرداد احمدي شيخاني است كه تاكنون به چاپ سوم رسيده است.
براي مستندات تصويري اين پروژه، از بخشي از آثار و ابنيه تاريخي كشورمان و همچنين كشور افغانستان عكاسي شد كه اين عكس‌پوسترها گزينشي از آن تصاوير است. براي معرفي بخش كمتر مورد توجه اين آثار به مخاطبان غيرايراني، نام‌نوشته‌اي اختصاصي (لوگو) نيز براي آن طراحي شد. در اين نام‌نوشته از فرم ستون‌هاي تخت‌جمشيد براي طراحي حرف «I» بزرگ انگليسي بهره برده شده است.
يكي از عكس‌پوسترها «آب‌انبار پنج بادگير كيش» واقع در جزيره كيش است و قدمت آن به عهد قاجار بازمي‌گردد و در آخرين مرمت اين بناي تاريخي، اصول درست مرمت رعايت نشده است. قدمت عكس پوستر «مقبره منصوب چلبي اوغلي» (فرزند مولانا) واقع در شهرستان سلطانيه استان زنجان هم به قرن هشتم هجري باز‌مي‌گردد. همين‌طور عكس پوستر «مناره مسجد جامع سمنان» واقع در شهر سمنان مربوط به قرن اول هجري‎ است كه بر آتشكده‌اي ساساني ساخته شده و مناره آن به سبك سلجوقي است. عكس‌پوستر «مناره و گنبد مسجد جامع دامغان» واقع در شهرستان دامغان استان سمنان سبك سلجوقي دارد، هر چند بناي خود مسجد بسيار قديمي‌تر است. بناي عكس‌پوستر «گنبد مقبره ملاحسن كاشي» مربوط به دوره‌هاي آغازين صفويه است كه در سلطانيه جنوب شهر زنجان واقع شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون